• Äldre 23 Jan 15:28
    25006 visningar
    260 svar
    260
    25006

    Nu har du chansen att vinna en Canon EOS 600D värd 9 000 SEK!


    Var med i Familjelivs stora fototävling där vi utlyser den finaste, mest stämningsfulla eller bara härligaste vinterbilden!

    Ladda upp din bild i forumtråden under vecka 4, en jury utser sen 10 finalister som under vecka 5 tävlar om vem som får mest röster.


    För finalisterna är det självklart fritt fram att tipsa sina vänner på Facebook om sin finalbild för att få fler röster.


    Dock måste man som vanligt vara medlem för att kunna rösta på ett bidrag.


    Vinnaren presenteras vecka 6 på Familjeliv, vinnaren får en Canon EOS 600D kamera samt ett objektiv.


    För mer information om produkten, var vänlig läs här:


    http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_600D/


     


    Du får ladda upp hur många bilder du vill! Solig


     


    Lycka till!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-31 15:22
    Nu är det dags för omröstningen!
    Omröstningstråden hittar du här
    www.familjeliv.se/Forum-20-178/m63294985.html

    Passa på att rösta fram din favorit!
  • Svar på tråden Nu har du chansen att vinna en Canon EOS 600D värd 9 000 SEK!
  • Äldre 31 Jan 22:29

    Dom sökte inte enbart FINASTE bilden så det är bra det är olika med.

    Men tycker det är jätte tråkigt att märkbart redigerade bilder ens får vara med och speciellt manipulerade så som den med spegelvänd bakrund. Jag tycker den är jätte fin, men det var inte så kortet såg ut från början!  

    Jag själv är inte med och tävlar! 

  • Äldre 31 Jan 22:51
    Kookaburra skrev 2012-01-31 12:59:27 följande:

    Oj måste jag säga. Hade jag varit med i juryn hade det uppenbarligen blivit många diskussioner

    Ingen av mina favoriter fanns med (och nej, menar inte mina egna bilder nu Tungan ute)


    Håller med..
  • Äldre 31 Jan 22:52
    Lonlely Wolf skrev 2012-01-31 15:04:50 följande:
    Desamma tänkte jag....var nästan på väg och göra en redigerad bild, men tänkte att man ska sätta in vanliga bra bilder.

    Det fanns så många vackra natur bilder. MEN  på FL så går nästan alltid bilder med barn i FÖRSTA hand och alla har vi ju inte småbarn mer.

    Nästa gång dem ska ha en fototävling kan dem väl be att man fotar nått specifikt. som en blomma, fågel, fjärill, katt eller hund. Och framförallt säga till att bilden ej får vara redigerad.

    Ingen av mina bilder kom med heller, men det hade jag väl inte väntat mig heller.
    Håller med där med. Tyvärr är det nästan ett mönster i alla skicka in-tävlingar, både på lokaltidningen som finns där jag bor och på forum osv. Barnbilder är oftast bara intressanta för släktens ögon.. 
  • Äldre 31 Jan 23:14

    Fotokonst eller bara foto i dess råaste form - det är frågan?
    Ska vi bedöma bilder utifrån känslan i bilden, tekniken, motivet, resultatet eller huruvida det är en råbild eller ej?

    Känns verkligen trist att så många klagar och anmärker. Alla gillar olika saker. Jag personligen tycker inte att suddiga bilder går att presentera som finalister. En annan tycker att en suddig bild kan bli effektfull just för att den är suddig.  Samma sak gäller redigering och allt annat som hör till foto och fotobearbetning. Sluta lipa och fortsätt att plåta och ha kul istället!

  • Äldre 1 Feb 00:03
    The Morticia skrev 2012-01-31 23:14:04 följande:
    Fotokonst eller bara foto i dess råaste form - det är frågan?
    Ska vi bedöma bilder utifrån känslan i bilden, tekniken, motivet, resultatet eller huruvida det är en råbild eller ej?

