• Floff

    Operera halsmandlarna - ta bort eller reducera?

    Min son är nu 2 år och 2 månader och sover dåligt, snarkar och har tidvis andningsuppehåll. Vi var på Vårdcentralen där läkaren sa att halsmandlarna var stora (gick vid det tillfället nästan ihop) och han remitterade oss till sjukhusets ÖNH-mottagning. Idag var vi där, och även denna läkare tyckte halsmandlarna var stora och rekommenderade operation. Nu till dilemmat..
     
    Vi fick ett erbjudande om att vara med i en studie där man lottar bland de barn som ska genomgå sådana operationer, om de får varianten där de tar bort hela halsmandlarna eller bara en del av dem. De sa att de gör studien för att se vilken som ger bäst resultat på snarkningar och andningsuppehåll. Vi får alltså inte välja vilken variant på operation det blir och får heller inte veta vilken det blir innan.

    Jag är dock osäker på om jag vill att vi ska vara med; överallt där jag läser så står det att den "lilla" varianten är mycket skonsammare men lika effektiv..

    Någon som vet något om detta eller har genomgått det med sina barn?
     

  • Svar på tråden Operera halsmandlarna - ta bort eller reducera?
  • Laboblina

    Varför måste man lotta för att kunna göra en studie? Min dotter opererade sina mandlar i höstas - först reducering och sedan hela eftersom det inte hjälpte mot snarkningarna och andningsuppehållen. Den första op var klart lindrigare, och läkarna var väldigt förvånade att det inte hade hjälpt, så om jag var du skulle jag nog fråga läkaren vad hon/han tycker är bäst för barnet. (fast å andra sidan är det ju bra att gynna forskningen)

  • Tant Blå

    På min son reducerade de halsmandlarna av samma anledning som ni har. En enkel operation som var lindrig, märktes nästan inte alls efteråt att det var gjort - vad gäller smärta svårt att äta osv. MEN vilken skillnad på snarkningar- HELT borta!! Resultat 100% bra!!

  • Floff

    Laboblina: Vet inte riktigt varför lottning är nödvändig, kanske för att utesluta alla möjliga faktorer som kan påverka att det inte blir 50/50? Jag vet inte.. Läkaren verkade övertygad om att det inte fanns några belägg för att den ena varianten var bättre än den andra så skulle nog inte få något svar där. Det är nog mer en fråga om vad vi som föräldrar känner att vi föredrar...

  • Floff

    Tant Blå: Skönt att det hjälpte så bra för er! Och skönt att höra att det faktiskt kan bli helt bra av bara den lilla varianten.

  • mandelblomma

    jag skulle avstå studien för att om det " bara" är snarkningar/ andningsuppehåll brukar man säga att det är bättre att reducera. Det är skonsammare , barnet mår bättre, det gör mindre ont och är mindre risker med. Och det viktigaste, det brukar räcka om inte orsaken till operation är upprepade halsflusser.
    Mina tvillingkillar gjorde operationen i december , samt att man skrapade på plypen.
    På den ena killen var det tveksamt om man kanske skulle tagit hela halsmandlarna för han har haft rätt många halsflusser, men vi beslöt att göra reduceringen ändå. De sover kanonbra och har inte snarkat någonting sen operationen. Sen hoppas vi de kommer slippa alla infektioner också, men det återstär att se.

    Här kan du se lite skillnad på när man väljer vad.


    Tonsillektomi (total operation av halsmandlarna)


    Om man har haft många infektioner i sina halsmandlar - halsfluss - kan denna skyddande funktion till slut upphöra. I stället kan bakterier stanna kvar i halsmandlarna och på så sätt ge upphov till nya infektioner. Har man haft 3-4 rejäla halsflussar årligen i ett par års tid måste halsmandlarna opereras bort innan man kan blir av med sina ständiga infektioner.

    Tonsillotomi (operation av förstorade halsmandlar)


    Förutsatt att barnet ej har haft halsfluss, dvs infektion i halsmandlarna som orsakats av bakterier, kan läkaren göra en operation i narkos där man avlägsnar de förstorade delarna av halsmandlarna. Detta görs med hjälp av laserteknik. En fördel med denna teknik är att barnet har mindre ont efteråt än om hela halsmandlarna hade tagits bort. En annan fördel är att man sparar en del av den friska körtelvävnaden som alltså även i fortsättningen kan utgöra ett skydd mot infektioner. Barnet är dock inte skyddat mot halsfluss i framtiden, eftersom det har en del av halsmandlarna kvar.

    www.lio.se/Verksamheter/SC/Oron--Nas--och-Halskliniken-i-Norrkoping/Oron--Nas--och-Halsmottagning/Patientinformation/Snarkningsbesvar-hos-barn/
  • mandelblomma

