• Coccolina

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Förstår inte nojan... Varför plocka bort er helt??
    Alltså hackerna har inte tillgång till våra anonyma inlägg eller trådar... Det de har är våra nick, våra e-mail adresser och våra lösen i krypterad version. MAO så kan man koppla ICKE anonyma inlägg till en mail och har man skrivit något känsligt utan att vara anonym plus har ett mail konto som är lätt att koppla till en själv så ja då kan de om de anstränger sig koppla samman person och inlägg... Har du dock bytt namn UTAN att kryssa i rutan så har ALLA inlägg du skrivit bytt till ditt nya nick dvs att de kan inte kopplas till din mail längre!
    Med andra ord så är era anonyma inlägg inte i farozonen!

Sen ang TS fråga om att ta bort ALLA gamla trådar så tror jag faktiskt inte att majoriteten vill det utan det är en liten minioritet som inte riktigt förstått vad som hänt som är oroliga för att det skall komma ut pinsamheter. Jag skulle inte vilja att man tar bort alla gamla trådar. Vad som bygger upp ett forum är ju faktiskt till stor del också det som skrivits under åren.

Nej tror det bästa är att helt enkelt byta nick och lösen och sedan fortsätta som vanligt utan att hetsa upp sig och sitta och vara nojig. De som hackade oss från FB har inget större intresse av att läsa om våra sjukdomar, otroheter och sossdiskutioner... Det är vi själva som tror att vi är mer intressanta än vad vi egentligen är i deras ögon.

Har du bytt nick och lösenord så behöver du inte oroa dig nämnvärt. Dock kan du ju byta ut mail adress så att du inte behöver oroa dig om det skulle hända igen. Och tänk på att inte ha samma lösenord här och på mailen samt andra konton du har kopplade med mailen (typ Facebook)... Och om du skulle ha det så byt lösen där också!

Det är ju att de inte har en massa konton rakt av utan de har en lista med nick, mail och lösen... dvs Berta -
    [email protected] - nfighesy784yu39ijtgosdjgofbkjdnx (Mitt försök att härma ett krypterat lösenord )
    Arne - [email protected] - niniuhjfg8iuse8t79henuihg98u
    Kalle - [email protected] - 89u89mfv8hg89jmlmdsg9ik09gosd

Så om det nu helt plötsligt inte länge finns en Berta så kan de inte hitta inläggen som är kopplade till mailen [email protected]. För om det överallt där det förut stod Berta står Gustavia istället så går det ju inte att se vad Berta skrivit... Det är fortfarande Berta som skrivit dem men det vet bara hon och de som känner henne väl.

Och ja vad skulle de göra om de kopplade inläggen till din mail... Hmm är du inte kändis och berättat något som skulle kunna gå att sälja till skvaller pressen så kan du nog vara säker på att de inte gör något... Orka bry sig liksom. Finns inte många som är intresserade av hur gemene man tycker om hundar som bajsar på trottoare, om vad vi anser om salt och socker eller om vi ger våra barn syltsmörgåsar...

De enda som behöver oroa sig är de som haft samma lösenord på Familjeliv, mailen som är kopplad till familjeliv och på andra konton kopplade till den mailen (typ facebook, twitter bloggar osv) dessa bör snarast byta alla lösenord och ha OLIKA lösen ord på de olika sakerna!  

Men känns som många överreagerar ganska så rejält... De har inte fått lös hela era konton!! Ni är inte outade! Försök att lugna er lite istället för att hetsa upp er kring det hela. Just nu är det troligen hackerns enda vinst av sin attack... Att han fått så många att bli så oroliga och hysteriska....  

• Coccolina
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-23 22:52:09 följande:
    Även om du bytt användarnamn fanns dessa till idag fortfarande kvar i citat, nu är de dock ersatta med x. Många skriver dessutom ut namnet man svarar i stället för att använda citat - dessa finns fortfarande kvar. I sökfunktionen på FL och google kommer de gamla användarnamnen fortfarande upp, det är enkelt att då kolla vad det nya är och få det. Kopplat till person om man har för- och efternamn på mailen.