    Känns verkligen trist att så många klagar och anmärker. Alla gillar olika saker. Jag personligen tycker inte att suddiga bilder går att presentera som finalister. En annan tycker att en suddig bild kan bli effektfull just för att den är suddig.  Samma sak gäller redigering och allt annat som hör till foto och fotobearbetning. Sluta lipa och fortsätt att plåta och ha kul istället!
    Det är ju bara roligt att vara med. Kan förstå att mina bilder kan vara svåra och jag ser det lite som konst iaf vissa. Men för det är ju trots allt betraktaren som ska finna en mening i just en konstnärlig bild. Har tävlat förr och tagit några placeringar med mina suddiga konstiga bilder gillar råheten i tex mobilbilder medan ett arrangerat perfekt foto kanske känns tom. Till och med en vanlig semesterbild från en familj kan vara fantastisk om man börjar tänka lite mer på vad som händer i bilden.

    Kul att visa upp sina bilder tycker jag, det är bara en bonus om man kommer med =)
  • Äldre 1 Feb 08:14
    The Morticia skrev 2012-01-31 23:14:04 följande:
    Fotokonst eller bara foto i dess råaste form - det är frågan?
    Ska vi bedöma bilder utifrån känslan i bilden, tekniken, motivet, resultatet eller huruvida det är en råbild eller ej?

    Känns verkligen trist att så många klagar och anmärker. Alla gillar olika saker. Jag personligen tycker inte att suddiga bilder går att presentera som finalister. En annan tycker att en suddig bild kan bli effektfull just för att den är suddig.  Samma sak gäller redigering och allt annat som hör till foto och fotobearbetning. Sluta lipa och fortsätt att plåta och ha kul istället!
    Och igen - just därför vore det kul/bra med en motivering från juryn på varje bild! Varför är den utvald - vad är det som juryn uppskattar med bilden.
  • Äldre 1 Feb 08:44

    Varför inte va glad för dom som kom med, kul för dom att höra alla elaka kommentarer om deras bilder?
    Jag tycker att alla bilder kom med var fina å att dom platsa i tävlingen. Att kort på barn så dom blir bra är inte alltid så jätte enkelt, för ett barn är aldrig stilla, inte mitt i alla fall. Men ett träd rör sig ju inte så mycke Glad

  • Fröken Fräk
    Äldre 1 Feb 10:28

    Tack Mamma0911, det var roligt att även få läsa något positivt för oss som kom med i finalen! Sedan skulle jag också gärna vilja ha en motivering till bilderna som kom med.

  • Saandr­isen
    Äldre 1 Feb 11:16

    Så bara dom som är as bra på att fotografera och är as bra på att redigera bilder ska få vara med i en tävling och inte dom som är typ "nybörjare" också ska få en chans?! Man kan inte alltid få den perfekta bilden men då hjälper det att redigera i datan men dom som inte kan det då ska dom inte få vara med?! Jag är inte bra på att ta bilder och jag är inte bra på att redigera därför jag fundera lite på om det verkligen ska vara så..

  • Äldre 1 Feb 11:25

    Min Sambos fina bilder <3







     Här kommer en där både jag och sambon skymtas :)


     
  • Äldre 1 Feb 11:36

    Hejsan!

    Det var många riktigt fina och kreativa bilder med i tävlingen. Så det var inte ett lätt arbete för juryn.
    Bilderna som plockades ut symboliserar alla vintern fast på olika sätt. Vissa valdes för att de var kreativa och konstnärliga och andra för att de var fina och hade ett igenkänningsvärde.
    Att den egna favorit kanske inte kom med i den här omgången kan självklart uppfattas som tråkigt men ska inte ses som något nederlag. {#emotions_dlg.flower}

