• Coyote
    Äldre 19 Jan 09:09
    21288 visningar
    19 svar
    19
    21288

    Hjälp mig med årsmodell på Britax Bilstol!

    Jo, under klädseln finns det datummärkning, bara att börja leta.

  • Coyote
    Äldre 19 Jan 09:19
    #4

    Maila Robert Bell på sakerhetsbutiken.se, han kan garanterat svara.

  • Coyote
    Äldre 19 Jan 20:54
    #14

    Maj 2002 tolkar jag det som, så ja, det är dags att köpa ny.

  • Coyote
    Äldre 19 Jan 22:58
    #16
    jajja81 skrev 2012-01-19 22:50:02 följande:
    mailade ju Robert Bell tidigare idag. Nu har jag fått svar!

    Så här löd hans svar:

    Hej

    Eclipse har inte tillverkats efter 2004-2005 i varje fall. Du bör kunna hitta märkningen i själva plaststommen, en liten rund klocka som har datum. Ibland använder Britax också ett system med ett sorts rutnät i plasten med små duttar som visar senaste tillverkningsdatum. Det var längesen jag såg en eclipse, men jag ttro märket satt inne i stommen, under klädseln i ryggen, i det synliga partiet nertill. Det kan hända att du enkelt kan lossa frigoliten, för även den komponenten brukar vara datummärkt i britaxvärlden.

    Tänk på att datum här kan vara i format Månad,Dag,År, på brittiskt vis alltså.

    / Robert Bell.

    Jag har kollat ryggpartiet noga, men inte hittat nåt alls där, så då är det ju rutnätet han skriver om som jag visade bild på. Alltså är stolen från Maj 2002!              

    Tack alla för hjälpen!     
    Du ser, han har svar på allt! Vad bra att du ville kolla upp det här, det är så många som inte alls bryr sig.
  • Coyote
    Äldre 19 Jan 23:14
    #18
    jajja81 skrev 2012-01-19 23:09:12 följande:
    Ja, mina barns säkerhet går före allt! Tydligen inte för min sambo dock.

    Han tycker inte alls vi behöver köpa nån ny, den vi har nu är ju fin och hel. Det är bara bluff och båg med utgångsdatum på stolar säger han. Precis som han är nån expert.....Vad kan jag säga för att överbevisa honom? 
    Be honom kontakta någon som arbetar med plast och be denne förklara plastens hållbarhet. Eller be Robert Bell förklara varför man ska byta ut stolen. Stolen är helt säkert både fin och hel, men man kan inte se att plasten åldrats och blivit spröd. Klart stolen funkar att sitta i, men det är ju inte då den behövs, den behövs ju för att skydda barnet vid en krock!
Svar på tråden Hjälp mig med årsmodell på Britax Bilstol!