Visst med det försvinner ju inte för att ni tar och avreggar er... Dessutom så verkar ju FL kommit med en (om ändock tillfällig) lösning på det problemet. Man får väl helt enkelt tänka på att inte skriva sånt som man är rädd för att kopplas samman med... Vad som är gjort är gjort men tror inte vi behöver oroa oss... Det enda som egentligen hänt är att det sitter några omogna nissar och garvar åt en lista med massor för dem oanvändbar info... Men som ger dem lite halv pondus inför lätt imponerade personer...
    Anonym (Is i magen??!!) skrev 2012-01-23 22:55:26 följande:
    Coccolina: Stort och varmt tack för ditt inlägg. Bra förklaringar!

En tanke som slagit mig är om hackaren/hackarna sitter och läser vad vi alla sitter och skriver om det här?

Vad tror du?
    Fanns en tråd på FB där de satt och disskuterade allt som vi sa här... Vet inte om den är igång fortfarande för orkar inte riktigt bry mig... De finns dels de som är med på båda sidorna som seriös användare på båda sidorna, de som är medlemmar där och har fejk konton här och de som är medlemmar här och har fejk konton där... Och mellan dessa så har de en väldig insikt i våra reaktioner och vilka saker vi oroar oss för här.
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-23 22:55:30 följande:
    Precis.

Snubben som hackade Familjeliv är nog inte ute efter någonting speciellt. Han vill sabotera, göra människor rädda och visa sig tuff inför medlemmar på Flashback. Er värdefulla och känsliga information bryr han sig inte ett piss om - det betyder ingenting för honom.

Däremot vet jag inte om man skylla Flashback för attacken.
    Nej skyller inte FB för attacken Är dock inte förvånad att hackern är medlem där och det är inte för att jag dömmer ut alla på FB rakt av men för att jag vet att det finns många omogna som krälar runt där Och ja mycket annat som jag inte kommer överens med också Men finns även mycket vettigt folk... Precis som här:-P Det är ju inte bara ton med moralkärringar och WT morsor utan även många guldkorn till medmänniskor!!
    LaFontaine skrev 2012-01-23 22:58:41 följande:
    Antagligen gör de det samtidigt som de skrattar så de hoppar. Precis som SHAKAWKAW (du kunde inte valt nåt liiite lättare ) säger är det knappast så att den som hackade fl gjorde det för den oerhört värdefulla informationen utan bara för att det är lite kul att ställa till oreda. Här fick han tyvärr inte briljera så mycket med sina kunskaper hälsar min man som sett  hur den här sidan är byggd.

Hehe jo nog verkar de få något att skratta åt allt Massor med trådar om det hela... Panikslagna människor som inte förstår vad som händer trotts förklaringar (tunnelseendet kommer ju igång när man är skräckslagen) och massor med folk som allmänt överreagerar på det hela. Han är nog skitstolt även om bedriften rent hackermässigt inte är särskillt stor... Han får sin stund i rampljuset helt enkelt... Och massor med dunkar i ryggen av andra som beundrar honom för vad han åstakommit... 

Tänker bara på när de var och trollade här för något år sedan. När de var och varannan helg var inne och skapade 1000 trolltrådar och folk blev lika hysteriska då... trotts att de inte ens hackade sidan utan möjligen kan sägas ha spammat den...  

• Coccolina
    heter skrev 2012-01-23 23:19:11 följande:
    Hm, är det här ett sammanträffande? Jag är inne på msn och skulle klicka upp rutan för att skriva till någon och då poppade det upp en liten ruta som frågade om jag fortfarande ville skicka "password nånting" till en av mina andra mailadresser? Tror inte jag har sett den rutan förut och den kom upp precis där alla kompisars namn är samlade. Båda adresserna har cirkulerat på hackarnas lista men alla konton har olika lösenord och nya sen i helgen dessutom. What gives???

Den rutan brukar popa upp för mig med jämna mellanrum. Inget konstigt det är bara MSN som kollar av att du har koll på dina återställnings kanaler. Och defenetivt bara ett sammanträffande.
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-23 23:35:24 följande:
    Tänker jag helt fel i det här?

