• trollizz

FAS3.

Någon mer som snart går in i Fas3 och vill diskutera detta vidare? Tankar, funderingar, RÄTTIGHETER...
    Kanske veta att man inte är ensam i denna hopplösa situation...

Hör av er!! Glad

• Svar på tråden FAS3.
  • ÄrlaPärla

Förlåt, men jag tror du och jag är överrens, jag tycker också att det låter helt fördjävligt att du inte kan ta ut dina semesterdagar men yimby verkar ifrågasätta hela idén om att vara ute på en arbetsplast och jag kan i alla fall inte komma på någon bättre grej. Sen så skrev jag ju att jag precis som du tycker att reglerna är helt fel, att man får för lite betalt och det du skriver är ju inte klokt, semester är ju något man redan arbetat in menar jag, det är ju helt galet att det inte går och ta ut. Jag skulle ta det vidare precis du verkar ha bestämt dig att göra. Lycka till. 

• trollizz
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-02 13:08:40 följande:
    Förlåt, men jag tror du och jag är överrens, jag tycker också att det låter helt fördjävligt att du inte kan ta ut dina semesterdagar men yimby verkar ifrågasätta hela idén om att vara ute på en arbetsplast och jag kan i alla fall inte komma på någon bättre grej. Sen så skrev jag ju att jag precis som du tycker att reglerna är helt fel, att man får för lite betalt och det du skriver är ju inte klokt, semester är ju något man redan arbetat in menar jag, det är ju helt galet att det inte går och ta ut. Jag skulle ta det vidare precis du verkar ha bestämt dig att göra. Lycka till. 

Ok, tack så mycket! Förlåt, inte min  mening  att låta arg mot dig. Men jag är väldigt upprörd över detta som du märkt.

Nä eller hur, inte klokt var rätta ordet. Jag trodde alla i Sverige hade rätt till semester. Men där trodde jag fel.

Det pratas mycket om fas3, men jag har nog aldrig hört någon nämna det här som jag skriver om. Att man har lovdagar man kan ta från sin fas3 plats, om AF godkänner känner vi ju till. Men SEMESTER från sitt arbete, det får man INTE ta. Har  DU hört någon annan med mitt problem?
    Jag känner mig rent ut sagt FÄNGSLAD =( 
  • MatsAtari
    Bolaget skrev 2012-02-04 10:51:06 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
    Det är väl bara för af att förlänga isf antar jag.
    Ersättningen är definitivt inte a-kassa då grundersättningen där ligger på 320kr/dag.
    Ser mer ut som aktivitetsstöd på 225kr/dag tycker jag.
  • MatsAtari
    Ravenna skrev 2012-02-08 14:01:11 följande:
    Får man fråga vad ni FAS3-anti-människor tycker att folk som varit arbetslösa i 20 år ska få för åtgärder istället för praktik? Ytterligare en CV-skola eller Word-kurs?
    Med tanke på att det bara är 1% av alla Fas3 som kommer tillbaka till ett riktigt jobb så vore det mest lönsamt om man pensionerade dessa. På det sättet slipper skattebetalarna  iaf betala 5000kr/mån (Som troligtvis blir höjt till 7000kr nästa år.) och deltagare i bidrag till anordnaren.

Ett annat är att erbjuda vettiga utbildningar (Som ingen vill betala för idag.) och då syftar jag självklart inte värdelösa word-kurser och liknande.
  • MatsAtari
    Bolaget skrev 2012-02-04 10:51:06 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
    Jag hade själv en bekant i ungefär samma ålder som harvade runt i samma åtgärder (Även om den kanske inte hette Fas3 då överhuvudtaget. Kärt barn har ju många namn.) på just biblioteket under ungefär lika lång tid så jag tvivlar inte ett dugg på att historien är sann.
    Däremot hade min bekant antagligen full a-kassa under perioden.
  • MatsAtari
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-02 13:08:40 följande:
    Vaddå "inte rätt att ta ut"?  Hon inte har någon semester överhuvudtaget att tala om (Tror det är 10 dagar på ett år bara.) vilket är ett av de mer ruttna aspekterna av Fas3 eller alla arbetsmarknadsprogram överhuvudtaget.

Semester till en arbetslös person kostar ju varken samhället eller skattebetalarna knappt någonting, så det är lite svårt att se någon vettig anledning till detta. Det är bara ett sätt att bestraffa folk.
  • yimby
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-02 10:22:00 följande:
    Det finns många exempel på att FAS3 är dåligt men många bra, vi har tex ett här i tråden, men de skrivs inte om alls. Jag tycker att de är för dåligt betalt och jag tycker att det är bra att man numera kan gå in i utbildning men i sig att att vara ute på en arbetsplats och delta i arbetet om än brevid ser jag inte som ett problem.   Som du själv skriver handlar det om väldigt många personer, alla FAS 3 samordnare kan inte dras över en kam. Problemet är att man följt upp för dåligt.

