• AlexandraH

    Ska sluta amma 14 månaders. Tips och stöttning Tack!

    Om en vecka åker jag sambon och våran 14 månaders dotter till Gran canaria och då ska vi vara amningsfria! Har försökt halvhjärtat några gånger och verkligen velat sluta amma henne länge nu! Men mammahjärtat säger såklart ifrån när jag hör hennes gråt och skrik.

    Jag nattammar henne bara men då menar jag HELA  NÄTTERNA IGENOM.  Jag får inte mycket sömn alls och det börjar ta knäcken på mig. Nu känner vi både jag och min sambo att det skulle vara jätte skönt att sluta innan vi ska ha våran semester, så att jag inte är trött hela veckan vi är där + att jag inte får äta vissa saker som ger utslag på henne, jag vill kunna njuta av maten och inte behöva tänka på det.

    Som sagt en vecka, klarar vi det? Hur ska vi gå tillväga? Är jag egoistisk?

  • Svar på tråden Ska sluta amma 14 månaders. Tips och stöttning Tack!
  • Skruttensmamma

    Enda sättet att göra det så snabbt är nog the hard way. Dvs att sambon tar henne de närmaste nätterna och att du helst befinner dig någon annanstans.

    Vi gjorde så med vår dotter när hon inte ville lära sig att äta något annat än bröstmjölk. Jag var borta från henne i 48 timmar, fast när jag kom tillbaka fick hon börja nattamma igen (men hon åt i alla fall vanlig mat på dagarna).

    Kanske  kan du låta henne få amma en lite stund på morgnarna de första dagarna för att göra det lite mindre hårt för henne.

  • Skruttensmamma

    När barnet är 14 månader är det ok att vara egoistisk om du vill sluta amma. Då har du ammat betydligt längre än genomsnittsmamman...

  • vittra

    Håller verkligen inte med skruttensmamma, varför i hela fridens dagar ska du försvinna helt och hållet?! Du är ju hennes trygghet och hennes primära anknytningsperson, det minsta du kan begära är att finnas där för henne när du vänjer av henne!

    Hur har du tidigare gjort?

    Har du läst somna utan gråt? Där finns enkla tips för att vänja av att somna vid bröstet. Man tar helt enkelt bort bröstet strax innan barnet somnat, och vaknar barnet till så ger man direkt bröstet igen, tar bort strax innan barnet är på väg att somna. Så fortsätter man tills barnet sover och då lägger man ifrån sig barnet. Vaknar hon så gör man precis samma sak igen. Snabbare än man anar så har man vant av detta med att somna vid bröstet.

    Ett annat tips är att istället för att amma så gör du konsekvent något annat för att söva om. Tex buffar eller vaggar. Hon kommer garanterat bli vansinnigt ledsen, men det är inget farligt så länge du finns där och tröstar. Var konsekvent och gör samma sak varje gång! Blir hon helt hysterisk så ta upp, ge bröstet om du nu vill, eller gör vad som krävs för att lugna, men återgå sedan till den metod du valt.

    Du kan läsa på om tassmetoden, vars princip kan användas för att vänja av nattamning.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html

    Som sagt, att helt överge barnet och låta pappan ta stöten tycker jag är mycket grymt! Det finns andra sätt, man behöver inte vara så brutal för att sluta amma.

  • vittra

    Tillägger att angående metoden ur somna utan gråt så bygger det alltså på teorin att om barnet inte somnar vid bröstet så kommer barnet inte heller behöva bröstet vid uppvak på natten utan kan då somna om själv (jag håller dock inte med i detta, men uppenbarligen funkar det för vissa och det är absolut värt att testa).

  • Krokuss

    Har ni testat med välling istället för amning? Vi bytte från en dag till en annan och det funkade direkt när vi hittat rätt flasknapp. Får jag av ren nyfikenhet fråga hur du orkat nattamma så länge?

  • Daeminimon
    vittra skrev 2012-01-08 22:24:14 följande:
    Håller verkligen inte med skruttensmamma, varför i hela fridens dagar ska du försvinna helt och hållet?! Du är ju hennes trygghet och hennes primära anknytningsperson, det minsta du kan begära är att finnas där för henne när du vänjer av henne!

    Hur har du tidigare gjort?

    Har du läst somna utan gråt? Där finns enkla tips för att vänja av att somna vid bröstet. Man tar helt enkelt bort bröstet strax innan barnet somnat, och vaknar barnet till så ger man direkt bröstet igen, tar bort strax innan barnet är på väg att somna. Så fortsätter man tills barnet sover och då lägger man ifrån sig barnet. Vaknar hon så gör man precis samma sak igen. Snabbare än man anar så har man vant av detta med att somna vid bröstet.

    Ett annat tips är att istället för att amma så gör du konsekvent något annat för att söva om. Tex buffar eller vaggar. Hon kommer garanterat bli vansinnigt ledsen, men det är inget farligt så länge du finns där och tröstar. Var konsekvent och gör samma sak varje gång! Blir hon helt hysterisk så ta upp, ge bröstet om du nu vill, eller gör vad som krävs för att lugna, men återgå sedan till den metod du valt.

