• Smukke

Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?

Har två katter, som hela sitt liv varit innekatter. FUNDERAR på att släppa ut dom, vad borde jag då tänka på? 
    Kan någon säga om det är en dålig idé? Kommer tex veterinärs kostnaderna växa?  

Kom med råd, tips och åsikter!  

www.cappiblogg.blogg.se ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-26 14:56
    Låt oss nu alla komma överens. Vi kan ju bli sams över hur coola katter är :)
  • Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 12:53:08 följande:
    Varför ska jag bevisa det? Det räcker med att det är farligt utomhus och att det är mindre farligt inomhus.
    Det är ju du som tjatar om att det inte finns några bevis som säger att katter mår bättre utomhus. Det finns inga bevis som talar för motsatsen heller.
    Sen gillar jag inte dina antydningar om att man skulle vara nästintill en djurplågare för att man låter sina katter vara ute och få frisk luft, leka eller ligga och mysa i solen.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 12:57:23 följande:
    Var sa jag något om intelligens?
    Du är väl medveten om att olyckor händer människor också? Men man sitter ju inte instängd hela dagarna för det. 
    Du förstår (väl?) vad som kan hända om man ställer sig i vägen för en bil som kommer farande i 100 km/h. Tror du verkligen att katten förstår det?

Du baserar dina beslut på riskbedömning och konsekvensanalyser. Du förstår att det är skillnad att gå över en gata när det lyser ett grönt ljus och att göra det när det lyser ett rött ljus. Katten har inte samma intelligens att basera sina beslut på. Den går på instinkt, vanor och impuls. Det är därför som så många fler katter blir överkörda än människor.
  • Milllla

Min kisse var ute som hon ville från början bodde då hon min syster som sedan flyttade till lägenhet och katten flyttade med hon fick gå ut som hon ville även i staden och var på åhlens mm har vi fått höra, sedan flyttade dom till en lägenhet på 3:e våningen och Lady som hon heter fick vara inne ett år kissade i sängarna och bet sönder kablar så när jag flyttade till hus på landet fick hon flytta hit hon fick vara inne en vecka innan jag började ha altandörren öppen åt henne hon var rädd för allt ute först som löv mm men började trivas mer och mer att gå ut så efter nån månad skaffade jag en kattlucka så nu kommer hon och går som hon vill har fått in både harungar och fåglar genom luckan :P hon älskar att vara ute. Lycka till med era katter :)

• PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 13:00:05 följande:
    Det är ju du som tjatar om att det inte finns några bevis som säger att katter mår bättre utomhus. Det finns inga bevis som talar för motsatsen heller.
    Sen gillar jag inte dina antydningar om att man skulle vara nästintill en djurplågare för att man låter sina katter vara ute och få frisk luft, leka eller ligga och mysa i solen.
    Jag "tjatar" om att det behövs bevis, eftersom det enda skälet som ni människor brukar komma med, när det gäller att släppa ut en katt, är att den skulle vara lyckligare ute. Det finns inga bevis för det, alltså är detta argument poänglöst. Då har ni inga argument kvar.

Det finns givetvis inga bevis för att katten skulle vara lyckligare inomhus, men om man tar bort detta argument så finns det ändå argument kvar: Det är mindre farligt inomhus.

...och jag bryr mig faktiskt inte om vad du gillar eller inte, jag är inte här för att bli bästis med dig.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:02:29 följande:
    Du förstår (väl?) vad som kan hända om man ställer sig i vägen för en bil som kommer farande i 100 km/h. Tror du verkligen att katten förstår det?

Du baserar dina beslut på riskbedömning och konsekvensanalyser. Du förstår att det är skillnad att gå över en gata när det lyser ett grönt ljus och att göra det när det lyser ett rött ljus. Katten har inte samma intelligens att basera sina beslut på. Den går på instinkt, vanor och impuls. Det är därför som så många fler katter blir överkörda än människor.
    Då är väl mina katter ovanligt intelligenta då. De har iaf vett att flytta på sig när det kommer en bil. Men det är ju också deras naturliga instinkt att fly när de stöter på fara.
  • Litenskit
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:06:16 följande:
    Jag "tjatar" om att det behövs bevis, eftersom det enda skälet som ni människor brukar komma med, när det gäller att släppa ut en katt, är att den skulle vara lyckligare ute. Det finns inga bevis för det, alltså är detta argument poänglöst. Då har ni inga argument kvar.

Det finns givetvis inga bevis för att katten skulle vara lyckligare inomhus, men om man tar bort detta argument så finns det ändå argument kvar: Det är mindre farligt inomhus.

