• rockaroll

Rädsla inför förlossningen =(

Dykmetoden funkar jättebra om du kan slappna av. Om du får förvärkar kan du öva på det då. Bara slappna av, följ med, och andas.

Det går inte att beskriva smärtan, det är olika för alla. Jag fick kanske tre värkar som jag fick så ont av att jag ville fly ur min egen kropp. Men resten var en baggis. Jag hann bara ta lustgas, men tyckte den luktade så äckligt att jag väntade för länge med att andas in den så när värken var som värst hade gasen inte haft nån verkan.

Jag tyckte veckan efter var värre än förlossningen, med skavande stygn och sprängfulla hårda tuttar med såriga bröstvårtor. Ammbingsnapp säger jag bara!! :)
    Man glömmer fort när man ser sin älskade bebis. Och även när jag grät av smärtan av stygn och bröstvårtor så var det sååå värt det. Min lille klimp är värd all smärta i världen.

• rockaroll

Tänk positivt hela tiden. Varje värk är en mindre, och en närmre att du får hålla din bebis. Och man har inte konstant ont, det är mer vila än värkar!

Mina värkar satt i magen, som mensvärk fast en helt annan nivå på smärtan. Det värsta är att jag bara kommer ihåg de här riktigt jobbiga som jag faktiskt fick panik av. Det gjorde så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, men de varar inte så länge och smärtan trappas upp och sen ner igen.

Jag skulle nog likna en värk med när man mäter blodtrycket i armen. Det är en pumpande smärta som tilltar för varje "pump", och sedan släpper, som när luften släpps ut.

Mina krystvärkar gjorde inte ont, dem kan jag likna med att kräkas. Man känner känslan är på väg, man kämpar emot, men sen är det kroppen som styr, man bara MÅSTE krysta. Och det gör kroppen av sig själv, fast för att det ska hända nåt måste man såklart trycka på ännu mer, med all kraft man har. Jag orkade bara krysta fullhjärtat två gånger per värk, och två lite mer halvhjärtat.

Jag blev förvånad över HUR man skulle krysta. Jag trodde man tog i med musklerna i magen och kärleksgrottan, men du krystar som du gör när du skiter. Och barnmorskan (som du kommer hata, men sedan älska, när ungen är ute) kommer ha fingrarna där inne och töja medan du krystar. Och DET var inte skönt!!

Svar på tråden Rädsla inför förlossningen =(