• Twiggny

    frågor till andra som har förlorat sitt barn..

    vi förlorade vårat barn den 16dec 2010 han va beräknad den 6 dec
    nu undrar jag hur orkar man gå vidare??
    har ett barn sen innan och det är för han jag går upp varje morgon ur sängen och han ger mig ljus i vardagen..
    sen undrar jag också ni som har skaffat barn efter att ha förlorat ett barn hur känns det va ni inte rädda att det skulle hända igen??
    alla frågar om vi har tänkt att försöka igen men jag känner det att hur skulle jag våga och varför skulle jag vilja försöka igen jag har ju precis förlorat mitt barn men många säger att det är bra att skaffa barn igen ganska fort efteråt men jag vill inte att jag ska känna att jag försöker ersätta min förlorade som med att skaffa en till och sen är jag rädd att jag ska behöva gå igenom samma mardröm igen...
    sen en fråga till hur länge va ni sjukskriva efter och hur blir man sjukskriven vem ska man vända sig till gick ni hos någon kurator/psykolog?? hur va det att gå till en sån hjälpte det???

    det är så mycket frågor och tankar som går i mitt huvud just nu trode aldrig att jag skulle behöva gå igenom något sånt här... :(

  • Svar på tråden frågor till andra som har förlorat sitt barn..
  • Anonym

    Man överlever..för att man måste. Man glömmer aldri..och det gör ont..länge. Men vi vågade igen..tänkte inte kan det hemska hända en gång till?
    Det är nu 12år sedan ..och just den månaden är hemsk,varje år,än.
    Jag har 3 barn nu..men 1 kommer alltid fattas oss.
    Jag tänker så här. " vi skulle aldrig haft dessa barn"..det hade ju inte varit de då:)

  • mammamebarn

    Förlorade lilla Elin för snart 11 år sen.
    Hade barn innan och det är som du sa, de va de två barnen som gjorde att man steg upp på morgonen, lagade mat, städade, de va de som var ljuset i vardagen.
    En läkare sa till oss (nu hade Elin en högst ovanlig hjärtmissbildning) att det var en på miljonen att det händer, vi var båda friska, unga och hade framtiden för oss... "Bara på de igen".
    Jo, det är lätt att säga när man inte själv är i sitsen just då.

    Det dröjde ett år innan vi vågade bli gravida igen, och aldrig för att ersätta Elin, för det går inte.

    Frågorna var hundratals, varför, vad gjorde jag för fel, kunde jag gjort något annorlunda???? Hade jag bara inte.....

    Läkaren som sjukskrev oss var till en början Elins läkare, eftersom Elin blev 6 dagar var han den behandlande läkaren och det gjorde han även 1 månad efter hennes död, därefter gick jag till vc.

    Idag är jag mamma till Elins 2 storebröder, hennes lillebror samt 2 småsystrar.

    Att andra frågar när och om ni ska ha fler barn, det är säkert deras sätt att lite komma bort från det obekväma att ni faktiskt har ett barn som inte är hos er, det är fruktansvärt jobbigt för många och även omd et nu har gått så många år sedan Elin föddes och dog så händer det att folk inte vågar prata om det, de är fortfarande rädda för min reaktion. Klart att det händer att jag gråter över min lilla älskade dotter, annars vore jag inte mänsklig....

    Hoppas du har fått något svar. Och du är mer än välkommen me frågor...

    Tänder ett ljus för våra älskade änglabarn.        

  • Twiggny

    tack för era svar...
    det är så mycket tankar som snurrar i mitt huvud just nu så det är sköt att få lite svar på mina frågor...

    Nä inget kan ersätta ett barn inte ens med ett annat..

    vi får väl se om vi försöker igen ena dagen så vill jag ha ett barn till och andra dagen vill jag inte för att jag är rädd för att det ska hända igen...

    vi vet inte än vad som orsakade varför jonathan lämnade oss vi har inte fått svar från läkarna än... får hoppas att dom hittat va det va för fel... 

    tack igen för era svar...    
     

                 
       
           

  • Aquavit

    Vi förlorade vår son efter födseln i maj förra året, han hade ett hjärtfel.
    Vi valde att försöka bli gravida igen ganska snabbt. Min första tanke när det hände var "aldrig mer att jag går igenom detta", men ganska snart kände jag att jag inte stod ut med tanken att inte åtminstone försöka få en levande bebis att hålla. Mina armar och min kropp var så inställd på en bebis, det kändes som hela livet var på paus.