Hur tycker du föressten att stat och kommun ska göra för att hjälpa personer som varit arbetslösa och därmed inte själva lyckats hitta jobb? Om de inte ska vara ute på en arbetsplats var ska de då göra? Kom med något konstruktivt och inte bara klaga.
    Tja, det beror på hur man ser på det hela. Många verkar tycka att folk som är arbetslösa är parasiter som ska bestraffas personligen för att arbetsmarknaden ser ut som den gör.
    Mitt konstruktiva tips till dig är att sluta se på dem på det sättet. Jag lovar att en helt ny värld kommer att öppna sig om man inte till varje pris ska föra en politik som går ut på bestraffning. Som "mats atari" påpekade helt riktigt leder inte fas 3 till riktiga jobb, så vad är poängen annat än rent förmynderi och straff-logik?

Om det är arbetsbrist i vissa yrken och samtidigt många arbetslösa, varför betalar man dem inte till att utbilda sig till dessa bristyrken? Det är mycket som är konstigt. Varför har vi läkarbrist i Sverige men ett fantastiskt motstånd till att skapa fler utbildningsplatser till läkare? Varför tror man att en arbetslös har ett helt värdelöst liv och att den till varje pris måste gräva en grop för att fylla igen den igen; skulle det vara meningsfullare än det den arbetslöse själv kan åstadkomma hlet utan ett sådant katastrofalt politiskt program som fas3?

Ta detta enkla statement och tänk efter lite: Med den produktivitet vi har i dag behöver inte alla jobba för att alla ska få allt de behöver.

Vem ska belastas för det? Ska vi till varje pris skapa meningslöst låtsasarbete för att vi inte hänger med i utvecklingen, eller ska vi omfördela rerurserna och värdera vad som är verklig nytta?www.fria.nu/artikel/92120
  • MatsAtari

Ja, det är ju ingenting annat än ren bestraffning för det är ju till exakt samma typ av ideella föreningar man skickar ut folk till som har dömts till samhällstjänst. Dock innebär ju samhällstjänst ganska korta straff på 30 dagar, som längst så jag kan ju inte tolka det hela på något annat sätt än att man från samhällets sida ska betrakta arbetslöshet som ett betydligt grövre brott än misshandel, rattfylleri, narkotikabrott etc.

• yimby
    MatsAtari skrev 2012-03-03 20:55:48 följande:
    Ja, det är ju ingenting annat än ren bestraffning för det är ju till exakt samma typ av ideella föreningar man skickar ut folk till som har dömts till samhällstjänst. Dock innebär ju samhällstjänst ganska korta straff på 30 dagar, som längst så jag kan ju inte tolka det hela på något annat sätt än att man från samhällets sida ska betrakta arbetslöshet som ett betydligt grövre brott än misshandel, rattfylleri, narkotikabrott etc.
    Verkar vara en korrekt tolkning, och det är just det som är skrämmande.
    Om man sätter in arbetslösheten i det perspektiv som artikeln jag länkade till visar på, nämligen att vi idag behöver färre sysselsatta för att producera så att fler kan leva, blir det rentav sjukt. Läste att man snart ska ersätta samtliga kassörskor med självbetjäningskassor; där ryker tusentals jobb. Några få får oerhört mycket mer pengar och tusentals kassavärdar mister jobben. Jag säger INTE att man inte ska omfamna hjälpmedel för att underlätta arbetet. Men, en ironisk konsekvens skulle ju då kunna bli det här lilla scenariet:

Hemköp i Svedala har 10 anställda kassavärdar. En dag räknar ledningen på hur mycket vinst man skulle kunna få om man investerade i självbetjäningskassor. Man kan göra sig av med 9 anställda och behålla en som får övervaka de tekniska apparaterna. Därmed sparar man ca 4 miljoner om året i löner och sociala avgifter.
    Men Svedala har hög arbetslöshet och de 9 fd kassavärdarna kommer in i fas 3. Då kan Hemköp få ett statligt bidrag på 5000 x 9, dvs 450000 i månaden, 540 000 om året, för att de fd kassavärdarna och numera fas3:arna kan få stå och låtsasarbeta.
    Är det sjukt eller är det sjukt?
Svar på tråden FAS3.