• Anonym (Far)

    Sonens skola är inte klok!!!

    ÅÅH, Jag blir så förbannad!! 
    För 3 år sedan började sonen en ny skola som han trivdes superbra på under första året (7an). Han trivdes med lärarna och de hade ett bra schema.

    Inför 8an förändrades allt totalt och sedan dess har han knappt orkat gå till skolan!!
    Hans favoritlärare byttes ut med en kärring som inte ens lärarna står ut med! Det har både sonen och hans klassföreståndare berättat. Under årskurs 8 bytte han lärare 3 gånger i matte, 2 gånger i fysik, en gång i kemi och en gång i svenska. Under bara ett år... 

    Han har alltid varit en duktig elev och skrivit minst VG på alla prov och betygen har bara bestått av VG och MVG. 
    Sen den där "kärringen" kom in som svenskalärare så har han bara fått IG. I kemi skrev han ett prov som han fick IG i också. När han gjorde omprov fick han göra det med en lärare från en annan klass och då fick han VG. Visst låter det normalt? NEJ. Sonen sa att han inte hade pluggat inför omprovet utan skrev exakt samma sak så jag for upp på skolan för att kolla och vad ser jag? Jo båda proven är kopior på varandra ! men på omprovet där han hade en annan lärare fick han VG??

    Jag har bara trott att det varit vanliga klagomål från en skoltrött kille men jag förstod att han inte kunde ljuga eftersom han alltid har haft så mycket energi, älskat skolan och klarat höga betyg. Därför följde jag med honom på skolan igår och idag före lunch. Frågade elever och lärare hur skolan var och ALDRIG har jag varit på en skola där till och med lärarna vill skolka från lektionerna!! 

    Jag blev grymt chockad över hela skolan.. Elever skolkar, Slänger skräp överallt, Eldar på skolans material, slåss, skriker och är allmänt JOBBIGA. Lärarna försvann från lektionerna lite då och då och ALLA fick vänta minst 10 minuter för att få hjälp. Ingen visste vad dom skulle göra pga dålig information från lärare. 

    Idrotten var kaos. Väggarna var trasiga och material saknades. En stackars tjej fick en boll i huvudet och enligt en elev var det hennes fel för dom hade sååå rätt att spela fotboll under genomgången. Läraren märkte ingenting. Tjejernas omklädningsrum hade ett stort fönster så man kunde se rakt in. När jag frågade tjejerna hur dom gör så berättade dom att dom köar för att använda ett av de 3 omklädningshytterna. En klass med ca 15 flickor.. Ibland hade dom till och med idrott samtidigt som en annan klass dvs ca 30 flickor som turas om på 3 bås?! 

    Svenskaläraren ("kärringen") var den värsta jag träffat! Hon passar inte som lärare!! För det första så använde hon ord som inte ens jag (40 år) förstod. För det andra så ville hon inte hjälpa eleverna. När de frågade henne om hjälp så gick hon därifrån utan att hjälpa eller så hjälpte hon dem med allt UTOM det de sa att de ville ha hjälp med. Sonen la upp sin mobil på bordet och efter ett tag börjar hon skrika på honom om att "Den där knappluren (telefonen) ska ligga i skåpet eller fickan. Hur har man samvete att skrika på någon annans barn när barnets förälder är närvarande?? Hon tog av han mobiltelefonen och låste in den. Tydligen gör hon så varje lektion. Hon har även tappat bort hans prov och läxor vilket lett till att han har IG som betyg. Vad jag tycker var konstigt var att hon sa ingenting där 2 av flickorna i klassen PRATADE i telefon, 1 av flickorna smsade och 3andra killar spelade på sina mobiler? Jag ifrågasatte detta och hon sa "Det har inte du med att göra för det är min lektion och jag bestämmer här! Ska din son hålla på med den där får han gå ut". Jag sa "Han rörde den ju inte ens" och hon svarar " Galna människor som köper mobiler till sina snorungar" och gick. 