...och jag bryr mig faktiskt inte om vad du gillar eller inte, jag är inte här för att bli bästis med dig.
    Då är vi ju överens om en sak iaf

Mitt argument är ändå att enligt min erfarenhet så mår utekatter bättre!  Och jag har haft ett antal katter i mitt liv. De som har varit innekatter och sedan fått komma ut har blivit mycket gladare och trevligare katter efter det. Men dina katter vet ju inte att de kan ha det bättre, så de kanske nöjer sig med det liv de har.
  • Excentriskan
    PumpkinQueen skrev 2012-01-26 13:06:16 följande:

Det du kommer med är halmgubbar och när de blir bemötta och ifrågasatta bygger du nya.
    Katter är som barn - Nej
    Katter förstår inte att bilar är farliga - Ja det gör de.
    Personer med utekatter bryr sig inte om sina katter - Ja det gör de.
    Katter mår inte bättre utomhus - Ja många gör det (enligt väldigt mångas erfarenhet).
    Katter blir överkörda i 100 km i timmen - Ja det kan dom bli men vem har föreslagit att man ska släppa ut katter vid 100 km/h hastighetsvägar??
    Katter dör en långsam och plågsam död ute - Nej de absolut flesta gör inte det. Inte ens om de blir överkörda-påkörda. Bilar är stora katter små. Oftast är de stendöda direkt.
    Katter kan inte se sig för vid vägar - Ja det kan dom. Jag bodde i stan i 6 år med min katt, hon var väldigt duktig på att se sig om innan hon gick över vägen (exempelvis).
    Katter lever säkert inomhus - Nej det sker olyckor även där med dödlig utgång.

Du är en som typiskt kör med nya påståenden och ignorerar svaren. Kräver länkar eller statistik. Bevis..
    Är man kattmänniska så förstår man även sin katts mående och även andras. 
    För en katt i bur är det som "Se men inte röra"  och hur roligt är det..          
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 13:16:22 följande:
    Då är väl mina katter ovanligt intelligenta då. De har iaf vett att flytta på sig när det kommer en bil. Men det är ju också deras naturliga instinkt att fly när de stöter på fara.
    De har flyttat på sig varje gång hittills. Detta säger ingenting om vad de kommer att göra nästa gång det kommer en bil. Att det gått hittills är ingen garanti för att det kommer att gå så nästa gång. Ditt "argument" är ungefär som att säga att "jag använder inga preventivmedel och har inte blivit gravid hittills, alltså behöver jag inte skydda mig i framtiden heller", eller "jag har rökt hela mitt liv och aldrig fått lungcancer, alltså är cigaretter inte farliga".

Jag hoppas verkligen att de inte blir överkörda, men så länge de är ute på egen hand är det en risk. Oavsett om de blivit överkörda tidigare eller inte.
  • PumpkinQueen
    Litenskit skrev 2012-01-26 13:21:18 följande:
    Då är vi ju överens om en sak iaf

Mitt argument är ändå att enligt min erfarenhet så mår utekatter bättre!  Och jag har haft ett antal katter i mitt liv. De som har varit innekatter och sedan fått komma ut har blivit mycket gladare och trevligare katter efter det. Men dina katter vet ju inte att de kan ha det bättre, så de kanske nöjer sig med det liv de har.
    Ja, ditt argument är att utekatter mår bättre. Det finns inga stöd för att de verkligen gör det. Alltså är det helt poänglöst att ta upp i en debatt.

Du låter dina katter springa ute fritt för att du vill det och du struntar i att det finns en risk att de far illa. Varför försöka linda in det?

Mina katter är redan trevliga, de behöver inte ändra sig på något sätt.
  • PumpkinQueen
    Miss Behave skrev 2012-01-26 13:33:26 följande:
    Det du kommer med är halmgubbar och när de blir bemötta och ifrågasatta bygger du nya.
    Katter är som barn - Nej
    Katter förstår inte att bilar är farliga - Ja det gör de.
    Personer med utekatter bryr sig inte om sina katter - Ja det gör de.
    Katter mår inte bättre utomhus - Ja många gör det (enligt väldigt mångas erfarenhet).
    Katter blir överkörda i 100 km i timmen - Ja det kan dom bli men vem har föreslagit att man ska släppa ut katter vid 100 km/h hastighetsvägar??
    Katter dör en långsam och plågsam död ute - Nej de absolut flesta gör inte det. Inte ens om de blir överkörda-påkörda. Bilar är stora katter små. Oftast är de stendöda direkt.
    Katter kan inte se sig för vid vägar - Ja det kan dom. Jag bodde i stan i 6 år med min katt, hon var väldigt duktig på att se sig om innan hon gick över vägen (exempelvis).
    Katter lever säkert inomhus - Nej det sker olyckor även där med dödlig utgång.

Du är en som typiskt kör med nya påståenden och ignorerar svaren. Kräver länkar eller statistik. Bevis..
    Är man kattmänniska så förstår man även sin katts mående och även andras. 
    För en katt i bur är det som "Se men inte röra"  och hur roligt är det..          
    -Kom med ett bevis för att katter förstår att bilar är farliga. Om det är så, varför blir de då överkörda? Kan du svara på det?
    Om man nu bryr sig, varför väljer man att utsätta sitt djur för onödiga risker?
    -Du TYCKER att katter mår bättre utomhus. Det finns inga bevis för att det ÄR så.
    -Katter kan bli överkörda även på din egen garageuppfart. Bilar är tunga och hårda, katter är små och mjuka.
    -Ring din lokala veterinär och fråga om det är vanligt att de får in katter som skadats av bilar.
    -Klart katter kan se sig för, men de kan inte dra samma slutsatser som vi. De är inte lika intelligenta som människor.
    -Självklart kan olyckor ske var som helst. Det sker dock FLER olyckor med utekatter. Åter igen, ring din veterinär eller försäkringsbolag om du inte tror mig.

Jag tror att du projicerar lite. DU kommer med påståenden som du inte backar upp med vare sig argument eller fakta. JAG bemöter det som ni skriver.
Svar på tråden Vad tänka på när göra innekatt till utekatt?