• Anonym (Far)

    Sonens skola är inte klok!!!

    ÅÅH, Jag blir så förbannad!! 
    För 3 år sedan började sonen en ny skola som han trivdes superbra på under första året (7an). Han trivdes med lärarna och de hade ett bra schema.

    Inför 8an förändrades allt totalt och sedan dess har han knappt orkat gå till skolan!!
    Hans favoritlärare byttes ut med en kärring som inte ens lärarna står ut med! Det har både sonen och hans klassföreståndare berättat. Under årskurs 8 bytte han lärare 3 gånger i matte, 2 gånger i fysik, en gång i kemi och en gång i svenska. Under bara ett år... 

    Han har alltid varit en duktig elev och skrivit minst VG på alla prov och betygen har bara bestått av VG och MVG. 
    Sen den där "kärringen" kom in som svenskalärare så har han bara fått IG. I kemi skrev han ett prov som han fick IG i också. När han gjorde omprov fick han göra det med en lärare från en annan klass och då fick han VG. Visst låter det normalt? NEJ. Sonen sa att han inte hade pluggat inför omprovet utan skrev exakt samma sak så jag for upp på skolan för att kolla och vad ser jag? Jo båda proven är kopior på varandra ! men på omprovet där han hade en annan lärare fick han VG??

    Jag har bara trott att det varit vanliga klagomål från en skoltrött kille men jag förstod att han inte kunde ljuga eftersom han alltid har haft så mycket energi, älskat skolan och klarat höga betyg. Därför följde jag med honom på skolan igår och idag före lunch. Frågade elever och lärare hur skolan var och ALDRIG har jag varit på en skola där till och med lärarna vill skolka från lektionerna!! 

    Jag blev grymt chockad över hela skolan.. Elever skolkar, Slänger skräp överallt, Eldar på skolans material, slåss, skriker och är allmänt JOBBIGA. Lärarna försvann från lektionerna lite då och då och ALLA fick vänta minst 10 minuter för att få hjälp. Ingen visste vad dom skulle göra pga dålig information från lärare. 

    Idrotten var kaos. Väggarna var trasiga och material saknades. En stackars tjej fick en boll i huvudet och enligt en elev var det hennes fel för dom hade sååå rätt att spela fotboll under genomgången. Läraren märkte ingenting. Tjejernas omklädningsrum hade ett stort fönster så man kunde se rakt in. När jag frågade tjejerna hur dom gör så berättade dom att dom köar för att använda ett av de 3 omklädningshytterna. En klass med ca 15 flickor.. Ibland hade dom till och med idrott samtidigt som en annan klass dvs ca 30 flickor som turas om på 3 bås?! 

    Svenskaläraren ("kärringen") var den värsta jag träffat! Hon passar inte som lärare!! För det första så använde hon ord som inte ens jag (40 år) förstod. För det andra så ville hon inte hjälpa eleverna. När de frågade henne om hjälp så gick hon därifrån utan att hjälpa eller så hjälpte hon dem med allt UTOM det de sa att de ville ha hjälp med. Sonen la upp sin mobil på bordet och efter ett tag börjar hon skrika på honom om att "Den där knappluren (telefonen) ska ligga i skåpet eller fickan. Hur har man samvete att skrika på någon annans barn när barnets förälder är närvarande?? Hon tog av han mobiltelefonen och låste in den. Tydligen gör hon så varje lektion. Hon har även tappat bort hans prov och läxor vilket lett till att han har IG som betyg. Vad jag tycker var konstigt var att hon sa ingenting där 2 av flickorna i klassen PRATADE i telefon, 1 av flickorna smsade och 3andra killar spelade på sina mobiler? Jag ifrågasatte detta och hon sa "Det har inte du med att göra för det är min lektion och jag bestämmer här! Ska din son hålla på med den där får han gå ut". Jag sa "Han rörde den ju inte ens" och hon svarar " Galna människor som köper mobiler till sina snorungar" och gick. 

    Nu har jag några frågor.
    Är de flesta skolor såhär?
    Finns det någon lag på att lärare verkligen får ta av eleverna mobilerna? 
    Är det rätt att en elev ska få IG av en lärare för att hon uppenbarligen inte "gillar" honom? 
    Kan man på något vis få henne att sluta på skolan? (Klassföreståndaren sa att dom har försökt men pga brist på lärare så måste dom ha kvar henne. Sjukt att till och med andra lärare reagerar och vill få henne att sluta.) 
    Kan man anmäla skolan/lärare pga att de gett olika betyg? Läraren påstår att sonen verkligen skrev IG men den andra läraren påstår att han har vg och konstigt vore det väl annars då han alltid haft vg i kemi. (Kemiproven var som sagt KOPIOR men ändå IG-VG) 