    Nu har jag några frågor.
    Är de flesta skolor såhär?
    Finns det någon lag på att lärare verkligen får ta av eleverna mobilerna? 
    Är det rätt att en elev ska få IG av en lärare för att hon uppenbarligen inte "gillar" honom? 
    Kan man på något vis få henne att sluta på skolan? (Klassföreståndaren sa att dom har försökt men pga brist på lärare så måste dom ha kvar henne. Sjukt att till och med andra lärare reagerar och vill få henne att sluta.) 
    Kan man anmäla skolan/lärare pga att de gett olika betyg? Läraren påstår att sonen verkligen skrev IG men den andra läraren påstår att han har vg och konstigt vore det väl annars då han alltid haft vg i kemi. (Kemiproven var som sagt KOPIOR men ändå IG-VG) 

    Jag vill ändå klarlägga att det ÄR lärarna det är fel på.
    - Sonen haft MVG i svenska innan han fick ny lärare och då sjönk betyget till IG.
    - På föräldramöte kom vi fram till att: I sonens klass har 7 elever IG och innan hade dessa VG. 11 elever har G och dessa hade VG. 3 elever har MVG och dessa hade G. (Lärarens kommentar var att de KÄMPAR, dock lämnar de in alla uppgifter ca 1-2 veckor efter utsatt tid och de skriver sämre uppsatser än de RIKTIGA VG/MVG eleverna.
    - Sonen har mvg i idrott men läraren struntar i att halva klassen springer omkring och gör något annat.
    - Sonen hade VG i kemi men fick IG på första provet efter de bytt lärare. När han skrev provet med en tredje lärare fick han VG. Två lärare ger han vg, en påstår att han har ig.
    - 4 elever har bytt skola under dessa 3 år för att de inte stått ut med skolan och lärarna.
    - 6 lärare har sagt upp sig pga brist i skolan.
    - Kan ge tusen anledningar men anser inte att det är någon mening då jag egentligen bara vill ha svar på frågorna. 

  • Svar på tråden Sonens skola är inte klok!!!
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (ls) skrev 2012-01-27 06:56:38 följande:
    Bara läst ts. Usch vad tråkigt det låter! Hade själv en lärare i naturvetenskap som var dålig, favoriserade (speciellt söta tjejer...) och en sådan som skulle vänta ut en tills man kom på svaret på frågor man inte kunde. Det sistnämnda gjorde att jag blev stressad och nervös och hade svårt att ta in det som sades på lektionerna. Jag fick nätt och jämt G fast jag hade MVG i ämnet tidigare (och senare). Hade honom som tur var bara ett år.
    Jag vet inte exakt vad du menar med "vänta ut", men jag brukar i o för sig försöka stimulera elevernas tankeverksamhet. Till exempel när jag har genomgångar så ställer jag ofta frågor till klassen,ofta ledande frågor som gör att de  med den hjälpen själva kan tänka  ut rätt mycket saker. Det blir dialog och elevernas tankeverksamhet är igång. Aktiva elever är en viktig del i min pedagogik.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-01-27 08:52:47 följande:
    Hur fuskar man i gymnastik? Hoppar bock när läraren är på toa?