Om jag har kvar mitt gamla konto så finns risken att jag kan hackas och outas i värsta fall. Har många trådar. Skäms Men om jag ändrar nickname, lösenord och tillhörande mail och avreggar mig efter det så sjunker risken att jag outas dramatiskt vid en ny attack? Både pga att jag inte är aktiv med det kontot och för att fl säger att min personliga koppling försvinner om jag avreggas? Betyder det att mina trådar sprids som löv i vinden och bara har ett nickname anslutet till sig och ingen email alls?

Stämmer min tankegång att det är "farligare" att ha kvar ett konto med gamla trådar än att avregga det och starta ett nytt?

Alltså de har ditt GAMLA nick och den mailen som var reggad med det... om du byter nick UTAN att kryssa i rutan finns ditt nick inte kvar och kan alltså inte kopplas med din mail!! Sen så är det BARA trådar där du INTE varit anonym som du kan kopplas till!! Som i denna tråden så kan du inte outas utan du är ANONYM och kan INTE kopplas till din mail!

Om du ändrar nick så kan din mail inte kopplas till inläggen längre. Du ändrar lösenord så kan de försöka hacka det lösenord de fick ut hur mycket de vill för det är ett lösenord som inte längre används. Om du sen byter mail till en skräpmail så har du minskat risken att kunna outas vid en ny attack och du har defenetivt inte tagit skada av denna attacka annat än genom förvirringen med att ha bytt nick helt plötsligt.

Att av regga sig är i mina ögon helt onödigt... Gör varken från eller till! Varesig för denna attack eller för attacker i framtiden. Så länge du inte använder samma lösenord och inte använder en mail som kan kopplas till dig på ett enkelt sätt (mao använd en skräp mail helt enkelt) men samtidigt så är det inte så att de kan outa dig hur som helst!! 

Och dessutom inte för att vara taskig men en lite reality check... de fick ut 60 000 nick, emails och lösen... Hur intresserade tror du de är av att outa dessa 60 000 nick?? Vad tror du de bryr sig om att du blir irriterad på att folk röker i trapphuset eller att du gillar hollywod fruarna eller liknande triviala saker som brukar vara vad man disskuterar utan att vara anonym... Dessa saker kunde de få reda på redan innan nämligen väldigt enkelt...

De flesta av er som är rädda är rädda för era anonyma trådar och inlägg.... Men dessa är altså INTE hackade... Det bästa är att helt enkelt ta ett djupt andetag och tänka efter lite. Hur intressant är du att outa för en främmande tonåring på FB?? Och vad är det som egentligen kommer ut??

Och har du som sagt bytt nick har du redan kopplat bort inläggen och trådarna från din mail... Men hackern har din mail... men vad du riskerar som mest är att du får spammail          
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-23 23:42:20 följande:
    Är du utbildad i ämnet? Eller en hackare? Jag måste veta så att jag vet hur trovärdigt det du säger är.

Hehehehehe
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-23 23:50:57 följande:
    Du förenklar lite här tycker jag. Nej, hackaren och hans kompisar är inte intresserade av att försöka lista ut allt som TindrasMamma86 har skrivit och vem hon är. Det blir dessutom svårt för dem när hon bytt namn till Tribaltattoo1998.

Nej, de som kan snoka är VI. Vi själva. Om jag hittar en lista med allas nickname och mailadresser kan jag ju lätt se vilka mailadresser som angivits av SexForumPervo, KvinnohatareIJämställdhetstrådar, AllmäntStörigProvokatör och GalenSvantant. Flertalet av dessa mailadresser kommer inte säga så mycket eller vara helt falska, men några kommer kunna användas till att spåra upp människorna bakom. (Skulle kunna ge exempel men vill inte göra saken värre genom att tipsa om sätt som någon kanske inte kommit på själv.) Det är då det blir väldigt tråkigt.

