• Mama69

Vad har ni ajvar relish till?

Jag har just satt in en kycklingrätt i ugnen där kycklingfiléer gratineras med en sås av ajvar relis, turkisk yoghurt, vitlök, citron och persilja. Sedan brukar vi ibland ha ajvar relish tillsammans med skinka på varma smörgåsar. Men vad kan man mer ha ajvar relish till? (Det är ju så gott?)

Ge mig gärna ditt bästa recept

• Svar på tråden Vad har ni ajvar relish till?
  • Bling1975

Jag brukar ha i några skedar i buljongen när jag gör cous cous.

Stitch längtar efter Lilo
  • Momalicious

Jag brukar ha det i grytor. Tillsammans med rökt lax och hemmagjord tapenad på crostini. Har även haft det plus fetaost på avocado och ätit.

• Madbe

Som "sås" till bulgusallader... Funkar också utmärkt till kycklingtoast i ugnen med ost osv... Nu blev jag hungrig..

• Thursday

Jag gör köttfärslimpa med en deciliter ajvar i smeten, supergott. Det passar jättebra till soppa också. Jag gör typ så här:

Fräs lök och vitlök i lite olivolja, slå på ajvar och vatten plus buljongtärning. Låt koka upp och ha någon liten pastasort och koka tills den är mjuk. Salt, peppar och rejält med persilja. Stek gärna en kryddig korvsort i slantar och häll i.

I reject your reality and substitute my own.
  • Piano

Svärmor brukar göra bröd med bl.a. Ajvar relish i. Suuupergott!!!

• Amy27

Jag brukar blanda den med crème fraîche och ha som kall sås. Funkar till både kött och kyckling. :)
    Annars är det gott som det är till färsbiffar tex..,

• Havsjungfrun

I vissa grytor men framförallt blandat med Turkisk yoghurt som smaskig och enkel sås till grillat.

• Voluptuous Shalimar

Jag äter det med sked, ur burken  Tungan ute (och ja, har min egen burk som jag kan snuska med som jag vill). Jag missbrukar ajvar.

Annars använder jag det mest som sås till tex civapcici (plus lök och gräddfil) eller strimlat kött, "typ kebab". 

• tro  hopp  kärlek

på varma smörgåsar
    köttbullar
    köttfärsås
    korvstroganoff
    kall sås med cf

du kan använda det till nästan allt, både varmt och kallt 

• Selma1966

Som många gjort ovan.

Men en succé var faktiskt när vi gjorde en sorts tunnbrödrulle och grovmosade potatis med Ajvar med en gaffel och fyllde rullen med. Grönsaker och en god stark korv till det.

Svar på tråden Vad har ni ajvar relish till?