    Man ljuger eller så genar man när man springer, eller så startade man tidigare. Äh, tom när jag gjorde en frivolt så fuskade jag. Åh, jag fick höra allt ;)
  • Anonym
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-27 08:54:17 följande:
    Jag vet inte exakt vad du menar med "vänta ut", men jag brukar i o för sig försöka stimulera elevernas tankeverksamhet. Till exempel när jag har genomgångar så ställer jag ofta frågor till klassen,ofta ledande frågor som gör att de  med den hjälpen själva kan tänka  ut rätt mycket saker. Det blir dialog och elevernas tankeverksamhet är igång. Aktiva elever är en viktig del i min pedagogik.
    Låter jättebra!! Så ska det vara. (Trodde du bara var intresserad av kungahusetFlört)
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2012-01-27 08:47:33 följande:
    Det finns lärare som favoriserar, jag har råkat ut för det (både favoriserad och inte favoriserad), min bästis började skolka och jag fick skulden av vår tyskalärare. Jag hade alltid haft 4:a i tyska, men råkade skriva en 3:a, precis under gränsen till 4:a, då sänkte hon mitt betyg direkt. Men hon var tvungen att höja det till våren, då jag skrev 5:a på standardprovet (motsvarande nationella prov), men inte mer än till 4:a. Jag hade även en lärare som satte ett högt betyg, bara för att jag var jag (men jag var duktig, men måste nog erkänna att 5:a skulle jag inte ha) Min systerdotter har också råkat ut för favoriseringar, en mycket flitig ung dam, som har höga betyg i allt, utom i detta ämne, tills de böt lärare som var förvånad att min systerdotter hade så låga betyg. Däremot sänktes betyget för favoriteleven. Betygsättning är svårt, men på en skola där en nära släkting arbetar, så är de medvetna om detta och rättar inte sina egna prov helt själva, utan låter en annan lärare ge sitt omdöme.
    Sedan är ju betygsättning en helhetsbedömning av elevens kunskap i ämnet vid kursens slut. Oftas sätter jag det betyg som är någon sorts genomsnitt av elevens prov/uppsatsresultat men det finns undantag.Jag väger  också in laborationsredovisningar och lektionsaktivitet osv osv osv.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2012-01-27 08:56:45 följande:
    Låter jättebra!! Så ska det vara. (Trodde du bara var intresserad av kungahusetFlört)
    Så fel man kan ha! Du kanske bara har läst mina inlägg i en eller ett fåtal trådar. Flört
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-27 08:57:46 följande:
    Sedan är ju betygsättning en helhetsbedömning av elevens kunskap i ämnet vid kursens slut. Oftas sätter jag det betyg som är någon sorts genomsnitt av elevens prov/uppsatsresultat men det finns undantag.Jag väger  också in laborationsredovisningar och lektionsaktivitet osv osv osv.

    Det är jag fullt medveten om, men egentligen var det inge fara för mig, jag hade över 4,8 när jag lämnade grundskolan. Men jag har ändå råkat ut för det, från båda hållen. När det gäller tyskan blev jag mest arg, och kunde läxorna som rinnande vatten efter detta (min mamma var lärare så hon gav mig tips). Min skolkande kompis fick 4:a förresten :), trots låg närvaro och inte ett allt för strålande resultat på standardprovet. Vi kompisar fixade det sinsemellan, hon fick gärna ha sin 4:a (fast hon hade inte accepterat ifall jag fick en trea)
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-01-27 08:56:27 följande:
    Man ljuger eller så genar man när man springer, eller så startade man tidigare. Äh, tom när jag gjorde en frivolt så fuskade jag. Åh, jag fick höra allt ;)
    hahahaha Ok. Mina båda döttrar som älskar att dansa och har gått på danskurser i flera år och gillar att träna HATADE gymnastiken i skolan och det var det enda ämne som de knappt klarade G i ! Gymnastiklektionerna som borde innehålla saker som eleverna gillar och som borde sporra till rörelse och att se det som positivt verkar ofta ha motsatt effekt!!? Mina flickor avskydde tex bollsporter!! (förekom tyvärr ofta) Och särskilt när det skulle spelas ihop med killarna och de skrek "typ" -" Men för faan passa då ditt jävla pucko".......etc ...lagom kul
  • Sarah84

    TS: Om jag vore du så skulle jag kalla till möte med rektor & lärare, för är det som du beskriver de så är de ju helt åt helvete. Så får det inte gå till.

    Visst att betyg kan ändras med olika lärare. Men tycker inte heller de låter så troligt om han haft MVG i alla år med olika lärare & nu helt plötsligt har IG. Såå vanligt kan det inte vara att var & varranan lärare ger "fel" betyg.

