Gravid trots PCO
Jag har en kille på 8 år och en på 2 år. Innan 8-åringen kom så hade jag två missfall och rejält svårt att bli gravid. Jag använde pergotime efter att jag konstaterades ha PCO. Detta ledde till ägglossning och mina missfall. Sedan träffade jag en privat gynekolog och han gjorde en utredning av min dåvarande man och mig som inte visade på något mer än min PCO.
Men han informerade om att han tagit del av forskning som knöt PCO till ökad insulinproduktion. Han skrev ut insulinmedicin till mig men det förändrade inget för mig. Jag läste på lite mer kring detta och ändrade därefter helt min kost till nästan 0 i kolhydratintag. Jag tappade mycket i vikt och blev normalviktig efter ett liv som överviktig (från 110 till 68 kilo). Bytte man och blev gravid direkt och fick 2-åringen.
Efter att jag bytt kost så har min mens äntligen varit regelbunden viket den aldrig tidigare varit. Okej, med regelbunden menar jag cykler som ligger på 31 dagar, 26 dagar, 35 dagar o.s.v inte som förut då det kunde dröja månadsvis mellan mina mens.
Det finns massor att läsa om lågkolhydratskost och PCO och massor av historier där kvinnor berättar detsamma som jag gör. För mig funkade det att byta kost så jag har lätt för att tro på sambandet.
Nu blev jag gravid igen men det slutade dessvärre med ett MA så snart är jag redo att hoppa på det igen :)