• Sofian01

    Någon som vill hjälpa mig med ett fotokollage till en hemsida?

    Jag vill bli fotograf och har en kompis som håller på med min hemsida. Dock går det oehört långsamt så jag skulle mer än gärna får mer hjälp.

    Det gäller "förstasidan/hem" på hemsidan.
    Där vill jag ha ett kollage i lite shabby chic/gammeldags/retro stil. Kanske att fotona är upphäftade på sidan, eller att fotona liknar polaroid.. Eller nåt som du känner dig sugen på att göra!

    Skulle bli oehört tacksam för hjälp :)

  • Svar på tråden Någon som vill hjälpa mig med ett fotokollage till en hemsida?
  • vitruviandude

    Gäller det en statisk hemsida eller någon form av cms (typ Wordpress)? Det finns ju en väldig massa plugins man kan använda för just fotobloggar och som du sedan kan stila som du vill. Allt blir ju mycket roligare när man får pyssla och dona själv och få det precis som man vill.

  • Sofian01
    vitruviandude skrev 2012-01-18 16:19:10 följande:
    Gäller det en statisk hemsida eller någon form av cms (typ Wordpress)? Det finns ju en väldig massa plugins man kan använda för just fotobloggar och som du sedan kan stila som du vill. Allt blir ju mycket roligare när man får pyssla och dona själv och få det precis som man vill.
    Det gäller en hemsida på Wordpress... Tyvärr kan jag ingenting om sånt där..
  • vitruviandude

    Jag tycker nästan det ingår i yrket som fotograf att kunna presentera sina bilder i olika medier och det är väldigt enkelt att lära sig att skapa en egen blogg i wordpress. Se det som en utmaning och en del av din utbildning till fotograf. :)

  • Sofian01
    vitruviandude skrev 2012-01-18 16:56:13 följande:
    Jag tycker nästan det ingår i yrket som fotograf att kunna presentera sina bilder i olika medier och det är väldigt enkelt att lära sig att skapa en egen blogg i wordpress. Se det som en utmaning och en del av din utbildning till fotograf. :)
    Det är inte en blogg jag ska ha, en blogg hade jag kunna bygga upp. Det är en hel hemsida med portfolio, presentation, prislista osv osv. Och bara för att jag är bra på att fotografera så är det inte helt lätt att sätta sig och bygga en hemsida!
  • vitruviandude
    Jo jag förstod det men jag har en tendens att associera Wordpress med bloggar, men det går ju precis lika bra att skapa hemsidor (Vilket kompisen din tydligen håller på med redan.) Enklast är det väl att du ber din kompis installera något av de många bildgalleri-plugins som florerar för Wordpress (Be henne/honom googla på wordpress + image gallery.) Det blir ju lite svårt för någon utomstående att gå in och ändra när nu din kompis redan håller på och donar. Eller hade du tänkt sparka kompisen och börja på ny kula? :)
  • penntrollis
    Sofian01 skrev 2012-01-18 16:04:33 följande:
    Jag vill bli fotograf och har en kompis som håller på med min hemsida. Dock går det oehört långsamt så jag skulle mer än gärna får mer hjälp.

    Det gäller "förstasidan/hem" på hemsidan.
    Där vill jag ha ett kollage i lite shabby chic/gammeldags/retro stil. Kanske att fotona är upphäftade på sidan, eller att fotona liknar polaroid.. Eller nåt som du känner dig sugen på att göra!

    Skulle bli oehört tacksam för hjälp :)
    Hur många bilder handlar det om? Vilket filformat tänkte du dig kollaget? En jpg? Eller en psd ex så du kan byta ut bilderna själv allt eftersom?
Svar på tråden Någon som vill hjälpa mig med ett fotokollage till en hemsida?