• två på en gång

    Ingen vill vara barnvakt...

    Mina twins är 9 månader och vi har inte varit ifrån dem mer än 2 timmar tillsammans. Vi har föräldrar inom en timmes resväg och syskon också. Men INGEN har erbjudit sig vara barnvakt. Inte ens en timme på dagen. Vi håller på att få lite smått panik av alla somnlösa nätter och att vi aldrig får lite egen tid tillsammans. Självklart kan man ju fråga, men tänk så glad man skulle bli om någon erbjöd sig. :(

  • Svar på tråden Ingen vill vara barnvakt...
  • Veritas18

    Tänk så glad jag skulle bli om någon erbjöd mig en miljon? 

    Nej men skämt åsido, troligtvis vet de inte hur ni har det. När man skaffar barn är de ens egna ansvar. Det är ditt ansvar också, att som vuxen, be om hjälp, istället för att förvänta dig det.

    P.S Sen får du väl förstå att folk kanske är inte helt inne på att ta hand om 2 bebisar samtidigt. En är ju redan jobb. Menar inget illa med det utan försöker tänka hur dina släktingar tänker kanske. 

  • pojkens

    jag skulle be om hjälp, inte vänta på att de frågar. sen skulle jag iof bli lite undrande om min mamma inte hade frågat för det har hon redan gjort med vår tvåmånaders, dockhar det itne varit aktuellt. Men hon ska komma upp snart och vakta honom 1-2 timmar medan vi får lite egen tid för en kaffe eller promenad. 

    klart man behöver avlastning. fast om ni känner att era föräldrar är motsträviga och ni behöver hjälp så skulle jag nog höra av mig till en nannyservice eller liknande där ni kan få kontakt med någon som kan vara hos er tillfälligt om det behövs, och som också finns tillgänglig under 1-2 år så att det inte blir för mycket olika personer.  

  • Juno

    Nä man får nog vara tydlig med vad man behöver. Bjud hem föräldrar eller syskon och säg att ni vill träffa dem och att ni också tänkte att de kunde ta tvillignarna på promenad ett par timmar så ni kan vila eller att ni kunde gå på bio och de vara hemma några timma, om de tycker att det är okej.

  • Veritas18
    Juno skrev 2012-01-26 10:34:50 följande:
    Nä man får nog vara tydlig med vad man behöver. Bjud hem föräldrar eller syskon och säg att ni vill träffa dem och att ni också tänkte att de kunde ta tvillignarna på promenad ett par timmar så ni kan vila eller att ni kunde gå på bio och de vara hemma några timma, om de tycker att det är okej.
    Det där skulle inte jag göra. Känns att man sätter de i en situation då de inte kan säga nej.  Prata hellre om det innan än att bjuda hem de för att sen sticka.
  • Juno
    Veritas18 skrev 2012-01-26 10:39:31 följande:
    Det där skulle inte jag göra. Känns att man sätter de i en situation då de inte kan säga nej.  Prata hellre om det innan än att bjuda hem de för att sen sticka.
    Men det var ju det jag skrev. Att bjuda hem dem och samtidigt fråga om det är okej att de tar några timmar av den gemnesamma helgen/dagen på egen hand.
  • Veritas18
    Juno skrev 2012-01-26 10:46:45 följande:
    Men det var ju det jag skrev. Att bjuda hem dem och samtidigt fråga om det är okej att de tar några timmar av den gemnesamma helgen/dagen på egen hand.
    Jag trodde att du menade på en gång. Haha. Typ: Ni kan komma och fika hos oss. *när de väl är där* Kan ni ta hand om barnen nu? Ok hej då!!

    Haha Sorry!! 
  • Juno
    Veritas18 skrev 2012-01-26 14:34:42 följande:
    Jag trodde att du menade på en gång. Haha. Typ: Ni kan komma och fika hos oss. *när de väl är där* Kan ni ta hand om barnen nu? Ok hej då!!

    Haha Sorry!! 
    Haha! Effektivt om man inte inte vill ha svärisarna hemma hos sig igen Tungan ute
    Menar bara att om  man vill ha hjälp får man kanske be om den.
  • Dixie

    vi har ofta barnvakt till våra barn - men aldrig att någon erbjudit sig att vara det spontant, vi har alltid frågat och oftast fått ja till svar - hur ska era släktingar veta att ni behöver barnvakt om ni inte frågar??

  • Dohgon

    våra är ett år och vi har inte direkt barnvakter vi helelr. vi har frågat och blivit lovade att vi skall få den där kvällen för oss själva, men blir svikna varje gång i sista sekund. vi frågar fortfarande, men slutat planera bio eller så eftersom att vi vet det aldrig blir något.
    och sen har man ju andra närstående utöver familjen som inte vågar sitta barnvakt åt två ;)

  • fågelblå

    Förstår hur du känner men samtidigt är ju verkligheten den att de flesta har fullt upp med sitt eget liv och förstår knappast hur andra har det. Vi har också tvillingar som är 1 år nu och aldrig har någon erbjudit sig sitta barnvakt. Vi har själva frågat och då har vi de allra flesta gånger fått hjälp. Mina föräldrar ställer upp om de kan och det är jag väldigt tacksam över men jag förväntar mig inte att de ska erbjuda sig självmant. Men det hänger säkert på hur man är som person. I vår familj säger man rakt ut vad man vill och det gör att folk vågar säga nej också.

  • mousetrap

    Vill man något så måste man fråga!
    Mina föräldrar har passat barnen MÅNGA gånger, men inte erbjuder dom sig! Dom utgår väl (precis som dina?) ifrån att man säger till när det behövs! 

  • skånegås

    Oj, men dina är ju små... Och som alla andra skriver, man måste fråga! Jag har 4 (dock ej tvillingar) yngsta 10 mån har aldrig haft barnvakt. Kanske har varit någon annan som hållit i honom i 10-15 min på nåt kalas... De äldre får man försöka placera ut hos olika barnvakter... Du får väl fråga två barnvakter. En till varje barn. Då kanske det går bättre?

    Tror det är vanligt att man hör föräldrar och svärföräldrar se fram så emot att få barnbarn men sen när de fötts så minskar intresset enormt... barn är ens eget ansvar och all hjälp får man se som bonus.. Men visst blir man ibland avundsjuk på de som har bra relationer till föräldrar som mer än gärna passar barnen då och då... och dessutom erbjuder sig självmant. Min äldsta är 9 år och har en gång varit hos farmor i 5 dagar. Det är det längsta hon varit hemifrån... och vi fick ringa och fråga.

  • två på en gång

    Tänk, ibland behöver man bara lite folk som säger åt en vad man ska göra, frågade och de ska vara barnvakt nästa vecka! hur svårt ska det va?:)

Svar på tråden Ingen vill vara barnvakt...