    Jag vill ändå klarlägga att det ÄR lärarna det är fel på.
    - Sonen haft MVG i svenska innan han fick ny lärare och då sjönk betyget till IG.
    - På föräldramöte kom vi fram till att: I sonens klass har 7 elever IG och innan hade dessa VG. 11 elever har G och dessa hade VG. 3 elever har MVG och dessa hade G. (Lärarens kommentar var att de KÄMPAR, dock lämnar de in alla uppgifter ca 1-2 veckor efter utsatt tid och de skriver sämre uppsatser än de RIKTIGA VG/MVG eleverna.
    - Sonen har mvg i idrott men läraren struntar i att halva klassen springer omkring och gör något annat.
    - Sonen hade VG i kemi men fick IG på första provet efter de bytt lärare. När han skrev provet med en tredje lärare fick han VG. Två lärare ger han vg, en påstår att han har ig.
    - 4 elever har bytt skola under dessa 3 år för att de inte stått ut med skolan och lärarna.
    - 6 lärare har sagt upp sig pga brist i skolan.
    - Kan ge tusen anledningar men anser inte att det är någon mening då jag egentligen bara vill ha svar på frågorna. 

  • Svar på tråden Sonens skola är inte klok!!!
  • Anonym
    Anonym (Far) skrev 2012-01-26 18:46:54 följande:
    Fast om du underkände 13 elever i bara EN klass så är det ju något allvarligt fel???

    precis hans poäng tror jag...
  • Emeli
    Anonym (Far) skrev 2012-01-26 15:58:40 följande:
    Men då får du gärna gå tillbaka så du ser att du missuppfattade mig! Jag skrev att det är synd om eleven när den får det betyg den förtjänar (pga ny lärare) för att eleven INTE har blivit meddelad om det. 

    Det är alltså synd om eleven som inte har haft chansen att jobba för ett högre betyg då tidigare lärare satt "fel" betyg, och eleven ska behöva stressa ihjäl sig på 6 månader för att komma dit h*n trodde att h*n var. Pga att en lärare var taskig och saknade kunskaper för att sätta rätt betyg. Det är alltså synd om eleven för att eleven inte blivit meddelad vilket betyg han egentligen har. 
    Det högre betyget behöver inte vara för högt, och det lägre kan också vara korrekt. Man kan aldrig slå sig till ro och tro att man ligger på det betyg man en gång fått. De flesta av skolans ämnen är s.k. progressionsämnen, dvs man övar samma färdigheter men med allt högre svårighetsgrad. Svenska är just ett sådant ämne. Man ägnar sig åt att läsa, skriva, tala och samtala redan de första åren, i viss mån redan i förskolan. När eleverna har kommit upp i 9:an läser man ganska avancerade texter och man ställer höga krav på läsförmågan. Eleverna får mer och mer avancerade skrivuppgifter, och man ställer allt högre krav på deras förmåga att uttrycka sig skrift. Detsamma gäller tala och samtala. Det innebär att ganska många elever får sänkta betyg.

    Vi lärare ger betygsvarningar om en elev riskerar att inte nå målen i ett ämne, dvs riskerar att bli utan betyg. Vi varnar så tidigt på terminen som möjligt eftersom vi då har mer tid på oss att sätta in åtgärder. Dessa elever ska ha ett åtgärdsprogram, som ska följas upp och utvärderas med jämna mellanrum.

    Varken jag eller mina kollegor brukar skicka hem regelrätta betygsvarningar om en elev riskerar att sänkt betyg, t.ex. från VG till G. Däremot skriver vi skriftliga omdömen till varje elev inför utvecklingssamtalet. Inför varje arbetsområde är vi ålagda att göra en planering där det tydligt ska framgå vilket eller vilka mål vi kommer att arbeta med, och på vilket sätt. Det ska också framgå på vilket sätt eleven ska redovisa sina kunskaper och hur läraren kommer att dokumentera elevens resultat.

    På många skolor ägnar man sig åt s.k. formativ bedömning, där man utgår från var eleven befinner sig kunskapsmässigt och talar om hur eleven kan gå vidare för att utvecklas på bästa sätt. Även om man inte arbetar efter denna modell ska man ändå som lärare hålla eleven och dess föräldrar fortlöpande informerade om elevens studieresultat. Detta är reglerat i läroplanen. En betygssänkning bör alltså inte komma som en överraskning.

    Om två veckor är det dags för det nationella provet i svenska. Hoppas det går riktigt bra för din son!
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Far) skrev 2012-01-26 18:46:54 följande:
    Fast om du underkände 13 elever i bara EN klass så är det ju något allvarligt fel???
    Det kan man säga. Det här var en klass  på ett program där det brukar ta lite tid att mogna och där det finns en "kultur" att inte lägga ned så väldigt mycket jobb på skolan. De brukar dock ta sig tills de går i trean är min erfarenhet.

    Socialt är det en klass med trevliga elever , men med flera av dem som inte tar skolan på allvar. Jag tror de flesta av dessa IG:n var relaterade till att en viktig uppsats inte var inlämnad.