    Låter mer som att den nya lärare har mycket stora problem   

    Lycka till!  


    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • cloudberry79
    Anonym skrev 2012-01-27 06:09:59 följande:

    OT och absolut inte PK men jag undrar hur det fungerar i skolan med alla ungdomar som kommer som invandrare? Går de i specialklasser tills de klarar språket eller kan de kastas  in i en högstadie eller gymnasieklass direkt? Vissa klasser består till mer än hälften av dessa ungdomar och jag inbillar mig (utan att ha en aning) att det skulle kunna skapa nya problem? (men det är ju inget man pratar om men jag tänker här där man kan vara anonym)?


    I gymnasieskolan finns en särskild inriktning på IM-programmet från och med nya GY11, där man går språkintroduktion så länge som krävs för att man ska behärska svenskan innan man kan söka nationella program. I grundskolan finns ofta sk internationella klasser eller språkklasser för dessa elever. Ofta varvar man med praktiska inslag, men sällan med andra teoretiska ämnen (språket är nödvändigt för framgång även i uppenbart icke-språkliga ämnen som matematik tex).
    If you love me - please don't feed me!
  • Kaffemums

    Men hallå, TS. Bra att du har reagerat och bra att du besökt skolan. Strålande. Men nu måste du ju fortsätta för att få till en ändring. Boka ett möte med rektorn och kräv svar.

    Dokumentera, dokumentera, dokumentera. Dvs spara prov, begär andras omdömen eller andras provbedömningar så att du har lite på fötterna.  

  • Dalo3a

    Oj vad hemskt, tycker du ska kalla på rektorn och läraren, och så tycker jag att du ska ta sonens prov, visa både papprerna där det stog '' IG'' och ''VG'' och så får ni kolla skillnaderna, visar det sig att båda är kopior, så får nog IG-läraren problem.

    Sen finns det massor av konstiga lärare.
    Jag hade en bildlärare i högstadiet, hade man på sig urringad tröjja så fick man alltid högt betyg,oavsett hur ful eller misslyckad bild (alla är unika) det skulle vara.
    Jag har slöja på mig och istället för att visa bysten så satsade jag stort på bilden istället, och det funkade, på mig, men många andra fick ha på sig urringat.
    Det var inte alls så att han sa det, utan alla märkte hans synliga reaktioner när bysten var i vädret.

  • Isaksmamma10

    Har inte läst alla inlägg, men om det var min son det handlade om hade jag bytt skola!! Det är inte meningen att din sons skolgång ska bli förstörd pga brister i den skola  han går i! Det låter helt förskräckligt det du vittnar om.. 

  • Anonym (Far)

    Jag tänker göra en uppdatering nu. 
    Nationella proven har varit och jag har varit i full kontakt med rektorer och andra svensklärare på skolan.

    Min son fick MVG- på läsförståelsen, MVG på uppsatsen och VG på muntliga delen.
    Rektorerna och svensklärarna har kommit fram till att det är helt oacceptabelt att han ska få bara G i svenska (ja, hans lärare har ändrats sig från IG till G efter all kontakt med rektor och andra lärare.) och de vill höja hans betyg till VG. 

    Eftersom de bara undersökt hans material, dvs uppgifter, prov etc så kan de inte bedöma hur han varit på lektionerna och därav betyget VG trots MVG på väldigt många prov och tidigare terminer. Diskussionen är fortfarande inte över, men jag tror inte att han kommer få MVG just för att de bara kan bedöma underlaget.

    Hur som helst så är vi nöjda båda två. Det har absolut varit värt varenda minut vi haft samtal! 
    När betyget sjunker från MVG till IG vid ett lärarbyte måste något vara fel. Ena delen har den gamla läraren gjort fel eller den nya läraren. I detta fallet var det den nya läraren som gjorde fel, trots att många av er sa emot mig när jag skyllde på henne.