    "I Sverige utförs omkring
    10 000 tonsilloperationer per år, varav merparten utförs som tonsillektomier,
    det vill säga borttagande av hela tonsillerna. På senare år
    har forskning visat att tonsillotomi, som innebär ett endast partiellt
    borttagande av tonsillvävnaden, i många fall är fördelaktigt.
    I ett stort antal studier har de två operationsmetoderna tonsillotomi
    och tonsillektomi jämförts. Båda metoderna har visat sig ge en
    markant förbättring av obstruktiv sömnapné eller sömnrelaterade andningsstörningar,
    dagfunktion och livskvalitet, och man har inte kunnat
    visa någon signifikant skillnad mellan metoderna i dessa avseenden.
    Man har inte heller kunnat påvisa någon signifikant skillnad mellan de
    två ingreppen i fråga om postoperativ infektionstendens.
    När det gäller smärta och blödningsrisk sågs däremot skillnader
    mellan metoderna. De patienter som opererats med tonsillektomi
    behövde mer smärtlindring efter operationen än dem som opererats
    med tonsillotomi. Det dröjde också längre innan de kunde återgå till
    normal kost och normala aktiviteter. Även i fråga om postoperativ
    blödning har en skillnad kunnat påvisas. Det var ingen signifikant
    skillnad i primärblödning (inom ett dygn efter operationen), men
    däremot i sekundärblödning (från ett dygn till en vecka efter operationen).
    En signifikant större andel drabbades av detta efter tonsillektomi
    än efter tonsillotomi.
    En nackdel med tonsillotomi jämfört med tonsillektomi är risken
    att tonsillvävnaden växer till igen och obstruktionsbesvären återkommer.
    Risken för återväxt av tonsillerna efter tonsillotomi som
    motiverar en ny operation uppskattas till 5%."
    www.skl.se/MediaBinaryLoader.axd&FileName=Indikation_f%C3%B6r_tonsillotomi_p%C3%A5_barn_och_ungdomar.pdf

  • Floff

    mandelblomma: Tack för all information! Ditt sista inlägg, den texten hittade jag också igår kväll vilket gör att den här studien känns lite oseriös.. Om redan flera liknande studier gjorts, varför göra en till? Nej, jag börjar allt mer luta åt att avstå studien och gå vidare med tonsillotomi.

  • Spatsy

    Intressant tråd.

     Nästa vecka har vi fått op tid för min ettåring som ska ta bort halsmandlarna och även skrapa andenoiden.
     Hon har haft 5 halsfluss på 9 månader och halsmandlarna är vääldigt stora och fula i friskt tillstånd. Har även många och jobbiga andningsuppehåll. Om vi kunnat välja så hade jag valt reduktion men det är inte aktuellt för oss.

    Körteln bakom näsan är så pass stor att hon inte kan andas genom den. I höstas fick hon rör i öronen. Och den operationen gick väldigt bra. Så hon är verkligen ett  ÖNH barn.

    Känns nervöst inför operationen nästa vecka, hon är ju så liten.

  • mandelblomma
    Spatsy skrev 2012-01-17 13:54:26 följande:
    Intressant tråd.

     Nästa vecka har vi fått op tid för min ettåring som ska ta bort halsmandlarna och även skrapa andenoiden.
     Hon har haft 5 halsfluss på 9 månader och halsmandlarna är vääldigt stora och fula i friskt tillstånd. Har även många och jobbiga andningsuppehåll. Om vi kunnat välja så hade jag valt reduktion men det är inte aktuellt för oss.

    Körteln bakom näsan är så pass stor att hon inte kan andas genom den. I höstas fick hon rör i öronen. Och den operationen gick väldigt bra. Så hon är verkligen ett  ÖNH barn.

    Känns nervöst inför operationen nästa vecka, hon är ju så liten.
    då är det rätt solklart att ni bör göra tonsillektomin. Vår ena son låg gränsfall till att göra den, så har vi otur får han göra om det.
    Men med så många halsflussar ni haft så är det nog nödvändigt!
  • Floff

    Ja eftersom min grabb inte haft några halsflussar så känns det lite onödigt att ta bort hela.. För hans del är det snarkningarna och andningsuppehållen.. Läkaren hittade som en liten grop i bröstbenet som kan tyda på att han får kämpa med andningen lite för mycket när han sover. Så små barns ben är tydligen mjukare än vuxnas och bär han får kämpa med andningen blir det som en grop istället för att utvecklas normalt..

    Patsy: Lycka till med operationen nästa vecka! Kom gärna tillbaks och berätta hur allt gick till och hur det gick.

Svar på tråden Operera halsmandlarna - ta bort eller reducera?