Jo sant det stora hotet bland snokarna är nog vi själva Inte div läskiga hackers... MEN åter en gång... De flesta skriver inte i extrema forum eller uttrycker extrema åsikter om de inte är anonyma (vilket gör att de ändå inte outas i denna attack... som ju är vad vi pratar om...) eller använder sig av ett anonymt nick med fejk/skräp mail och fejk uppgifter

Och ja jag förenklar det hela för jag börjar bli lite lack på hur alla har sån panik och visar att de antingen inte förstått den infon som gått ut, inte har någon koll på hur internet funkar, eller inte läst infon alls... Tycker det är dags att ta sig samman och inse fakta och det är att hackern inte tog sig in i FL för att ta reda på vem lilla jag är och om jag gillar Harry Potter, lyssnar på The Ark, och låter barn äta pommes.... 
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-23 23:59:45 följande:
    Har inte bestämt mig om det räcker.

Jag ändrade nick utan att kryssa i rutan som fl rådde oss. Sen böt jag till en skräpmail och lösenord efter det. Jag skulle kunna byta nick en gång till förstås och kryssa i dold den här gången.

Jag tänker att våra konton och trådar inte är hackade den här gången men kanske nästa gång? Och om jag vill undvika det så är det bäst att avregga väl? Jag är inte orolig att någon får tag på det jag skrivit öppet egentligen och jag vet att hackarna struntar i mig men jag är rädd för vänner och bekanta som googlar för att inte tala om sociopaten som är besatt av mig. Obestämd
    Nja... om de lyckas hacka så de ser igenom anonymiteten så får de nog fram IP numret som har lagt upp dem också på ett nafs och då är det ute i vilket fall som helst... Om de lägger ner ansträngningen på att få fram vad som skrivits och av vem så finns det inget som stoppar dem och defenetivt inte att du avreggar dig... MEN risken är obefintlig att någon skall lägga ner den ansträgningen som krävs för de får inte ut något av värde på det!!!

Folk tror lätt att man är mer anonym än vad man är på nätet. Om någon verkligen vill så kan de ta reda på vem du är hur enkelt som helst egentligen med rätt verktyg.

Enda du åstakommer är att om du avreggar dig från ALLT du finns på på internet och ALDRIG använder NÅGOT som har med internet att göra (i dag innebär ju det även att inte använda tex en smartphone då de kopplas till dig) är att du inte kan bli outad i framtiden för vad du gör i framtiden... Men ALLT du engång skrivit på internet kan hackas och tas fram och kopplas till dig om någon verkligen är ute efter att hitta dig och vad du gör på nätet...   
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-24 00:04:12 följande:
    Jag vet att den här gången är det ingen fara med det mest privata utan jag tänker på hur jag ska skydda mig i framtiden med allt jag redan har skrivit under flera år här. Vad det bästa tillvägagångssättet är för att trolla bort mig själv från det jag har skrivit för all framtid.

Vad du kan göra är att du byter till en skräpmail som du bara använder för FL... Har ett unikt lösenord för FL, ett för Facebook, ett för din vanliga mail och ett för din skräpmail. ALDRIG samma lösen! Och på så sätt så är det du skrivit och det du skriver inte längre kopplat till den mailen som kan outa dig.

Men som sagt vill de så kan de... och det gäller ALLT på nätet... Att få fram IP är lättare än vad man tror vad jag förstått på data kunniga vänner Men det är ingen idee att oroa sig... För risken att någon verkligen vill veta alla dina hemligheter är minimal och ännu mindre att personen som vill det har kunnandet att ta reda på det!  
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-24 00:26:03 följande:
    Du bara sabbar allt jag tänker hela tiden!

Så det gör ingen skillnad för min koppling till mina trådar om jag är avreggad? Ingen liten, liten skillnad alls? Är ett ip kopplat till varje inlägg också?

Så den enda skillnaden som finns är om någon loggar in på mitt konto och tittar på mina trådar där där alla kommer upp på en gång? Det är enda fördelen om man avreggar, att dom inte kan göra det och se alla mina trådar på en gång?
    Varje litet klick du gör på internet är kopplat till ditt IP nummer... 

Helt ärligt så tror jag att den enda du försvårar för genom att avregga dig själv är för dig själv för du tappar alla dina viktiga trådar helt... Och dessutom i onödan. 

