• Lectin

Enkelt mellanmål?

Hjälp!
    Jag behöver hitta ett gott och enkelt mellanmål! Jag äter tydligen för lite nu för när jag efter jobbet, via 20 minuters rask promenad och en kvarts tempocykling äntligen anländer hemmet så är jag svag och darrig. Jag skulle behöva ett gott, nyttigt mellanmål som inte kräver varken kylskåp eller köksattiraljer. Något jag kan ha på kontoret eller slänga i mig på tåget på vägen hem. Men som inte påverkar mina försök att gå ner i vikt alltför mycket.

Saker jag ratat hittills:
    Morötter: gav ingen extra ork alls
    Frukt (banan eller clementiner): inte det heller
    Bars: har jag svårt för. känns mest som godis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-27 10:49
    Lite tilläggskrav: Helst gjort hemma från scratch. Inga halv eller helfabrikat. Och inget proteinpulver.

• Svar på tråden Enkelt mellanmål?
  • Lectin

Emmastoffe: Ja skulle kunna funka någon gång ihbland men de är inte tillräckligt goda för att köra varje dag. Kräsen är jag också!

• byggd av bomull

Haha okej :) Jag syftade iofs på riktigt proteinpulver och inte på nån nutrilett lågkaloribantningsgrej Men det kanske inte spelar ngn roll.

• Momalicious

Kan du inte ta en väldigt liten kylväska med en kylklamp i? Då får du ju mycket större bredd på vad du kan ta med.

• Lectin

Momalicious: Bra tänkt! Men med 9 km cykling och 7 km promenad varje dag vill jag gärna minimera min packning.

• Jennie med ie

Köp några såna där små kylklampar, hälften så stora som vanliga, och förvara maten ihop med så tar det ingen stor plats och du kan ändå ha kalla grejer. Som smoothies, kesoröra eller oststavar t ex.

• Mumin80

Wasa har lanserats en burk med müsli i locket och fruktpuré i "burken", som inte kräver kyl. Finns i två-tre olika smaker. Vi har haft det som reservmellanmål till dottern, men dom smakar inte illa alls så det funkar nog för vuxna också Jag tror lokala ican hade dem någonstans i samma trakt som müsli och flingor, eller i närheten av bars och liknande. 

Här är dom:
    http://www.wasa.com/sv/fullkornsgalleriet/#/sv/fullkornsgalleriet/produkter/in-between/crispfruit-skogsbar/

Annars kanske coctailtomater, men jag vet inte hur mycket energi det ger?
    Russin och nötter kanske? Några nävar av nån god blandning (om man gillar nötter...)

Wasa sandwich som nån skrev. Ellen en liten kylväska för ökade valmöjligheter.  

• Mumin80
    Mumin80 skrev 2012-01-27 10:54:48 följande:
    Wasa har lanserats en burk med müsli i locket och fruktpuré i "burken", som inte kräver kyl. Finns i två-tre olika smaker. Vi har haft det som reservmellanmål till dottern, men dom smakar inte illa alls så det funkar nog för vuxna också Jag tror lokala ican hade dem någonstans i samma trakt som müsli och flingor, eller i närheten av bars och liknande. 

Här är dom:
    www.wasa.com/sv/fullkornsgalleriet/#/sv/fullkornsgalleriet/produkter/in-between/cris pfruit-skogsbar/

Annars kanske coctailtomater, men jag vet inte hur mycket energi det ger?
    Russin och nötter kanske? Några nävar av nån god blandning (om man gillar nötter...)

Wasa sandwich som nån skrev. Ellen en liten kylväska för ökade valmöjligheter.  
    Länken blev skum, men om du söker bland deras mellanmål så hittar du dem nog. Crisp and fruits heter dom tydligen. 
  • Jennie med ie
    Mumin80 skrev 2012-01-27 10:54:48 följande:
    Vandrar-godis kanske? Blandning av russin, nötter och mörk choklad. Bara man inte äter för mycket av det så
  • Lectin

Tack för tipsen Jennie och Mumin80!
    Jag kommer nog att börja med att testa den här "Sjusovargröten":

Snabbhavregryn, salt och mango. Häll på kokande vatten, låt stå 5 minuter, strössla över lite linfrön. Klart!

• EttBattreDu

Några tips från  mig:

- Keso eller kesella som du blandar med frysta bär. Blandar du i bären på morgonen så hinner de tina under dagen samtidigt som keson/kesellan håller sig fräsch. toppa med lite nötter.

- En frukt, latte och några nötter räddar mig de dagar jag inte har med mig mellanmål på jobbet.

- 2 ägg

- Knäckemacka med makrill i tomatsås

- Jag brukar göra egna müslibars och käka som mellanmål, gör dem helt utan socker och tillsatser

Svar på tråden Enkelt mellanmål?