    Naturkunskap A har 3 huvuddelar .EKOLOGI / ENERGI/  MILJÖ. På ekologin hade vi uppsats , på energi prov och på miljö muntlig redovisning. Jag godkände ingen som inte hade  minst godkänt på alla dessa tre delar-som ju alla ingår i skolverkets kursmål. Ekologiuppsatsen saknades för ett antal elever och alltså fick sådana elever IG.

    Detta var i juni och nu har en del av dessa börjat vakna och reparerat detta.
  • Insatt

    Jag hade skrivit allt detta i ett brev till skolinspektionen och illa kvickt tagit barnet ur den där skolan.

  • Anonym (också lärare)

    Föräldrarna (och jag) fick bort en lärare från min klass eftersom hon uppfört sig väldigt märkligt och inte respekterade eleverna, i alla fall inte killarna i klassen. Föräldrarna bombaderade rektorn med mail och de bad om ett krismöte tillsammans med henne för att prata om vad som kunde förbättras och prata om vad som hade hänt. Läraren är tyvärr kvar på skolan men kommer inte i närheten av min klass igen. Ni föräldrar har störst makt så agera! Skolan förlorar mycket pengar om elever börjar byta skola eller välja bort den skolan.

  • Emeli
    Anonym (Far) skrev 2012-01-26 18:46:54 följande:
    Fast om du underkände 13 elever i bara EN klass så är det ju något allvarligt fel???
    Ja, så ser det ut ibland. Så många som 13 kan jag inte erinra mig att jag har underkänt, men för några år sedan var det 9 som jag betygsvarnade på höstterminen i 9:an. Vissa klasser är svåra. Åtgärder av olika slag sattes in och faktum är att samtliga elever i klassen lämnade grundskolan med lägst betyget G.
  • Sven Erik Johansson
    Emeli skrev 2012-01-26 19:20:29 följande:
    Ja, så ser det ut ibland. Så många som 13 kan jag inte erinra mig att jag har underkänt, men för några år sedan var det 9 som jag betygsvarnade på höstterminen i 9:an. Vissa klasser är svåra. Åtgärder av olika slag sattes in och faktum är att samtliga elever i klassen lämnade grundskolan med lägst betyget G.
    Vilket möjligen dessa också kommer att göra i denna kurs( de kan reparera) , som inte är bland de svåraste. Min erfarenhet är att många elever i vissa klasser på detta program inte tar skolan riktigt på allvar i 1:an , men sedan kommer de på andra tankar (ofta) och har ett helt annat fokus och andra resultat.
  • Strangers with candy
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-26 19:15:52 följande:
    Det kan man säga. Det här var en klass  på ett program där det brukar ta lite tid att mogna och där det finns en "kultur" att inte lägga ned så väldigt mycket jobb på skolan. De brukar dock ta sig tills de går i trean är min erfarenhet.

    Socialt är det en klass med trevliga elever , men med flera av dem som inte tar skolan på allvar. 
    Du har väldigt rätt i det du skriver! "Studiekulturen" i en klass är oerhört svår att bryta. Ofta jämför sig dessutom eleverna med andra i sin egen klass istället för att sätta sina kunskaper i relation till kursmålen. Typ: Jag är bäst i klassen alltså borde jag få mvg. Jag har haft flera klasser där inte en enda nått upp till kunskapskraven på mvg-nivå. Det värsta är när andra lärare på skolan sänker kunskapskraven i klasser med mindre studieintresserade elever, suck! Då blir man den där hemska läraren (som faktiskt är den enda som gör sitt jobb). 
  • Strangers with candy
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-26 19:43:17 följande:
    Vilket möjligen dessa också kommer att göra i denna kurs( de kan reparera) , som inte är bland de svåraste. Min erfarenhet är att många elever i vissa klasser på detta program inte tar skolan riktigt på allvar i 1:an , men sedan kommer de på andra tankar (ofta) och har ett helt annat fokus och andra resultat.
    Glöm inte att de måste tenta av HELA kursen om de ska göra en ig-prövning. Det räcker inte att bara reparera de delar de missat. Enligt skolverket alltså. 
  • Anonym (lärare)

    Jag är lärare och detta låter inte bra. DU kan göra en anmälan till skolinspektionen. Det går att göra direkt på internet på deras hemsida. Prata naturligtvis med rektorn. Tycker även att du ska prata med chefen för utbildningsförvaltningen i din kommun. Sen kan det vara så att din son tidigare har fått för höga betyg eftersom det finns gott om lärare som inte följer de föreskrifter som finns (kursplan och betygskriterier). Likaväl kan det vara så att han nu får för låga betyg. Det är egentligen helt oväsentligt. Det viktiga här är att din son inte får den utbildning han har rätt till. Allt låter helt galet. Om inget händer tycker jag att du ska byta skola till sonen.

Svar på tråden Sonens skola är inte klok!!!