    I höst börjar sonen en ny skola och kommer förhoppningsvis bli rätt bedömd, oavsett om han får A eller F (Han introducerar ett nytt betygssystem i höst!

    Tack till alla er som svarat men till er som tvivlade- Jag känner mitt barn fruktansvärt bra och jag kan avgöra om det är han som är "problemet". Jag ger mig aldrig och se så bra det blev! Tack allihop!

  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Far) skrev 2012-01-25 13:45:36 följande:
    ÅÅH, Jag blir så förbannad!! 
    För 3 år sedan började sonen en ny skola som han trivdes superbra på under första året (7an). Han trivdes med lärarna och de hade ett bra schema.

    Inför 8an förändrades allt totalt och sedan dess har han knappt orkat gå till skolan!!
    Hans favoritlärare byttes ut med en kärring som inte ens lärarna står ut med! Det har både sonen och hans klassföreståndare berättat. Under årskurs 8 bytte han lärare 3 gånger i matte, 2 gånger i fysik, en gång i kemi och en gång i svenska. Under bara ett år... 

    Han har alltid varit en duktig elev och skrivit minst VG på alla prov och betygen har bara bestått av VG och MVG. 
    Sen den där "kärringen" kom in som svenskalärare så har han bara fått IG. I kemi skrev han ett prov som han fick IG i också. När han gjorde omprov fick han göra det med en lärare från en annan klass och då fick han VG. Visst låter det normalt? NEJ. Sonen sa att han inte hade pluggat inför omprovet utan skrev exakt samma sak så jag for upp på skolan för att kolla och vad ser jag? Jo båda proven är kopior på varandra ! men på omprovet där han hade en annan lärare fick han VG??

    Jag har bara trott att det varit vanliga klagomål från en skoltrött kille men jag förstod att han inte kunde ljuga eftersom han alltid har haft så mycket energi, älskat skolan och klarat höga betyg. Därför följde jag med honom på skolan igår och idag före lunch. Frågade elever och lärare hur skolan var och ALDRIG har jag varit på en skola där till och med lärarna vill skolka från lektionerna!! 

    Jag blev grymt chockad över hela skolan.. Elever skolkar, Slänger skräp överallt, Eldar på skolans material, slåss, skriker och är allmänt JOBBIGA. Lärarna försvann från lektionerna lite då och då och ALLA fick vänta minst 10 minuter för att få hjälp. Ingen visste vad dom skulle göra pga dålig information från lärare. 

    Idrotten var kaos. Väggarna var trasiga och material saknades. En stackars tjej fick en boll i huvudet och enligt en elev var det hennes fel för dom hade sååå rätt att spela fotboll under genomgången. Läraren märkte ingenting. Tjejernas omklädningsrum hade ett stort fönster så man kunde se rakt in. När jag frågade tjejerna hur dom gör så berättade dom att dom köar för att använda ett av de 3 omklädningshytterna. En klass med ca 15 flickor.. Ibland hade dom till och med idrott samtidigt som en annan klass dvs ca 30 flickor som turas om på 3 bås?! 

    Svenskaläraren ("kärringen") var den värsta jag träffat! Hon passar inte som lärare!! För det första så använde hon ord som inte ens jag (40 år) förstod. För det andra så ville hon inte hjälpa eleverna. När de frågade henne om hjälp så gick hon därifrån utan att hjälpa eller så hjälpte hon dem med allt UTOM det de sa att de ville ha hjälp med. Sonen la upp sin mobil på bordet och efter ett tag börjar hon skrika på honom om att "Den där knappluren (telefonen) ska ligga i skåpet eller fickan. Hur har man samvete att skrika på någon annans barn när barnets förälder är närvarande?? Hon tog av han mobiltelefonen och låste in den. Tydligen gör hon så varje lektion. Hon har även tappat bort hans prov och läxor vilket lett till att han har IG som betyg. Vad jag tycker var konstigt var att hon sa ingenting där 2 av flickorna i klassen PRATADE i telefon, 1 av flickorna smsade och 3andra killar spelade på sina mobiler? Jag ifrågasatte detta och hon sa "Det har inte du med att göra för det är min lektion och jag bestämmer här! Ska din son hålla på med den där får han gå ut". Jag sa "Han rörde den ju inte ens" och hon svarar " Galna människor som köper mobiler till sina snorungar" och gick. 

