• smulan1981

    Alkoholfritt bröllop?

    Hej!

    Vi har precis börjat att planera för vårat bröllop.
    Men så kommer vi till frågan om alkohol...

    Jag för och emot och ni ska få se mina "punkter" så får jag se vad ni tycker. =)

    Anledningar att inte ha alkohol:
    * Lokalen som jag helst vill ha är genom ett värdshus, å man får ju då inte ta med egen alkohol. Då blir det ganska dyrt. =/ 
    * Min blivande svärfar är periodare, han har visserligen inte druckit på flera år. Men känns lite smådumt att erbjuda alkohol. Även om det såklart finns alkoholfritt alternativ.
    * Skåla för brudparet o dyl kan man ju göra ändå ?
    * Vi har tänkt att ha en enklare mottagning med buffé och tårta. Ingen dans/fest efteråt direkt... tror vi, det beror på.

    Anledningar att servera alkohol:
    * Lite festligare att ha vin till maten ?
    * Lite avslappnad stämmning? 
    * Rädd att folk ska tycka det är "snålbröllop" om man inte har vin till maten?

    Alternativet är ju att man hyr en fristående lokal o anlitar nån med catering, men då behövs personal...så då kostar det ändå samma pengar. Även om man då kan köpa vin o dyl själv.

    Ja ni ser mitt dilemma, kom gärna med råd och åsikter.Hur hade ni gjort?

     

  • Svar på tråden Alkoholfritt bröllop?
  • MattiasFru

    vi hade alkoholfritt och det gick bara finfint! Skålade i bubbel och serverade alkoholfritt vin/öl samt andra alternativ (typ loka och dyl.) Visst blir det inte lika mycket feststämning om man tar bort alkoholen, men det tyckte jag var ganska skönt

  • Frontline

    Jag hade haft ett sommarbröllop och skulle ha det ute i det fria "hoppas på bra väder då"
    Sen skulle det ha blivit grillbuffé och alkohol som jag hade varit iväg till Tyskland och bunkrat upp...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sanningsdan

    Utan att egentligen kunna argumentera för min ståndpunkt så skulle jag nog tycka att ett bröllop utan alkohol vore en rätt så trist tillställning. Jag skulle definitivt vilja veta det innan åtminstone så man är inställd på det. Och då är jag nog ändå en väldigt måttlig drinkare. Men några glas vin vid ett bröllop är ju alltid trevligt.

    Å andra sidan är en nykter alkoholist i familjen ett bra argument, om man nu tror att det skulle vara för svårt för denne.


    Vad tror ni era gäster har för förväntningar? Jag kan tänka mej att det blir en rätt tråkig stämning om de förväntar sig att det ska finnas öl och vin åtminstone och så får de läsk till maten. Var tydlig med det redan i inbjudan i så fall är mitt tips :)

  • Millan83

    Skulle tycka att det var helt ok! Behöver inte alls nån alkohol för att uppnå fest-mode! 

    Vad tycker din partner?

    Hade jag haft det problemet som ni har med en periodare hade jag kört på alkoholfritt!

    Er fest - era val!  

  • Khaleesi

    Jag har varit på ett alkoholfritt bröllop, och det var den segaste tillställning jag någonsin varit på. Visst spelade andra faktorer in (såsom vänner till bruden som nödvändigtvis skulle redogöra för varje vecka av hennes ungdom!) samt att brudparet drog tidigt, men faktum kvarstår att det hade blivit mer uppsluppet med lite vin. Det slutade med att vi var ett gäng som åkte till ett hotell och satte oss i hotellbaren och drack whiskey och snackade skit.

    Har även hört talas om ett annat alkoholfritt bröllop, som verkar ha varit ännu tristare.

    Och på alla andra bröllop jag varit på, har endast en enda gäst blivit direkt överförfriskad, men hon var ändå oförarglig.

    Men ska ni ändå inte ha fest/dans efter middagen så spelar det kanske inte så stor roll.

  • Helle333
    smulan1981 skrev 2012-01-17 22:56:02 följande:
    Hej!

    Vi har precis börjat att planera för vårat bröllop.
    Men så kommer vi till frågan om alkohol...

