• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 13:52:00 följande:
    Det är möjligt
    Det är inte bara möjligt, det ÄR så.
    CopyThat skrev 2012-01-23 13:54:44 följande:
    En annan intressant sak att prata om nu är ju vad det blir i framtiden av fl? Tror ni folk har tappat förtroendet för forumet och kanske avreggar sig helt, ingen vågar skriva i känsliga rummet och att det blir helt dött här nu kanske?
    Folk kanske går över till något annat forum?
    Nej, folk har alldeles för taskigt minne. Om några veckor är det här glömt och av de få användare som avreggat sig kommer de allra flesta att återkomma. De som försvinner helt och hållet är så få så det märks inte.
    FL har blivit hackat förr och det har läckt uppgifter förr. Saiten har vuxit efter det...
  • Anonym
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 13:49:38 följande:
    Ja alltså, vilket av de här stora företagen te x...vill inte kunna ta fram produkter med ruskigt hög säkerhet te x. Eller vilja antivirus/brandväggsprogramerare vill INTE se till att deras produkter behövs. Nu ska jag inte säga för mycket men ja...det finns olika sätt att få folk att förstå att de behöver köpa en viss produkt så att säga :P
    Jo, precis...
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 13:53:01 följande:
    Kul? Vad menas annars med att publicera uppgifterna?
    Slänger man ut uppgifter, så vill man ju gärna se effekten av det också. Hackar man FL och slänger ut random användare så är det ju knappast något du kan följa upp särskilt väl. Eller ska du sitta och le och gnugga händerna "ifall att" någon stackare gått miste om ett jobb.

Att göra uppgifter offentliga på det viset, är väl snarare "Kul" om det gäller politiker eller någon slags kändis. Att man publicerar databaser som denna, är för att man antingen vill ha hjälp att knäcka hashsträngarna, eller bara för att visa att man verkligen norpat filer på den här siten.
  • Anonym
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 14:02:32 följande:
    Slänger man ut uppgifter, så vill man ju gärna se effekten av det också. Hackar man FL och slänger ut random användare så är det ju knappast något du kan följa upp särskilt väl. Eller ska du sitta och le och gnugga händerna "ifall att" någon stackare gått miste om ett jobb.

Att göra uppgifter offentliga på det viset, är väl snarare "Kul" om det gäller politiker eller någon slags kändis. Att man publicerar databaser som denna, är för att man antingen vill ha hjälp att knäcka hashsträngarna, eller bara för att visa att man verkligen norpat filer på den här siten.

Ja kanske. Hoppas att du har rätt.
  • EnGladPingvin
    CopyThat skrev 2012-01-23 13:54:44 följande:
    En annan intressant sak att prata om nu är ju vad det blir i framtiden av fl? Tror ni folk har tappat förtroendet för forumet och kanske avreggar sig helt, ingen vågar skriva i känsliga rummet och att det blir helt dött här nu kanske?
    Folk kanske går över till något annat forum?
    Jag tror det här kommer vara glömt för de flesta inom kort. Bevisligen är det fortsatt full aktivitet i forumet. Förhoppningsvis blir folk försiktigare med vad de använder för inloggning och vilka uppgifter de lägger ut som kan härleda till dem utanför forumet. Själv har jag ändrat alla uppgifter och tagit bort allt som stod i presentation, album och gästbok. Kommer nog även använda mig betydligt mer av den anonyma funktionen, vilket jag inte sett behov av att göra tidigare. Tråkigt, men jag vill kunna skriva om saker som är känsliga utan att behöva känna oro för att någon ska kunna koppla det jag skriver till mig som person.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 13:59:49 följande:
    Det är inte bara möjligt, det ÄR så.

Nej, folk har alldeles för taskigt minne. Om några veckor är det här glömt och av de få användare som avreggat sig kommer de allra flesta att återkomma. De som försvinner helt och hållet är så få så det märks inte.
    FL har blivit hackat förr och det har läckt uppgifter förr. Saiten har vuxit efter det...
    Ja jag personligen gillar fl just för att man kan få så mycket kunskap och råd ifrån andra även om jag inte har vart medlem så länge. Jag hade tyckt det hade vart tråkigt om det blev helt stilla här inne. Jag har fått uppfattningen om att det mest är föräldrar som snackar om barn här inne så jag förstår inte varför man går på just fl? Det är så lågt. Jag visste inte att de har blivit utsatta innan? Var det lika "stort" som det som hände nu?
  • Paksenarrion
    CopyThat skrev 2012-01-23 14:09:03 följande:
    Ja jag personligen gillar fl just för att man kan få så mycket kunskap och råd ifrån andra även om jag inte har vart medlem så länge. Jag hade tyckt det hade vart tråkigt om det blev helt stilla här inne. Jag har fått uppfattningen om att det mest är föräldrar som snackar om barn här inne så jag förstår inte varför man går på just fl? Det är så lågt. Jag visste inte att de har blivit utsatta innan? Var det lika "stort" som det som hände nu?
    Åh det diskuteras så mycket mer än barn och en gång i tiden var familjeliv inte nischat för mammor och det finns en hel del medlemmar kvar från den tiden.

• CopyThat
    EnGladPingvin skrev 2012-01-23 14:07:31 följande:
    Jag tror det här kommer vara glömt för de flesta inom kort. Bevisligen är det fortsatt full aktivitet i forumet. Förhoppningsvis blir folk försiktigare med vad de använder för inloggning och vilka uppgifter de lägger ut som kan härleda till dem utanför forumet. Själv har jag ändrat alla uppgifter och tagit bort allt som stod i presentation, album och gästbok. Kommer nog även använda mig betydligt mer av den anonyma funktionen, vilket jag inte sett behov av att göra tidigare. Tråkigt, men jag vill kunna skriva om saker som är känsliga utan att behöva känna oro för att någon ska kunna koppla det jag skriver till mig som person.
    Ja precis. Jag kommer nog göra på samma sätt i framtiden faktiskt.
  • CopyThat
    Paksenarrion skrev 2012-01-23 14:11:07 följande:
    Åh det diskuteras så mycket mer än barn och en gång i tiden var familjeliv inte nischat för mammor och det finns en hel del medlemmar kvar från den tiden.

Jo självklart. Jag har också pratat innan om mycket mer saker än barn men ändå, de flesta är ju föräldrar som gärna vill prata av sig och dela erfarenheter om barn, förhållanden, ekonomi, familj och allt som hör där till. Men jag tycker också det är intressant att prata om mer saker än det så jag vet vad du menar
  • Anonym (inte med)

Fast man är nog inte särskilt brydd i vilken typ av folk som hänger här, eller vad man pratar om. Det är en hyfsat stor site, som är tacksamt att hacka för att det bl a ger en del uppmärksamhet. Dels för att det har en ganska omfattande bas av medlemmar, vilket innebär ganska många chanser att hitta något "användbart".

En stor anledning till att många hackar siter, är för att påvisa usel säkerhet. De vill knäppa innehavarna på näsan, genom att tala om att det går att ta sig in.

Sen kan jag tro att de sitter och skrattar en aning för tillfället, när folk blir halvt hysteriska....men det är ju en annan historia.

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt