• Sofian01

    Nytt jobb - hur ska jag bli omtyckt?!

    Snart börjar jag på nytt jobb och jag känner att detta är ett ställe jag gärna skulle jobba på många år framöver. Dessutom är jag tillbaka i min hemstad efter resande och runtflyttande och kommer här förbli.
    Därför är det superviktigt för mig att jag skaffar mig vänner på nya jobbet och att jag blir omtyckt, en i gänget.
    Jag har en förmåga vada den som hamnar i bakgrunden. Den som man varken tycker bu eller bä om, som kanske inte betyder så mycket men som jobbar bra.
    Jag har ett fint yttre och är med i tiden i kläder och så (inte för att det borde spela roll men ...), så ingen kan nog ana att jag har detta problemet..
    Jag är så dålig på att kallprata.. världens sämsta.. men nu känner jag att jag måste försöka för att komma nån vart.
    Dessutom har jag väldigt svårt att äta inför folk.. vet inte vad det är för grej?! men jag tycker lunchen blir jobbig och går hellre hem/ut och äter.. Men det går ju inte nu, när jag är mån om att lara känna folk...

    Några spontana tips? Nån som känner igen sig?

  • Svar på tråden Nytt jobb - hur ska jag bli omtyckt?!
  • FrkSommar

    Åh, gumman, du kommer att klara´det!
    Förskök äta hip med dina arbetskamrater ett tag men avr sedan ärlig och tala om att du tycker att det är jobbigt (om du fortafarnde tycker det då....)
    Ansträng dig lite extra ocj LYSSNA för att sedan när det passar sig komma med råd, uppmuntran eller dyligt.... ingen förväntar sig att du skall bli en del av gruppen på momangen, de är säkert lika nyfikan och oroliga runt dig!

    *sktyke kramar*    

  • Sofian01
    FrkSommar skrev 2012-01-16 22:24:47 följande:
    Åh, gumman, du kommer att klara´det!
    Förskök äta hip med dina arbetskamrater ett tag men avr sedan ärlig och tala om att du tycker att det är jobbigt (om du fortafarnde tycker det då....)
    Ansträng dig lite extra ocj LYSSNA för att sedan när det passar sig komma med råd, uppmuntran eller dyligt.... ingen förväntar sig att du skall bli en del av gruppen på momangen, de är säkert lika nyfikan och oroliga runt dig!

    *sktyke kramar*    
    Söta du! Tack för peppen!
  • FrkSommar

    Klart att du grejjar det!
     Det gäller bara att sakta men säker var ärlig med vem du är!
    Du duger! Tro inget annat!!!  

  • Borttagen användare

    Var dig själv bara så går det bra, alla har ju svagheter och tycker det är svårt med olika saker. Även fast det känns jobbigt att äta så gör det ändå, våga visa dina svagheter :) folk brukar gilla en då..

  • Sofian01
    Borttagen användare skrev 2012-01-16 22:31:40 följande:

    Var dig själv bara så går det bra, alla har ju svagheter och tycker det är svårt med olika saker. Även fast det känns jobbigt att äta så gör det ändå, våga visa dina svagheter :) folk brukar gilla en då..


    Mm ska absolut äta där. Tidigare har jag bara haft kortare anställningar (har sparat och backpackat i omgångar) och då har det inte känts så viktigt. Men nu när man har stadgat sig i hemstaden känns det superviktigt. Särskilt då bara två i tjejgänget bor kvar här...
    Det sjuka är att jag har mycket lättare att prata med och få killkompisar men har svårt att få tjejkompisar... fattar inte varför..
    Hoppashoppas att det blir bra!
  • Borttagen användare
    Sofian01 skrev 2012-01-16 22:34:56 följande:
    Mm ska absolut äta där. Tidigare har jag bara haft kortare anställningar (har sparat och backpackat i omgångar) och då har det inte känts så viktigt. Men nu när man har stadgat sig i hemstaden känns det superviktigt. Särskilt då bara två i tjejgänget bor kvar här...
    Det sjuka är att jag har mycket lättare att prata med och få killkompisar men har svårt att få tjejkompisar... fattar inte varför..
    Hoppashoppas att det blir bra!
    hm, men du kanske bara träffat mer killar som vart lika dig. tjejer och killar är ju olika och alla har olika personligheter, kanske du nu träffar några tjejer som är mer lika dig eller du kommer överens med nu på jobbet? oroa dig inte över det.. :)
  • Sofian01
    Borttagen användare skrev 2012-01-16 22:46:10 följande:
    hm, men du kanske bara träffat mer killar som vart lika dig. tjejer och killar är ju olika och alla har olika personligheter, kanske du nu träffar några tjejer som är mer lika dig eller du kommer överens med nu på jobbet? oroa dig inte över det.. :)
    kanske det! 2 veckor kvar. får se till att jobba upp självförtroendet lite :)
  • Borttagen användare

    man blir ofta omtyckt genom att tycka om sig själv, så ja jobba på att tycka om dig själv! att gilla dig själv, vara den DU själv vill vara!

  • heli8

    Jag håller med de andra, var dig själv så kommer det funka bäst. Tänk på att din nya arbetsgivare inte bara kollade på dina kvalifikationer när du sökte jobbet utan även om du skulle passa in i gruppen, och du har ju blivit anställd...  

    Det är ju inte helt fel om du kan försöka sitta med på luncherna för det är då det sociala umgänget pågår. Man måste inte vara högljudd och häftig för att räknas, bara att du är närvarande visar de andra att du finns där. Sedan vet vi väl alla hur det är att vara ny på jobbet och det är helt ok att bara ta det lugnt i början och bara kolla läget.  
    Lycka till på jobbet! 

Svar på tråden Nytt jobb - hur ska jag bli omtyckt?!