Det är bättre att du inser att vad som hänt kunde fått stora konsekvenser om man inte hade koll på sina lösenord och liknande. Men i slutändan så har faktiskt ingen större skada skett... Visst det kan komma värre attacker i framtiden... men FL kommer troligen också jobba hårt med att säkra upp sidan. Vilket förhoppningsvis kommer göra det svårare att göra om något sånt här igen!

Ta det bara lugnt. Ändra nick, lösen och eventuellt din mail (jag skiter i mailen. Vill man hitta mig så gör man det ändå och jag har inget spännande på den mailen... ) sen så är du ok! Oroa dig inte och inse att det inte är så troligt att någon kommer orka bry sig nog om dig och vem du är för att sitta och hacka allt för att få fram infon De har 60 000 av oss användare... OM de väljer att hacka några så är risken 1 på 60 000 att det är dig de tar först Och även om de hackar 1000 konton så är det en per 6000 medlemar isåfall Fortfarande har du oddsen på din sida

Sen även om de får fram infon vad skall de göra med den?? Utpressa dig?? Sälja till Hänt Extra?? Skämt å sido så tror jag inte du behöver oroa dig varesig nu eller i framtiden   
  • Coccolina
    Anonym skrev 2012-01-24 00:44:58 följande:
    Om man tömmer sitt konto på alla trådar innan man avreggar... är det bättre eller sämre att göra så?

Enligt hur jag tänker ingen skillnad alls...
  • Coccolina

Jisses släppte visst ut skräcken ur Pandoras ask genom att nämna IP nummer... Det var inte min mening... Det jag ville få fram var att folk är överdrivet oroliga. Ni kommer inte bli outade!!! Ta det lugnt och ta några djupa andetag och försök se sakligt på det hela... Hur intressant tror ni seriöst att ni är för någon som inte känner er?? Och hur stor är risken att någon ni känner sitter med just den infon som behövs för att kunna outa er??

Nej ta och slappna av istället!! Det enda ni åstakommer är att ni mår piss och att ni drar med er andra som blir lika skrämda!

Försök få perspektiv på det hela!!

Det som var den STORA risken med hackandet var att de skulle kunna ta sig in i era maillådor, facebook account och liknande om ni har använt samma mail överallt och dessutom SAMMA LÖSENORD!!! Ja då är det illa framförallt om ni inte ändrat det!!! 

Och hädan efter så försök komma ihåg att inte skriva sånt som ni skulle må dåligt av att det kommer ut på internet... Och det gäller inte bara här på FL utan även på Facebook, i era bloggar osv osv... Ni är inte osynliga på nätet. Och ni är inte så anonyma heller. Ni är dock näst intill anonyma. Men aldrig HELT... Så agera med det i åtanke... Inte ens mail du skickar privat är helt privata... Det finns många som lyssnar där ute... Men de bryr sig helt enkelt inte om vad ni skriver!!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-24 17:37:55 följande:

Så den sidan hade inget alls med virus att göra?
    Har ju pågått en diskussion om att det kanske var virus, trojansk häst eller keyloggers och allt möjligt... Och FL tog ju bort länken ur alla trådar rätt snabbt. Så jag började fundera på om det var kanske var nåt ändå...

Fick aldrig upp någon grön ruta överhuvudtaget, och ingen virusvarning heller.. 

Kan ju också vara så att FL tog bort länkarna just för att det är den känsliga infon som användarna inte vill skall komma ut.....
  • Coccolina
    heter skrev 2012-01-25 15:34:04 följande:
    Ja, nu är det länge sen vi har fått några besked och uppdateringar och efter en vecka kan man tycka att dom borde ha mer info att ge oss.

Framför allt så tycker jag att dom ska ge oss klara besked hur det ligger till med våra anonyma inlägg så att vi vet om vi behöver googla våra mailadresser som besatta eller om vi kan lägga det bakom oss för den här gången och koppla av och göra något annat än att sitta framför en dator. Det är ju det anonyma folk är mest rädda för eftersom att vi alltid har vetat att när vi skriver med nick så går det att eventuellt koppla till oss och man skriver inte lika fritt med nick oavsett.

Men de anonyma inläggen har ju aldrig varit i risk zonen. Annat än om de lyckades knäcka lösenorden och på så sätt kom in till våra login....
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt