• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • Envira
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:27:05 följande:
    ja gud jättestor engångkostnad, 300 kr! Förvånad
    för mig som är student är det en rätt stor engångskostnad. 
  • Borttagen användare
    Fru U skrev 2012-01-05 17:39:11 följande:
    Allt något är naturligt behöver inte innebär att det inte upplevs äckligt.

Jag menar vem gillar spyor?
    ja fast du förstår väl vad jag menar. eller du kanske tror jag menar att spyor är trevligt?
  • Borttagen användare
    Envira skrev 2012-01-05 17:39:43 följande:
    för mig som är student är det en rätt stor engångskostnad. 
    såg några för 239 kr, det är väl några paket bindor och tamponger för någon månad. kanske låter dyrt som engångskostnad, men i längden om det funkar så kan du ju spara flera tusenlappar.
  • Fru U
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:40:22 följande:
    ja fast du förstår väl vad jag menar. eller du kanske tror jag menar att spyor är trevligt?
    Nej inte riktigt. Naturligt är inte lika med icke äckligt vilket jag uppfattar det som att du tycker.
    Svaren bor i hjärtat
  • Jennie med ie
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:37:48 följande:
    jo egentligen är väl inget så äckligt eftersom det är blod och något naturligt. vissa verkar ju tycka det är äckligt eftersom det verkar kladdigt, när det i själva verket är mer kladdigt med bindor.
    Även naturliga grejer kan såklart upplevas äckligt...

Med binda behöver man ju inte komma i fysisk närkontakt med blodet och det behöver inte bli det minsta kladdigt, även om man SER blodet. Personligen gillar jag inte bindor, men förstår att alla inte är som jag
  • annzah

Jag har provat (flera gånger alltså, inte bara ett försök och gett upp) och det passade inte mig så bra. Kan vara så att den jag fick tag på i UK inte är lika följsam som de man kan köpa i Sverige, jag vet inte, men den var hård, alldeles för bred (trots minsta storleken) och det kändes som om jag inte kunde få den på plats alls, det skavde som fasen och gjorde fruktansvärt ont att ta ut den. Och då är jag ändå smärttålig.

Nu har jag inte mens (tack vare p-stav) men provar gärna menskopp igen när jag plockar ut staven sommaren 2013, jag tycker att det är en väldigt bra uppfinning egentligen och skulle gärna vilja få det att funka!

• Borttagen användare
    Fru U skrev 2012-01-05 17:42:25 följande:
    Nej inte riktigt. Naturligt är inte lika med icke äckligt vilket jag uppfattar det som att du tycker.
    mm, vi säger så.
  • Fru U
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:46:09 följande:
    mm, vi säger så.
    Enklare än att förklara vad du menar antar jag, men det är okej det med.
    Svaren bor i hjärtat
  • netza
    cloudberry79 skrev 2012-01-05 17:31:37 följande:
    Jag har provat flera gånger, men kan inte få ut den på egen hand hur jag än försöker. Den fastnar där inne och det blir sånt vacuum att jag gråter av smärta när den ska tas ut. Min livmodertapp är tydligen jättebred eller nåt, för det går verkligen inte. En gång har jag fått ringa gyn akut för att få ut den när inte ens maken kunde hjälpa till att ta loss den. Vågar inte prova igen, även om jag gillar konceptet och tycker det både är mer hygieniskt, mer ekonomiskt och mer miljövänligt än andra mensskydd. Använder endast tampong nu för tiden, bindor är för äckligt.
    Låter som du fick in den för långt, för då kan vakum uppstå och göra ont. Jag löser det med att få in ett finger emellan så vakumet lossnar.
  • Borttagen användare
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 17:43:57 följande:
    Även naturliga grejer kan såklart upplevas äckligt...

Med binda behöver man ju inte komma i fysisk närkontakt med blodet och det behöver inte bli det minsta kladdigt, även om man SER blodet. Personligen gillar jag inte bindor, men förstår att alla inte är som jag
    jo, fast har du en binda så blir det kladdigt eftersom du blöder från din fitta och det hamnar i bindan = du får en blodig fitta. sen hur blodigt det blir beror nog på hur mycket du blöder och hur ofta du byter binda. men man pissar ju inte ut blodet och får en fin stråle som lägger sig så fint i bindan, utan blodet letar ju sig uppåt, neråt, bakåt.. beroende på hur mycket man rör sig. har du tampong, eller menskopp hamnar i princip inget blod utanför slidan. så kladdigt blir det ju alltid med binda hur man än vrider och vänder på det, men kanske inte på fingrarna om det var det du tänkte på.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???