• Anonym (orolig mamma)

    Spädbarn som sover hela natten...

    Min dotter på 4,5 månad har sedan 1,5 månaders ålder sovit hela natten, men undantag för ett nattmål.

    Det går ALLTID att lägga henne i hennes spjälsäng efter att hon ätit runt 22-tiden på kvällen, hon somnar utan gråt (då hade jag tagit upp henne på en gång, tror INTE på ensamgråt!) på runt 5-10 minuter. Sen sover hon till 8-9 på morgonen. Efter att hon ätit på natten lyfter jag ibland över henne till vår säng, för att det är mysigt.

    Min fråga är om det är vanligt att barn som har sovit såhär bra helt plötsligt börjar sova dåligt/vända på dygnet/vägrar somna ensamma osv? Jag menar givetvis inte under kortare perioder bestående av sjukdom/utvecklingsfaser osv...

    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Spädbarn som sover hela natten...
  • Jenny Hä

    Dom kan börja krångla i utvecklingsfaserna o jag tror dom flesta barn gör det .

  • Momalicious

    Ja. Vår son sov jättebra mellan 2-3 månader och när han var typ 5 månader vände det och blev värdelöst. Sen har det varit mer dåligt än bra. Men det är kanske inte så vanligt! Hoppas det håller i sig för er :)

  • Barbamaman

    Låter som mitt barn som började sova hela natten vid 7-8 veckors ålder. Har hållit i sig och T är nu 4 år. Med undantag från utvecklingsperioder och sjukdom, precis som du skriver. Men dessa perioder får en att inse hur bra man har/hart haft det!
    Vet att jag pratade med BVC när T var liten då jag, precis som du, var lite orolig och inte trodde att detta var normalt. Men hon sa att alla barn är olika och trodde det berodde på att vi så tidigt infört bra rutiner. Sen ammade inte jag, vet inte om det kan ha ngt med det att göra? Vissa menar ju att bebisarna får mer mättnadskänsla av ersättning ,em jag vet inte om det stämmer.
    Väntar nr 2 nu och kommer helt klart införa bra sovrutiner så fort det går så får vi se om h*n sover lika bra som sitt syson.

  • Anonym (orolig mamma)

    Okej, det verkar vara lite olika. Såklart. :) Bara att hoppas då.

    Kan tillägga att jag inte skulle klaga om hon enbart vaknade till korta perioder men gick att söva igen. Det jag fasar för är att hon ska vända på dygnet eller vara vaken långa pass på natten...

  • tosse9

    Säger bara grattis! Du verkar fått en lättskött och nöjd bebis. Njut! :) Kan säkert komma jobbiga perioder men jag tror de vänder tillbaka till sina grundrutiner därefter. Det är min erfarenhet i alla fall.

  • Anonym (orolig mamma)
    Barbamaman skrev 2012-01-08 20:17:34 följande:
    Låter som mitt barn som började sova hela natten vid 7-8 veckors ålder. Har hållit i sig och T är nu 4 år. Med undantag från utvecklingsperioder och sjukdom, precis som du skriver. Men dessa perioder får en att inse hur bra man har/hart haft det!
    Vet att jag pratade med BVC när T var liten då jag, precis som du, var lite orolig och inte trodde att detta var normalt. Men hon sa att alla barn är olika och trodde det berodde på att vi så tidigt infört bra rutiner. Sen ammade inte jag, vet inte om det kan ha ngt med det att göra? Vissa menar ju att bebisarna får mer mättnadskänsla av ersättning ,em jag vet inte om det stämmer.
    Väntar nr 2 nu och kommer helt klart införa bra sovrutiner så fort det går så får vi se om h*n sover lika bra som sitt syson.
    Det låter ju lovande! Vad sa BVC mer? Sa dom någonting om ifall det var vanligt att ett bra sovmönster höll i sig eller att det lika gärna kunde vända? Jag förstår ju såklart att det finns alla olika varianter, tänkte mest bara om man kunde generalisera. :)
  • Anonym

    Det är väl klart att det kommer att ändras, utvecklingsfaser, sjukdomar, mardrömmar mm. INGET barn/människa sover hela nätter från födsel tills de dör.

  • Anonym (orolig mamma)
    tosse9 skrev 2012-01-08 20:19:18 följande:
    Säger bara grattis! Du verkar fått en lättskött och nöjd bebis. Njut! :) Kan säkert komma jobbiga perioder men jag tror de vänder tillbaka till sina grundrutiner därefter. Det är min erfarenhet i alla fall.
    Det känns ju såklart betryggande att få höra!

    Jag får helt enkelt hoppas på det bästa!
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-01-08 20:20:32 följande:
    Det är väl klart att det kommer att ändras, utvecklingsfaser, sjukdomar, mardrömmar mm. INGET barn/människa sover hela nätter från födsel tills de dör.
    Haha, nej, det är klart! Som jag skrev, med reservation för sjukdomar/utvecklingsfaser osv.
Svar på tråden Spädbarn som sover hela natten...