• Äldre 25 Jan 06:18
    1543 visningar
    7 svar
    7
    1543

    Trots mitt i natten. Vad göra?

    Vår dotter är två år och har aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv. Det har varit många uppvak men oftast har det gått att få henne att somna om ganska lätt, iaf om man jämför med hur det är nu. Den senaste månaden så har hon vaknat och vill verkligen inte somna om. Hon bråkar och skriker och ingenting man gör duger. Hon vill ha mamma, sen bort mamma, pappa komma, sen bort pappa, vatten, inte vatten, täcke, inte täcke, tända lampan släcka lampan osv. Vi vet inte vad vi ska göra åt det här det verkar bara bli värre och värre. Idag vaknade hon kl 04.30 och har gapat fram tills nu, kl 06.

    Igår vaknade hon kl 05 och då gick vi upp istället med resultatet att hon var supertrött hela dagen. Är det någon som har haft det så här? Eller någon som har några ideer på hur vi kan lösa det?

    En förälder sover med henne i hennes rum så hon lämnas inte själv. Hon somnar oftast utan problem på kvällarna. Kinkar en del när det är dags att släcka lampan men somnar sen inom tio minuter utan gråt. Vi har prövat att resonera med henne vilket oftast funkar efter en timme eller två. Jag har provat att ignorera henne, dvs ligga stilla bredvid och låtsas sova fastän hon skriker som en galning, det funkar också och oftast somnar hon om inom en timme men det är ren tortyr att ligga där utan att göra något.

    Hjälp! Hur ska vi få det här att vända?

     

  • Svar på tråden Trots mitt i natten. Vad göra?
  • Äldre 25 Jan 07:55
    #1

    Vad händer om ni tar in henne till er när hon vaknar?

  • Äldre 25 Jan 09:07
    #2

    Vet inte. Vi har aldrig provat att lägga henne i vår säng eftersom hon alltid har sovit som en kratta så vi har tänkt att en av oss åtminstone ska få sova hela natten. Vi har ju en 160 säng i hennes rum som nån av oss sover i tillsammans med henne. Tror du det skulle hjälpa att ta henne till den andra sängen?

  • Äldre 25 Jan 09:09
    #3

    För som läget är nu så får ingen sova eftersom hon skriker så högt o länge. Inte ens grannarna skulle jag gissa... :(

  • Äldre 25 Jan 13:18
    #4
    Saian skrev 2012-01-25 09:07:12 följande:
    Vet inte. Vi har aldrig provat att lägga henne i vår säng eftersom hon alltid har sovit som en kratta så vi har tänkt att en av oss åtminstone ska få sova hela natten. Vi har ju en 160 säng i hennes rum som nån av oss sover i tillsammans med henne. Tror du det skulle hjälpa att ta henne till den andra sängen?
    Ingen aning, men det är värt att pröva. Det har funkat för våra barn åtminstone.
  • Äldre 26 Jan 20:11
    #5

    Mina barn har inte gjort så i längre perioder men då och då kommer det såna nätter. Jag lägger mig i soffan med barnet, sätter på en film till ungen och sen sover jag vidare i soffan. Kör samma strategi när de i långa perioder vaknar klockan 5 och tycker att det är morgon. Att få dem att somna om är omöjligt och jag orkar inte stiga upp klockan fem och leka. Kanske är slappt och oengagerat av mig men barnen tycker att det är mysigt och jag vill inte ha bråk om sömn.

    Vi samsover för övrigt så det finns aldrig någon annan intressant person i ett annat rum utan alla är redan tillsammans.

  • Äldre 26 Jan 20:15
    #6

    Tror förresten inte att det handlar om trots utan mer om att de kanske är överstimulerade från dagis och hjärnan bearbetar alla intryck för fullt på natten eller att de är lite oroliga över något eller att de helt enkelt är inne i någon fas där sömnbehovet håller på att ändras (ungefär som när vi har svårt med dygnsrytmen efter en jetlag eller nåt)

  • Äldre 29 Jan 21:50
    #7

    Tycker absolut inte att det låter slappt att sätta på en film men min tjej är inte så intresserad av tv. Du har säkert rätt i att det inte handlar om trots men det är bästa sättet att beskriva det på då det inte är nattskräck heller.

Svar på tråden Trots mitt i natten. Vad göra?