    Nu har jag några frågor.
    Är de flesta skolor såhär?
    Finns det någon lag på att lärare verkligen får ta av eleverna mobilerna? 
    Är det rätt att en elev ska få IG av en lärare för att hon uppenbarligen inte "gillar" honom? 
    Kan man på något vis få henne att sluta på skolan? (Klassföreståndaren sa att dom har försökt men pga brist på lärare så måste dom ha kvar henne. Sjukt att till och med andra lärare reagerar och vill få henne att sluta.) 
    Kan man anmäla skolan/lärare pga att de gett olika betyg? Läraren påstår att sonen verkligen skrev IG men den andra läraren påstår att han har vg och konstigt vore det väl annars då han alltid haft vg i kemi. (Kemiproven var som sagt KOPIOR men ändå IG-VG) 

    Jag vill ändå klarlägga att det ÄR lärarna det är fel på.
    - Sonen haft MVG i svenska innan han fick ny lärare och då sjönk betyget till IG.
    - På föräldramöte kom vi fram till att: I sonens klass har 7 elever IG och innan hade dessa VG. 11 elever har G och dessa hade VG. 3 elever har MVG och dessa hade G. (Lärarens kommentar var att de KÄMPAR, dock lämnar de in alla uppgifter ca 1-2 veckor efter utsatt tid och de skriver sämre uppsatser än de RIKTIGA VG/MVG eleverna.
    - Sonen har mvg i idrott men läraren struntar i att halva klassen springer omkring och gör något annat.
    - Sonen hade VG i kemi men fick IG på första provet efter de bytt lärare. När han skrev provet med en tredje lärare fick han VG. Två lärare ger han vg, en påstår att han har ig.
    - 4 elever har bytt skola under dessa 3 år för att de inte stått ut med skolan och lärarna.
    - 6 lärare har sagt upp sig pga brist i skolan.
    - Kan ge tusen anledningar men anser inte att det är någon mening då jag egentligen bara vill ha svar på frågorna. 
    Jag är gymansielärare och håller just nu på med betygsättning . Jag hinner inte kommentera de andra sakerna men vill just nu, eftersom jag nu håller på med det ,kommentera betygsgrejen.Jag kan inte uttala mig om hur det är i just din sons fall då jag inte känner till vad han kan eller inte och vad som vore ett korrekt betyg i just hans fall i kemi ,men pga den massiva betygsinflationen så är det nog i Sverige som helhet ofta så om två lärare sätter olika betyg på samma sak att den som sätter det lägre betyget sätter det mest "korkekta" betyget.

    BETYGSINFLATIONEN ÄR ENORM och det sätts alldeles för många höga betyg och alldeles för få IG:n. Jag har sett elever komma från högstadiet med tex G i matemetik som kunnat i princip ingenting av högstadiets kurser.Rektorer och skolpolitiker pressar vissa lärare att begå tjänstefel. 

