• Kajsa86

Min 2,5 åring pratar inte... Vad ska man göra?

Min son blir 2,5 år nu i februari och han pratar knappt inte alls. Det börjar göra mig orolig. kanske är det inget alls att vara orolig över, vad vet jag?

Han har från dag 1 varit väldigt lugn och försiktig. Han började på dagis när han fyllde 2 år och de säger där att han har blivit så framåt och umgås med alla barnen osv. Och visst, det känns som att han försöker få fram nya ord ibland men det är helt obegripligt. Han kan säga hyfsat många ord, men inte sätta ihop några ord till meningar. Mamma, pappa, bebis, pippi, mjau, mu, bää, fafar, momo, ajja (faster anna), Meja (kusinen), bo (boll), macka...

Han hittar dessutom på egna lustiga ord för diverse ord som är ibland helt ologiska...Bu (buss), tu-tu (tåg), lilli (godis) Ba (motorcykel), öhn-öhn (bil), klakla (traktor) är några exempel. Är det normalt?

Svarar ja och nej när man frågar honom saker. Känns som att han förstår nästan allt när vi pratar med honom.
    Vi läser varje kväll för honom och försöker prata mycket med honom och som sagt alla frågor svarar han ja eller nej på som man frågar honom. Kan till och med säga "nej" ibland om jag frågar någon annan något, så hör det gör han också.

Vad hade ni gjort? Antar att hon tar upp talet på nästa BVC träff vid 2,5 års kontrollen.

Känner mig bara lite orolig och frustrerad....

• Svar på tråden Min 2,5 åring pratar inte... Vad ska man göra?
  • DahliaViolet

Det behöver inte betyda något alls!
    Jag rekommenderar ändå att ni träffar en logoped på er ort. Kontakta sjukhus/vårdcentral eller distriktsköterska. 

• AnnaGreta 378

Jag tycker att han låter helt normal och att du inte alls ska oroa dej. Han kommunicerar ju med er. På sitt sätt! Läs sagor om du vill stimulera hans språk, men som sagt det låter som om talet är på väg. Jag har 5 barn varav alla talat bra i helt olika åldrar, så tänk på att barn är olika och utvecklas olika. Ta det bara lugnt!

• Jenna Dark

Eller vänta ett tag till....alla barn utvecklas olika, ditt barn behöver nog bara lite mer tid på sig.

• saltflingan

Nu är jag ingen expert men jag säger ändå 'äsch, vad spelar det för roll?'. När han är 50 inte sjutton kommer han eller någon annan bry sig om ifall han började prata vid 1 eller vid 3 års ålder. 

Min äldsta son är 25 månader och pratar inte heller mycket begripligt och jag är inte det minsta orolig. Hihi tvärt om var det ganska skönt att slippa höra gnäll så länge.  Hans ordförråd är hyfsat stort ändå men det krävs att jag är med och tolkar för att någon utomstående ska förstå vad han säger. Det han säger mest är dä-dä och det betyder precis allt, han pekar och jag ska översätta. Fattar jag fel så säger han nej och fattar jag rätt så får jag ett ja eller mmm.

Sambons faster brukar säga att hon har haft båda varianterna, sonen började prata typ minuten han hade kommit till världen och dottern låg vid 4 års ålder som sonen vid 1 års ålder. Barn är olika men i det långa loppet så jämnar det ut sig iaf. 

• Timba

Ring till BVC och be att få en remiss till en logoped.

• AnnaGreta 378
    Timba skrev 2012-01-06 01:28:06 följande:
    Ring till BVC och be att få en remiss till en logoped.

Varför? Är du logoped? I så fall borde du veta att talet utvecklas olika snabbt hos barn och att den här pojken verkar ha en helt normal talutveckling.
  • Like holiday

Är  han 2½ år så är det dax för kontroll på BVC.
    På 2½ årskontrollen fokuserar man på just språket. Prata med sköterskan. Hon kan även skriva remiss till barnlogoped.

• Timba

Nej det är inte normalt att prata så lite när man är 2,5 år gammal, dvs min son gjorde det och då gjordes det en extra kontroll på honom varpå remiss skickades till logoped och BUP. Sen finn det barn som är extra sena, men det kan bero på andra orsaker också som tex npf.

Svar på tråden Min 2,5 åring pratar inte... Vad ska man göra?