    Så tre månader senare var jag gravid igen och nu väntar vi på en lillasyster, ganska precis ett år efter sonen som vi inte fick ha kvar.
    Graviditeten har varit skitjobbig, mycket mycket oro och tankar, gråt och ångest. Men med tiden ett spirande hopp och en längtan. Vi har fått en hel del extra kontroller, blivit väldigt bra bemötta från sjukvården, och även om jag fortfarande har svårt att tro att vi ska komma hem med en bebis den här gången så känner man glimtar av en framtid.
    Klart att man är oerhört rädd för att något ska hända igen, men hoppet och längtan är större än rädslan. Jag kommer inte våga tro fullt ut förrän hon är ute och friskförklarad och några dagar har gått...

    Det är fortfarande oerhört mycket sorg i hjärtat, och lillasyster blir på inget sätt en ersättare. Men tanken på att sonens död skulle sätta stopp för den familj vi ville ha, den sorgen ville vi inte lägga på honom. Han ville nog gärna ha ett lillasyskon.
    Men det är bara ni som kan avgöra när ni är redo. För oss ville vi ta upp livet igen så fort som möjligt, vi kände att skräcken och oron ändå inte skulle bli mindre om vi väntade.
    Vi har en storebror också som blir 3 år strax, tack vare honom levde vi vidare. Nu kommer han ha både en lillebror och en lillasyster.

    Vi var borta från våra jobb i fyra månader. Först fick vi en månad från försäkringskassan, sen var vi sjukskrivna 1,5 månad, sen var det semester och föräldraledighet på storebror resten av tiden, över sommaren. Sjukskrivna blev vi av en läkare på vårdcentralen.

    Man kommer vidare för att man måste. Det handlar inte om att vara stark eller inte, bara att man inte har något alternativ. Och dagarna går, och särskilt om man har ett storasyskon så fylls dagarna oavsett om man vill eller inte. Med vardagsbestyr, med glädje över storasyskonet, och till slut inser man att man andas, man pratar och umgås, man lever vidare. Man är inte samma som förut, men man lever. Man har inget val.

    Det finns en sluten grupp här under Medlemsgrupper som heter Änglaföräldrar, där samlas vi och pratar om allt och det har varit ett extremt stort stöd under nya graviditeten. Du är inte ensam, kom gärna till gruppen och prata av dig.
    Kram!

  • Twiggny
    Aquavit skrev 2012-02-01 09:12:45 följande:
    Vi förlorade vår son efter födseln i maj förra året, han hade ett hjärtfel.
    Vi valde att försöka bli gravida igen ganska snabbt. Min första tanke när det hände var "aldrig mer att jag går igenom detta", men ganska snart kände jag att jag inte stod ut med tanken att inte åtminstone försöka få en levande bebis att hålla. Mina armar och min kropp var så inställd på en bebis, det kändes som hela livet var på paus.

    Så tre månader senare var jag gravid igen och nu väntar vi på en lillasyster, ganska precis ett år efter sonen som vi inte fick ha kvar.
    Graviditeten har varit skitjobbig, mycket mycket oro och tankar, gråt och ångest. Men med tiden ett spirande hopp och en längtan. Vi har fått en hel del extra kontroller, blivit väldigt bra bemötta från sjukvården, och även om jag fortfarande har svårt att tro att vi ska komma hem med en bebis den här gången så känner man glimtar av en framtid.
    Klart att man är oerhört rädd för att något ska hända igen, men hoppet och längtan är större än rädslan. Jag kommer inte våga tro fullt ut förrän hon är ute och friskförklarad och några dagar har gått...

    Det är fortfarande oerhört mycket sorg i hjärtat, och lillasyster blir på inget sätt en ersättare. Men tanken på att sonens död skulle sätta stopp för den familj vi ville ha, den sorgen ville vi inte lägga på honom. Han ville nog gärna ha ett lillasyskon.
    Men det är bara ni som kan avgöra när ni är redo. För oss ville vi ta upp livet igen så fort som möjligt, vi kände att skräcken och oron ändå inte skulle bli mindre om vi väntade.
    Vi har en storebror också som blir 3 år strax, tack vare honom levde vi vidare. Nu kommer han ha både en lillebror och en lillasyster.

    Vi var borta från våra jobb i fyra månader. Först fick vi en månad från försäkringskassan, sen var vi sjukskrivna 1,5 månad, sen var det semester och föräldraledighet på storebror resten av tiden, över sommaren. Sjukskrivna blev vi av en läkare på vårdcentralen.

    Man kommer vidare för att man måste. Det handlar inte om att vara stark eller inte, bara att man inte har något alternativ. Och dagarna går, och särskilt om man har ett storasyskon så fylls dagarna oavsett om man vill eller inte. Med vardagsbestyr, med glädje över storasyskonet, och till slut inser man att man andas, man pratar och umgås, man lever vidare. Man är inte samma som förut, men man lever. Man har inget val.