    Här kommer motiveringarna

    1. En fin och stämningsfull bild. Ett barn som gungar och leker trots det kalla vädret. Vilken förälder har inte stått och puttat gunga och huttrat.
    2. En bild som visar på kreativitet. Den är nyskapande och spännande och visar vintern på ett konstnärligt sätt. Vacker bild.
    3. Effektfull bild som verkligen fångar intresset. Ögat dras mellan barnet och omgivningen och bilden väcker frågor.
    Den visar också var ett barn befinner sig om det finns en vattenpöl i närheten- nämligen i den.
    4. Härlig bild som leker med temat. Den blandar flera intressanta aspekter, snö, fotspår och ett par nonchalant avkastade skor.
    5. En klassisk bild på ett busigt vinterbarn. Den blå overallen lyser upp bilden och barnets spjuveraktiga leende gör att man själv minns vinterns klätterlekar.
    6. Liten parvel i stor skinnmössa. En mysig bild som fångar barnet i en ögonblicksbild.
    7. Fika i snön. En bild som väcker minnen och som symboliserar vinterfikat. Två barn som njuter av solen, snön och det medhavda fikat.
    8 Otroligt vacker vinterbild där man känner kylan, skymningen och en önskan att kliva in i bilden. En stämningsfull bild som fångar vintern i sin vackraste skrud.
    9. Hundglädje! Intressant bild där fotografen lyckats att fånga hunden i hoppet. Fina färgkombinationer. Bilden representerar glädje och vinter från en hunds perspektiv.
    10. Vintern i ett nötskal. Kyla, snö, krisp och frost och en kvinna i pälsmössa  blickar in i kameran. Fryser hon eller njuter hon av kylan?

    Tack alla som var med och tävlande!

  • Äldre 1 Feb 11:49
    Saandrisen skrev 2012-02-01 11:16:42 följande:
    Så bara dom som är as bra på att fotografera och är as bra på att redigera bilder ska få vara med i en tävling och inte dom som är typ "nybörjare" också ska få en chans?! Man kan inte alltid få den perfekta bilden men då hjälper det att redigera i datan men dom som inte kan det då ska dom inte få vara med?! Jag är inte bra på att ta bilder och jag är inte bra på att redigera därför jag fundera lite på om det verkligen ska vara så..
    Menar du på allvar att man ska välja sämre bilder för att de som inte är lika duktiga ska få en chans? På riktigt? Är det en tävling eller är det välgörenhet? Lär dig redigera då om du vill ha en tekniskt perfekt bild och vinna en fototävling.

    Dessutom kan även en nybörjarbild beröra en annan människa. Det är flera i finalen som är amatörer - men det finns något annat än teknisk kunnighet i bilderna. Humor, värme eller ett ögonblick. Så jag tycker du har haft en god chans att som nybörjare få med ditt alster i finalen. Jag förstår inte varför du klagar.
  • Äldre 1 Feb 12:49
    Fröken Fräk skrev 2012-02-01 10:28:02 följande:
    Tack Mamma0911, det var roligt att även få läsa något positivt för oss som kom med i finalen! Sedan skulle jag också gärna vilja ha en motivering till bilderna som kom med.
    Jo, inte kan jag vara bitter för att jag inte kom med. Tycker bara det va kul att få vara med å tävla å få visa upp fina bilder. Glad Det kommer fler tävlingar å då får man hoppas man har tur då i stället.
  • Äldre 1 Feb 15:31
    Forumvärd skrev 2012-02-01 11:36:32 följande:
    Hejsan!

    Det var många riktigt fina och kreativa bilder med i tävlingen. Så det var inte ett lätt arbete för juryn.
    Bilderna som plockades ut symboliserar alla vintern fast på olika sätt. Vissa valdes för att de var kreativa och konstnärliga och andra för att de var fina och hade ett igenkänningsvärde.
    Att den egna favorit kanske inte kom med i den här omgången kan självklart uppfattas som tråkigt men ska inte ses som något nederlag. {#emotions_dlg.flower}

