• Fialottis

    Du som födde tvillingar vaginalt, fick du välja ställning vid födslen?

    Du som födde tvillingar vaginalt, fick du välja ställning vid födslen?
    Jag födde vår dotter sittandes på förlossningspall och tyckte det var så bra, undrar om man får göra det när man föder tvillingar också..

  • Svar på tråden Du som födde tvillingar vaginalt, fick du välja ställning vid födslen?
  • missdolly

    Barnmorskorna o läkaren ville att jag låg på rygg pga att de ville ha koll på tvilling nr 2. När tvilling 1 är ute blir det gott om plats o tydligen kan då tvåan flytta på sig. Så när ettan var ute så hade jag en förlossningsläkare på magen som liksom höll tvåan på plats.

  • gedansk
    missdolly skrev 2012-01-10 15:59:43 följande:
    Barnmorskorna o läkaren ville att jag låg på rygg pga att de ville ha koll på tvilling nr 2. När tvilling 1 är ute blir det gott om plats o tydligen kan då tvåan flytta på sig. Så när ettan var ute så hade jag en förlossningsläkare på magen som liksom höll tvåan på plats.
    de sa samma sak till mig även om det senare blev planerat snitt. vi fick gå på en tvillingföräldrargrupp på SÖS (stockholm) som var jättebra med alla frågor man har just med att få/föda tvillingar.
  • milla74

    Jag födde mina tvillingar vaginalt och ville inte ligga i gynställning der var ok med ettan att ligga på rygg men när hon var ute så rök "gynstödeden"fram,vilket jag visste innan.Lycka till!

  • magda102

    De ville att jag låg på rygg så de kunde hålla tvåan på plats då hon låg med huvudet neråt och de ville inte att hon skulle snurra när hon fick mer plats i magen.

    Funkade bra, födde sonen tidigare på pall och var emot gynställning men det är jag inte längre efter min fina förlossning :)

  • VildaTilda

    Samma här - fick ligga på rygg men hade så ont i ryggslutet så jag fick ligga på en rygg på en saccosäck

  • Dohgon

    gynstälning här med. men under värkarna innan så fick jag ligga lite på sidan. hade ont i ryggslutet så var jobbigt att ligga på rygg så länge. fick inte heller vara uppe och gå eller så när jag var där. mer om jag skulle på toaletten då

  • LitaFord

    Samma som ovan, för att de ska kunna ha koll på tvåan fick jag ligga på rygg. Det var ju bara när jag skulle krysta, värkarbetet fram till dess fick jag stå, gå eller ligga hur jag ville.

  • Cina B

    Jag vägrade att ligga på rygg & föda. Hade skrivit min förlossningsplan att jag önskade en annan ställning & det fick jag, trots en komplicerad graviditet & prematur förlossning i vecka 30. Födde båda barnen sittande i förlossningssängen utan benstöd. Min man satt bakom mig mot en saccosäck. Det här med benstöden är en jäkla fånig princip som alla barnmorskor kör med bara för att det är bekvämare för dom. De kan ha lika bra kontroll på förlossningen om mamman sitter upp som jag gjorde. Så, vill du något annat så stå på dig.

    Hälsningar Cina

  • stormfågel

    Jag fick inte heller välja och tyckte att förlossningen av tvillingarna i gynsställning var hemsk jämfört med förlossningen i duschen och på förlossningsplall med vår första.

    Tvillingarna kom i v. 33 och de ville ha ordentlig koll  med både hjärljudsgrejen och ultraljud vilket gjorde att jag fick ligga på rygg i hela värkarbetet  - hemskt. Det stod dessutom säkert 5(!) personer i en halvcirkel runt mig när de kom ut (en barnläkare, två barnsköterskor, två förlossningssköterska + maken) så det var långt ifrån min lugna och privata första förlossning.

    Jag hade dock inga förväntingar på tvillingförlossningen utan var i "katastrofläge" och var bara så oerhört glad när de kom ut friska, pigga, andandes om än små.

Svar på tråden Du som födde tvillingar vaginalt, fick du välja ställning vid födslen?