    Det finns en sluten grupp här under Medlemsgrupper som heter Änglaföräldrar, där samlas vi och pratar om allt och det har varit ett extremt stort stöd under nya graviditeten. Du är inte ensam, kom gärna till gruppen och prata av dig.
    Kram!
    tack för att du tog dig tid att svar här... det känns skönt att man ser att det finns fler som har gått igenom samma sak och att man ser att man kan gå vidare och att det finns såna som du som vågar skaffa fler barn va och fick reda på provsvaren i går och dom visade inget va en bra och en dålig känsla va skönt att det inte va något av mig som hade gjort så att han hade dött men också så ville jag ha ett svar... men det gjorde oss lite starkare att kanske försöka igen... och vi fick bra information om hur det går till med kontroller om man skulle bli gravid igen och att dom kommer ha mer koll då...
    ska kolla in den gruppen tack :D
    kram
  • Pernilla 534
    Jag förlorade min dotter -07, hon dog tillsammans med hennes pappa.. Och när min dotter dog var hon 2½ år och jag var i 6 månaden då oxå med mitt tredje barn :( Det var OTROLIGT svårt, då jag inte kunde förmå mig själv att sörja som man egentligen ska göra pga magen :( så otroligt svårt.. Jag var LIVRÄDD på förlossningen att min dotter skulle vara lik min dotter som dog, hur skulle jag reagera då?? Hur skulle jag känna för barnet?? Ja det var mååånga frågor.. Men det största på förlossningen var att jag verkligen var LIVRÄDD för att hon oxå skulle dö, eller att det var något annat fel.. 
    Men tack och lov så var allt ok, men jag jag har nog inte än sörjt som man ska göra, inte ordentligt iallafall..
    Vet inte hur när var jag ska få tid till det känns det som.. Visst min son är idag 10 år och min dotter är 4 år..
    Men tack vare dom så lever jag vidare.. Hade inte jag haft mina barn hade inte jag heller funnits kvar, jag hade följt min dotter.. legat bredvid henne..
     
  • Twiggny
    Pernilla 534 skrev 2012-02-04 22:09:12 följande:
    Jag förlorade min dotter -07, hon dog tillsammans med hennes pappa.. Och när min dotter dog var hon 2½ år och jag var i 6 månaden då oxå med mitt tredje barn :( Det var OTROLIGT svårt, då jag inte kunde förmå mig själv att sörja som man egentligen ska göra pga magen :( så otroligt svårt.. Jag var LIVRÄDD på förlossningen att min dotter skulle vara lik min dotter som dog, hur skulle jag reagera då?? Hur skulle jag känna för barnet?? Ja det var mååånga frågor.. Men det största på förlossningen var att jag verkligen var LIVRÄDD för att hon oxå skulle dö, eller att det var något annat fel.. 
    Men tack och lov så var allt ok, men jag jag har nog inte än sörjt som man ska göra, inte ordentligt iallafall..
    Vet inte hur när var jag ska få tid till det känns det som.. Visst min son är idag 10 år och min dotter är 4 år..
    Men tack vare dom så lever jag vidare.. Hade inte jag haft mina barn hade inte jag heller funnits kvar, jag hade följt min dotter.. legat bredvid henne..
     

    gud så otroligt jobbig ja man lever ju för det som finns runt om kringen och sina barn fanförallt...
  • Twiggny
    Twiggny skrev 2012-01-08 20:48:53 följande:

    tack för era svar...
    det är så mycket tankar som snurrar i mitt huvud just nu så det är sköt att få lite svar på mina frågor...

    Nä inget kan ersätta ett barn inte ens med ett annat..

    vi får väl se om vi försöker igen ena dagen så vill jag ha ett barn till och andra dagen vill jag inte för att jag är rädd för att det ska hända igen...

    vi vet inte än vad som orsakade varför jonathan lämnade oss vi har inte fått svar från läkarna än... får hoppas att dom hittat va det va för fel... 

    tack igen för era svar...    