    Här kommer motiveringarna

    1. En fin och stämningsfull bild. Ett barn som gungar och leker trots det kalla vädret. Vilken förälder har inte stått och puttat gunga och huttrat.
    2. En bild som visar på kreativitet. Den är nyskapande och spännande och visar vintern på ett konstnärligt sätt. Vacker bild.
    3. Effektfull bild som verkligen fångar intresset. Ögat dras mellan barnet och omgivningen och bilden väcker frågor.
    Den visar också var ett barn befinner sig om det finns en vattenpöl i närheten- nämligen i den.
    4. Härlig bild som leker med temat. Den blandar flera intressanta aspekter, snö, fotspår och ett par nonchalant avkastade skor.
    5. En klassisk bild på ett busigt vinterbarn. Den blå overallen lyser upp bilden och barnets spjuveraktiga leende gör att man själv minns vinterns klätterlekar.
    6. Liten parvel i stor skinnmössa. En mysig bild som fångar barnet i en ögonblicksbild.
    7. Fika i snön. En bild som väcker minnen och som symboliserar vinterfikat. Två barn som njuter av solen, snön och det medhavda fikat.
    8 Otroligt vacker vinterbild där man känner kylan, skymningen och en önskan att kliva in i bilden. En stämningsfull bild som fångar vintern i sin vackraste skrud.
    9. Hundglädje! Intressant bild där fotografen lyckats att fånga hunden i hoppet. Fina färgkombinationer. Bilden representerar glädje och vinter från en hunds perspektiv.
    10. Vintern i ett nötskal. Kyla, snö, krisp och frost och en kvinna i pälsmössa  blickar in i kameran. Fryser hon eller njuter hon av kylan?

    Tack alla som var med och tävlande!
    Tack för motiveringarna!
  • kickan­w
    Äldre 2 Feb 12:23
    Saandrisen skrev 2012-02-01 11:16:42 följande:
    Så bara dom som är as bra på att fotografera och är as bra på att redigera bilder ska få vara med i en tävling och inte dom som är typ "nybörjare" också ska få en chans?! Man kan inte alltid få den perfekta bilden men då hjälper det att redigera i datan men dom som inte kan det då ska dom inte få vara med?! Jag är inte bra på att ta bilder och jag är inte bra på att redigera därför jag fundera lite på om det verkligen ska vara så..
    Vad menar du med den här kommentaren egentligen? En tävling innebär ju att bäst vinner, annars är det inte en tävling.
    Sen vad som är bäst kan alltid diskuteras, och i den här tävlingen syns det rätt tydligt att bäst inte alltid är "tekniskt bäst". Så vad är det du försöker säga?
    Redigering kan ju dessutom vara ett jättebra sätt för just nybörjare som inte kan hantera sin kamera att ändå få helt okej bilder...
  • Äldre 2 Feb 12:58

    Oj, varför blir det sådan otrevlig stämning bara på grund av att några av oss har redigerat? Spelar det någon roll? Redigering betyder inte per automatik att en manipulerar sin bild. I många fall handlar det om att skapa en speciell känsla utifrån det man redan har. Det är inte fusk, det är ett efterarbete som många professionella- och hobbyfotografer håller på med.

    Jag tycker i alla fall att alla bilder som kom med var fina på sitt egna sätt. Många av dem var inte alls i min stil, men förmedlade dock en känsla som hör vintern till. I stället för att sitta här och spy galla över finalisterna, tyck i stället det är roligt att Familjeliv ens har sådana här tävlingar för sina medlemmar. Och till alla er som inte gick vidare, ni får en till chans snart.

  • Äldre 2 Feb 17:59

    Hahahaha, va bittra folk ska va bara för att dom inte kom med i tävlingen. Tycker inte det är fusk att gör om bilderna lite. För bilden har ju samma historia bakom sig om den görs om eller inte Glad Hade jag haft möjlighet att göra om bilderna jag hade så hade jag nog gjort det med

  • Äldre 7 Feb 23:29

    Vet att det är för sent för att delta men jag bara måste få bidra.



    Inte så tokigt för att vara en mobilkamera...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 8 Feb 09:12


    Ville bara dela med mig på en bild på min syster, det var -41 då bilden tog. Jag är inte fotografen, skulle inte tänka mig att våga mig ut i den kylan (((Hutter)))
  • Äldre 8 Feb 16:29

    Längtar till nästa gång det blir nån fototävling

Svar på tråden Nu har du chansen att vinna en Canon EOS 600D värd 9 000 SEK!