Inlägg från: Akvileja |Visa alla inlägg
  • Akvileja

Varför använder inte DU menskopp???

Ja, nu har jag ju bara läst de första sidorna i denna tråd... och det var ju inte många positiva ord om denna fantastiska uppfinnig; menskoppen! Har använt den sen 2006, i 6 år alltså, samma kopp, för ca 300 kronor, 50 kr/ år än så länge.

Visst är den miljövänlig, men det är inte främst av den anledningen jag använder den. Det är det mest bekväma och behagliga mensskydd som finns, jag glömmer tom bort att jag har mens då och då när jag använder den. Sover jättegott på nätterna, behöver inte oroa mig att den ska läcka i sängen, kan sova i vilken ställning som helst (och naken, avskyr att sova med trosor). Med binda måste man ju tänka på att inte ligga si eller så, då kan den läcka, minns att jag förlängde nattbindan med ituklippta bindor fram och bak för att förhindra läckage. Med koppen har inte en droppe blod läckt ut! Aldrig mer att jag kommer använda binda alltså! (Förutom till efterbörd om jag får fler barn - efter förlossningen ville inte jag in och pilla med varken tampong eller kopp, tror inte att det rekommenderas heller).

Såg att nån skrev att det är bökigt på offentlig toalett, se bara till att tömma koppen innan du går hemifrån, sen behöver du inte tömma den förrän du kommer hem igen, så länge du inte störtblöder, men då kanske man inte går hemifrån ändå...?!  

Stroppen som sitter under koppen har jag klippt bort, såg att nån skrev att den var obehaglig. Det går bra att får ut koppen utan stropp, man krystar liksom ut den, tar tag, klämmer så att vakuumet släpper och drar ut den. 

Ni som säger att den läcker, sätter ni verkligen in den rätt?! Man ska vika ihop den och föra in den, sen ska man se till att den viker upp sig "där inne", man kan testa att den sitter rätt genom att ta tag i den och vrida den, den ska gå att snurra runt. 

Kan väl hålla med om att det kan vara lite "äckligt" med blodet i koppen, men det är minst lika äckligt i en binda eller tampong tycker jag. Måste vara jättejobbigt att som kvinna vara känslig för blod... 

• Akvileja
    Genghis skrev 2012-01-05 22:42:11 följande:
    Alla kan inte jobba hemifrån.
    Vad menar du? Har ni inte toaletter på ditt jobb? Har tömt och tvättat min på jobbet massor av gånger! De dagar man blöder lite behöver man faktiskt inte tänka på att tömma heller eftersom man kan ha den i 12 timmar utan att behöva ta ut den. På 12 timmar hinner de flesta till jobbet och hem igen. 
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???