       
           




    har nu fått reda på provsvaren på vår efterlängtade son och dom visade inget dom hittade inget som kan ha orsakat att han lämnade oss 
    så den frågan kommer aldrig få ett svar...  
  • Jana80

    Hej

    Vi förlorade våran första barn två veckor innan han skulle födas. Det var svårt men sakta tog vi oss genom det genom att sysselsätta sig. Ett år efter fick vi en frisk dotter. När hon var tre fick vi en pojke och vi var glada då våran första som gick bort var en pojke. När han föddes, var han svagare än andra bebisar och lite efter i utvecklingen. Men alla prover som togs visade inte på något som var fel. 2010 fick vi en till då vi alltid ville ha tre barn. Men tyvärr så dog våran mellersta den 12 januari 2012 efter att ha hastigt insjuknat sommaren 2011.  Nu vågar jag inte skaffa fler. Och det är svårare nu att bearbeta käslorna än det var första gången då han nu hade levt med oss i sex år. Så för att kunna bearbeta mina känslor så har jag startat ett blogg till minnet av honom, http://foralltidienmorshjarta.blogg.se ,det har hjäpt mig på vägen.

  • Anonym (som har förlårat)

    Hej: Jag har också förlorat  3 barn i en bilolycka. Jag vet inte om ni känner till förening VSFB -Vi som har förlorat barn . vsfb.se och på facebook OM ni är intresserad !!! Kram 

  • 2 barnsmamma ett på väg

    precis förlorat min son som föddes i v.23+6, han kämpade i 19 dagar sen orkade han inte längre utan somnade in hos oss..smärtan är total! och imorgon ska vi ha begravning för honom..hade jag inte haft mina andra två små pojkar (2 å 4) så hade jag aldrig orkat..
    jag hade velat följa honom på hans väg vart den nu leder..
    känslan av att aldrig få se honom igen känns så svårt..att leva ett helt liv och hoppas på att vi ska mötas igen..

    jag vet inte hur det blir  med min sjukskrivning..min kurator jobbar för att jag ska få vara sjukskriven hela sommaren. (jag var sjuk i graviteten också men är inte det längre) har inget jobb för jag studerade innan jag blev sjuk..
     

  • Anonym

    jag beklagar! Jag förlorande min dotter i vecka 38 och de var i psd :( Jag blev gravid 3 månader efter igen och hade väldigt många kontroller och många ultraljud i slutet, det kändes bättre då och idag har jag en 2 årig flicka som lyser upp min vardag men saknaden efter mitt döda dotter försvinner aldrig, har en grav att gå till och hälsa på henne. Kram

    ps: jag gick inte hos någon psykolog kändes jobbigt 

  • Inyourdream

    Hej!
    Beklagar sorgen!
    Jag förlorade vår dotter i magen i vecka 30+2. den 6 februari nu i år. Proppar i moderkakan som gjorde att den lossnade...

    Nu börjar jag äntligen se ett litet ljus i tunneln, men det är fortfarande många, många dagar som är svarta och man orkar ingenting.
    Jag vet att Isabella vill ha en mamma som kämpar sig tillbaka till vardagen. Och hade jag inte haft min man så hade jag aldrig orkat kämpa.
    Vi har även ett jättestort stöd av familj och vänner, det är guld värt!

    Jag är fortfarande sjukskriven, men ska nog börja jobba halvtid snart.

    Går även och pratar hos kurator. Det har hjälpt otroligt mycket! Det är skönt att få sätta ord på alla känslor!

    Vi kommer att skaffa syskon till Isabella. Men jag kommer vara livrädd! Men det som är skönt är att dom kommer ha extra, extra koll på mig och bebisen då. 

    Du får gärna maila mig om du vill prata mera! 


  • Twiggny

    tåra


    Inyourdream skrev 2012-05-12 12:05:22 följande:
    Hej!
    Beklagar sorgen!
    Jag förlorade vår dotter i magen i vecka 30+2. den 6 februari nu i år. Proppar i moderkakan som gjorde att den lossnade...

    Nu börjar jag äntligen se ett litet ljus i tunneln, men det är fortfarande många, många dagar som är svarta och man orkar ingenting.
    Jag vet att Isabella vill ha en mamma som kämpar sig tillbaka till vardagen. Och hade jag inte haft min man så hade jag aldrig orkat kämpa.
    Vi har även ett jättestort stöd av familj och vänner, det är guld värt!

    Jag är fortfarande sjukskriven, men ska nog börja jobba halvtid snart.

    Går även och pratar hos kurator. Det har hjälpt otroligt mycket! Det är skönt att få sätta ord på alla känslor!

    Vi kommer att skaffa syskon till Isabella. Men jag kommer vara livrädd! Men det som är skönt är att dom kommer ha extra, extra koll på mig och bebisen då. 

    Du får gärna maila mig om du vill prata mera! 
    jag beklagar sorgen..
    kan inte gå in på länken du har skickat för jag behöver lösenord...
    skulle gärna prata mer med dig...
Svar på tråden frågor till andra som har förlorat sitt barn..