    Betygsinflationen är enorm. 
  • Anonym
    Sven Erik Johansson skrev 2012-05-17 14:10:43 följande:
    Jag är gymansielärare och håller just nu på med betygsättning . Jag hinner inte kommentera de andra sakerna men vill just nu, eftersom jag nu håller på med det ,kommentera betygsgrejen.Jag kan inte uttala mig om hur det är i just din sons fall då jag inte känner till vad han kan eller inte och vad som vore ett korrekt betyg i just hans fall i kemi ,men pga den massiva betygsinflationen så är det nog i Sverige som helhet ofta så om två lärare sätter olika betyg på samma sak att den som sätter det lägre betyget sätter det mest "korkekta" betyget. BETYGSINFLATIONEN ÄR ENORM och det sätts alldeles för många höga betyg och alldeles för få IG:n. Jag har sett elever komma från högstadiet med tex G i matemetik som kunnat i princip ingenting av högstadiets kurser.Rektorer och skolpolitiker pressar vissa lärare att begå tjänstefel.  Betygsinflationen är enorm. 

    Läs inlägget ovanför ditt, skrivet av ts...
  • Anonym
    Sven Erik Johansson skrev 2012-05-17 14:10:43 följande:
    Jag är gymansielärare och håller just nu på med betygsättning . Jag hinner inte kommentera de andra sakerna men vill just nu, eftersom jag nu håller på med det ,kommentera betygsgrejen.Jag kan inte uttala mig om hur det är i just din sons fall då jag inte känner till vad han kan eller inte och vad som vore ett korrekt betyg i just hans fall i kemi ,men pga den massiva betygsinflationen så är det nog i Sverige som helhet ofta så om två lärare sätter olika betyg på samma sak att den som sätter det lägre betyget sätter det mest "korkekta" betyget.

    BETYGSINFLATIONEN ÄR ENORM och det sätts alldeles för många höga betyg och alldeles för få IG:n. Jag har sett elever komma från högstadiet med tex G i matemetik som kunnat i princip ingenting av högstadiets kurser.Rektorer och skolpolitiker pressar vissa lärare att begå tjänstefel. 

    Betygsinflationen är enorm. 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2012-05-17 14:25:49 följande:

    Läs inlägget ovanför ditt, skrivet av ts...
    Jag uttalade mig inte i det specifika fallet . Jag gjorde en bedöming av läget i stort.
  • Anonym
    Anonym (Far) skrev 2012-01-25 14:47:34 följande:
    Hur kan dom få göra det? Det är väl elevernas privata saker? 
    Så länge man inte använder dom tycker jag att det är okej. Men det är INTE okej för mig att läraren tar hans telefon och speciellt inte när han inte ens använder det till skillnad från 6 andra ur klassen som faktiskt ANVÄNDER dom!! 
    Det ska vara lika för alla. Eftersom MÅNGA elever numer skiter i vad lärarna säger och sitter och grejar med sina mobiler istället har det röstats igenom en lag att lärarna får beslagta mobiler. Jag vet inte hur länge men att de får det. Läraren borde absolut ha tagit telefonerna ifrån ALLA som hade dem framme. Har man mobilen med till skolan ska den ligga i väskan eller skåpet. Det har hon helt rätt i.
  • Anonym (Far)
    Anonym skrev 2012-05-17 16:54:24 följande:
    Det ska vara lika för alla. Eftersom MÅNGA elever numer skiter i vad lärarna säger och sitter och grejar med sina mobiler istället har det röstats igenom en lag att lärarna får beslagta mobiler. Jag vet inte hur länge men att de får det. Läraren borde absolut ha tagit telefonerna ifrån ALLA som hade dem framme. Har man mobilen med till skolan ska den ligga i väskan eller skåpet. Det har hon helt rätt i.
    Min son håller inte på med mobilen på skolan. Han brukar lämna den hemma men eftersom jag var med så sa jag åt honom att ha med den till skolan så att jag kunde ringa honom efter lunchen.

    Och på lektionen lämnade han över den till mig för att jag skulle ta den och det var DÅ som läraren tog mobilen från mig. Trots att hälften av klassen hade mobiler..

    Hursomhelst så lämnar jag tråden nu. Efter andra lärares bedömning och rektorer så har han INTE ig och alla (föräldrar + andra lärare) håller med om att det är läraren som bedömt fel! 
Svar på tråden Sonens skola är inte klok!!!