    Jag för och emot och ni ska få se mina "punkter" så får jag se vad ni tycker. =)

    Anledningar att inte ha alkohol:
    * Lokalen som jag helst vill ha är genom ett värdshus, å man får ju då inte ta med egen alkohol. Då blir det ganska dyrt. =/ 
    * Min blivande svärfar är periodare, han har visserligen inte druckit på flera år. Men känns lite smådumt att erbjuda alkohol. Även om det såklart finns alkoholfritt alternativ.
    * Skåla för brudparet o dyl kan man ju göra ändå ?
    * Vi har tänkt att ha en enklare mottagning med buffé och tårta. Ingen dans/fest efteråt direkt... tror vi, det beror på.

    Anledningar att servera alkohol:
    * Lite festligare att ha vin till maten ?
    * Lite avslappnad stämmning? 
    * Rädd att folk ska tycka det är "snålbröllop" om man inte har vin till maten?

    Alternativet är ju att man hyr en fristående lokal o anlitar nån med catering, men då behövs personal...så då kostar det ändå samma pengar. Även om man då kan köpa vin o dyl själv.

    Ja ni ser mitt dilemma, kom gärna med råd och åsikter.Hur hade ni gjort?

     
    Jag hade köpt alkoholfritt vin. Det finns både matviner och dessertviner som är alkoholfria. Om man vill servera någon form av vin. Det finns alkoholfri öl. Det finns läsk, vatten, bubbelvatten osv Det finns massor med roliga alternativ till alkoholhaltiga drycker. Skit om folk skulle kalla det för snålbröllop. Vill de ha ett bröllop där det flödar av alkohol så får de väl ha ett sådant för sig.
  • colanappen

    jag har varit på ett alkoholfritt bröllop och det var väl i det närmaste katastrof...
    men det hade egentligen inte så mkt med alkofritt att göra... ingen höll tal , ingen sa att det inte skulle vara några tal, ingen bordsplacering vilket ledde till att alla satt med folk de kände och hade itne så mkt att prata om vi visste ju redan allt...alla gick hem innan kl 21
    med detta vill jag säga att tar man bort alkoholen som gör folk lite glada i hatten och spontana måste man planera upp på ett bra sätt... blanda folk hitta på roligheter så man får igång samtal i alla fall...

  • Khaleesi
    colanappen skrev 2012-01-18 07:51:10 följande:
    jag har varit på ett alkoholfritt bröllop och det var väl i det närmaste katastrof...
    men det hade egentligen inte så mkt med alkofritt att göra... ingen höll tal , ingen sa att det inte skulle vara några tal, ingen bordsplacering vilket ledde till att alla satt med folk de kände och hade itne så mkt att prata om vi visste ju redan allt...alla gick hem innan kl 21
    med detta vill jag säga att tar man bort alkoholen som gör folk lite glada i hatten och spontana måste man planera upp på ett bra sätt... blanda folk hitta på roligheter så man får igång samtal i alla fall...
    Skönt att jag inte är ensam om att ha upplevt detta. "Glad i hatten" är för övrigt ett bra uttryck för något som krävs vid trevliga tillställningar.
  • Snöankan

    Skulle tyckt det var skittråkigt med alkoholfritt bröllop trots att jag själv inte dricker mycket. Var på ett bröllop med väldigt lite alkohol när jag var gravid och själv inte drack någonting och tyckte det också var tråkigt för att det var så stelt. Det var nog avsaknaden av sånger på den middagen som gjorde att jag tyckte det var stelt.

  • EmmisLj

    Då måste jag bara säga att jag har varit på både bröllop och större fester som varit helt alkoholfria. De har alla varit otroligt trevliga. Det har inte att göra med alkoholen om festen är trevlig eller ej.

  • Frontline
    EmmisLj skrev 2012-01-18 07:56:20 följande:
    Då måste jag bara säga att jag har varit på både bröllop och större fester som varit helt alkoholfria. De har alla varit otroligt trevliga. Det har inte att göra med alkoholen om festen är trevlig eller ej.
    Fast det är en jävligt stor faktor...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Santis

    Ni kanske kan bjuda på 1 eller 2 glas vin/öl eller alkohol fritt till maten.
    vill man ha mer så är ju festen på ett värdshus och då kan gästerna säkert få köpa till själva om man vill ha mer.

Svar på tråden Alkoholfritt bröllop?