    Du kan läsa på om tassmetoden, vars princip kan användas för att vänja av nattamning.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html

    Som sagt, att helt överge barnet och låta pappan ta stöten tycker jag är mycket grymt! Det finns andra sätt, man behöver inte vara så brutal för att sluta amma.
  • Kid A

    Ursäkta ts om jag stjäl din tråd lite. Jag har en 13-månaders som jag nattammar flitigt, och har egentligen ingen brådska att sluta. MEN, nu kommer jag snart behöva vara borta från henne några nätter (har hittills inte varit ifrån henne på nätterna), först en natt snart och senare i vår kommer jag jobba vissa nätter - bör jag lägga ner nattamningen innan dess? Blir dottern förvirrad om hon bara får amma vissa nätter, och sova med pappan vissa nätter? (Då blir det ju lite som att jag överger henne, känns det som.)

    TS - hur har ni gjort, har du varit borta nattetid något?

  • vittra
    Kid A skrev 2012-01-08 22:42:43 följande:
    Ursäkta ts om jag stjäl din tråd lite. Jag har en 13-månaders som jag nattammar flitigt, och har egentligen ingen brådska att sluta. MEN, nu kommer jag snart behöva vara borta från henne några nätter (har hittills inte varit ifrån henne på nätterna), först en natt snart och senare i vår kommer jag jobba vissa nätter - bör jag lägga ner nattamningen innan dess? Blir dottern förvirrad om hon bara får amma vissa nätter, och sova med pappan vissa nätter? (Då blir det ju lite som att jag överger henne, känns det som.)

    TS - hur har ni gjort, har du varit borta nattetid något?
    Nej de blir inte förvirrade. De vet ju vem du är och om du är hemma. Jag ammade fortfarande när jag började jobba ibland, och vid 1 tillfälle var jag borta 17 timmar hemifrån. Vid ett annat var jag borta på kurs 2 dagar + en natt. Kom hem en gång under första eftermiddagen och ammade men i övrigt kunde jag inte åka och amma. Dottern var inte det minsta förvirrad.
  • Skruttensmamma
    vittra skrev 2012-01-08 22:24:14 följande:
    Håller verkligen inte med skruttensmamma, varför i hela fridens dagar ska du försvinna helt och hållet?! Du är ju hennes trygghet och hennes primära anknytningsperson, det minsta du kan begära är att finnas där för henne när du vänjer av henne!

    Hur har du tidigare gjort?

    Har du läst somna utan gråt? Där finns enkla tips för att vänja av att somna vid bröstet. Man tar helt enkelt bort bröstet strax innan barnet somnat, och vaknar barnet till så ger man direkt bröstet igen, tar bort strax innan barnet är på väg att somna. Så fortsätter man tills barnet sover och då lägger man ifrån sig barnet. Vaknar hon så gör man precis samma sak igen. Snabbare än man anar så har man vant av detta med att somna vid bröstet.

    Ett annat tips är att istället för att amma så gör du konsekvent något annat för att söva om. Tex buffar eller vaggar. Hon kommer garanterat bli vansinnigt ledsen, men det är inget farligt så länge du finns där och tröstar. Var konsekvent och gör samma sak varje gång! Blir hon helt hysterisk så ta upp, ge bröstet om du nu vill, eller gör vad som krävs för att lugna, men återgå sedan till den metod du valt.

    Du kan läsa på om tassmetoden, vars princip kan användas för att vänja av nattamning.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html

    Som sagt, att helt överge barnet och låta pappan ta stöten tycker jag är mycket grymt! Det finns andra sätt, man behöver inte vara så brutal för att sluta amma.
    Boken somna utan gråt är en i många avseenden bra bok. Men den och dess metoder är inte tänkta som snabba problemlösare. De är mycket skonsamma mot barnet, men man ska vara beredd på att det kan ta tid.
    Tid är just vad TS inte har. Vilket man kan tycka är synd.
    Om hon lyckas få någon av de skonsamma metoderna att fungera är det bara att gratulera. Jag gissar dock att ifall detta blir en utdragen kamp som tar hela veckans nätter i anspråk så försvinner hela poängen för TS eftersom de då riskerar att komma helt uttröttade till sin resa.

    Är det verkligen grymmare än när du själv åkte ifrån din dotter 2 dagar + 1 natt?

    Vill tillägga att jag tycker att en förutsättning är att barnet har en god och trygg relation till pappan/sambon, vilket de flesta 14-månaders barn har.
  • dripdrop

    Är det bara jag som tycker det verkar galet att sluta amma inför en utlandsresa? Vi ska snart resa och jag känner tvärtom - vill behålla amningen tills dess just pga alla dess fördelar. Skönt att ha om hon blir sjuk, inte vill äta, om det är väldigt varmt osv plus den stora tryggheten förstås - när allt annat runtomkring är nytt.

    Nattammar fortfarande vår 13 månaders och om/när jag avvänjer henne från det vill jag vara med henne. Allt annat känns bara grymt.

Svar på tråden Ska sluta amma 14 månaders. Tips och stöttning Tack!