• hon hona

    Hjälp.

     Lägger tråden under"AP" då förslag och tips och diverse metoder eller dylikt undanbedes. 


    Jag har en son på 7 månader.

    Han har sovit med många uppvak från start, som max 2-3 timmar sammanhängade sömn, under utvecklingssprång (som märkts av väldigt tydligt) så har sömnen vart om möjligt, värre. Jag har läst om utvecklingsfaser och så mycket jag hittat om anknytning och seperationsfas. 
    Nu till mitt "problem" (risk att det blir långt). Sonen kommer inte till ro som tidigare, han brukar normalt somna i min famn på kvällen, sen när vi skall lägga oss så tar jag med honom till vår säng där vi samsover under natten. Här har vi "problem" 1, han vägrar somna innan jag går och lägger mig, det är som att han vet att jag inte skall sova...? Han kämpar och kämpar, det finns inget vi kan göra. Detta känner jag dock igen från tidigare språng, när han vart orolig men då har han nöjt sig med att få sova i famen.... Han får så mycket närhet som han vill, jag ammar honom fritt på nätterna. Han äter välling innan han skall sova och äter bra på dagen (han är mätt) sen ammar han 2-4 gånger på natten när inte nappen duger. Problemet är att han det senaste vaknar oftare än vanligt, var 20-30 minut och ålar runt, flänger med kroppen och skriker med slutna ögon, han ålar runt på mage och lyfter upp huvudet och skriker.. jag får hålla fast honom för att få honom till ro? Känner någon igen detta? Han gör samma i famnen, vrider huvudet neråt och gråter, försöker klänga sig loss men när jag lägger ner honom så visar han tydligt att det inte var det han ville, då sträcker han sig efter mig och gråter Mer. 
    Jag känner mig så bedrövad, känns som att vi inte samspelar som tidigare, jag förstår inte hans behov helt enkelt. Känner mig villrådig. 
    Någon som har bra koll på utveckling, det känns inte som att han är i utvecklingsfas nu... vad kan detta bero på? Hur ter sig inledningen av separationsfasen (generellt)? Vill inte be BVC om råd. Finns det något jag kan göra? Skall jag hålla fast honom eller låta han flänga runt? 
    Tack för att du tar dig tid!
  • Svar på tråden Hjälp.
  • Mamma Bus

    Det var så länge sedan så det är svårt att komma ihåg precis hur det var... Men jag känner igen det där med att han helt plötsligt inte var nöjd i famnen (fast jag tror faktiskt att han var lite äldre då). Hur som helst, efter mycket trixande, så löste det sig genom att bara ändra sätt att bära. Han var inte längre bekväm med att ligga i famnen, typ amninsställning, utan ville sitta upp mage mot mage (som man bär i sele, fast utan sele). Så bär jag fortfarande så mycket jag orkar - han är nu en lite tyngre treåring, men lika mysig att bära på

    Och så hade han en period då han ville upp och gå runt hela lägenheten en sväng, sedan var det bra och man kunde somna om. Det kan han fortfarande få för sig ibland, och då är det lika bra att göra det på en gång så får man sova sedan.

    Jag är ingen expert, men tror att du nog bara får känna dig fram vad det är han vill. Hoppas att det löser sig!

  • skånegås

    Har han nyligen börjat med välling? Ont i magen? Allergi kan orsaka sömnproblem och det visar sig ofta inte förrän de börjar med vanlig mat...

  • fågelungarna

    Har han precis börjat bli mer rörlig? Jag minns att det blev svårare att få till insomningen när det blev möjligt för dottern att själv vända sig och förflytta sig.

Svar på tråden Hjälp.