• AgnesGN

    Nätverk för tvillingföräldrar

    Jag är en blivande tvillingmamma som är förstagångsförälder. Den 16 juni är den beräknade födseln för mina små knyten. Jag längtar med spänning och oro. Jag har massor med frågor och funderingar, tankar och känslor som snurrar runt.

    Jag har en önskan att dela dessa med någon/några tvillingföräldrar, blivande men också gärna erfarna. Jag känner en önskan att bygga upp mitt lilla nätverk så att jag kan få stöd och hjälp, men även stödja och hjälpa när jag själv fått mer kött på benen.

    Finns några där ute?

    Själv bor jag i en by inte alltför långt från Umeå, Västerbotten. Vore också riktigt kul att lära känna någon ifrån krokarna.

  • Svar på tråden Nätverk för tvillingföräldrar
  • sandras3

    Du kan ju vända dig till tvillingklubben, dom har ett stort nätverk över hela Sverige. Eller BVC, kan ju vara fler mammor i trakten som väntar eller nyligen fått tvillingar, hör efter om det finns en tvillingmamma grupp!

  • AgnesGN

    Tack! Ska kolla upp tvillingklubben! Men vore ändå glad för ett trevligt gäng på på FB som vill prata... =)

  • sandras3

    Jag har själv trillingar så jag har ju erfarenhet vad gäller fler än 1 barn. Så du frågor så svarar jag gärna så gott jag kan :)

  • Dohgon

    nätverk är alltid bra att ha! finns tvillingforum här som man kan prata i men också en hel del på facebook om du är medlem där.
    BVC är ett bra tips, men inte alltid de gör så mycket med det om man bor på mindre orter.
    Jag själv har tvillingar på 1 år nu och vänder mig till forum och facebook om jag funderar över någonting =)

  • AgnesGN

    Tack Sandra! Shit trillingar... =)

    Doghon - vad heter forumen här och gruppen på facebook? Hittar nämligen inget passande...

    Hur funkade den första tiden med tvillingar för er? Jag är såå nervös. BF i juni och jag har inte riktigt hunnit landa i detta än tror jag.

  • Dohgon

    går du in på tvillingförälder finns massor att vällja på här. brukar även finnas gravidgrupper som alla är i samma sits. jag är med i tvillingar födda vinter/vår -11
    på FB finns "vi som har eller väntar tvillingar eller fler..."

    första tiden för oss var tuff. vi samsov aldrig första 2 månaderna typ. min sambo satt uppe nätterna och sov om dagarna och jag sov nätter och tog dagarna. de vaknade en gång i timmen och ville äta då =) men förutom det så gick det.
    ett tips är att göra mycket storkok innan förlossning och ha matlådor i massor i frysen så är det bara att värma på när man vill ha. och be om hjälp!

  • AgnesGN

    Oj, tuff start för er! Känns som tur att de beräknas komma i början av sommaren så får sambon ta semester direkt efter de 20 dagarna går ut... Sen "hotar" mamma med att komma på sin semester och stanna i fyra veckor (hon bor 50 mil ifrån oss). Just nu känns det: hur ska vi komma överens?, men jag VET att jag kommer var tacksam för all hjälp... =)

    Tack för tipsen! Jag ska inte vara rädd att be om hjälp eller laga mkt mat innan.

    Blev du sjukskriven när du väntade tvillingarna? Min läkare som jag träffade på RUL:et v. 18 sa att jag med största sannolikhet kommer bli sjukskriven, men från när det får vi se hur vi mår allihop... Just nu mår jag fint. Självklart ont i ryggen och så, ganska trött... Men känner mig mest lycklig och glad... =)

  • Dohgon

    blev sjukskriven 50% v 22 och 100 v 25 pga sammandragningar.
    du kommer inte ens komma överens med dig själv i början tror jag så njut av hjälpen av mamma =)

  • AgnesGN

    Okej. Det var tidigt tycker jag... =) Är i v. 21+0 idag så jag hoppas kunna jobba  några månader till i alla fall... Mår ju bra, förutom trött just nu...

    Jo, jag ska njuta av all hjälp jag kan få. Jag tror det kommer behövas... =)

  • Dohgon

    hehe, känner igen det där. mina sammandragningar började helt plötsligt göra ont så därför blev jag sjukskriven, samt att tappen blev påverkad av dem och illa foglossning.
    och mot slutet av graviditeten kan jag tänka mig att du är så trött på det som det går att bli, men i efterhand kommer du vara glad för varje dag de ligger i magen. dvs om du riskerar att få tidigt menar jag =)

  • AgnesGN

    I vilken vecka kom dina tvillingar? Har hört att de kan komma för tidigt? Helst om du hade sammandragningar och påverkad tapp redan i v. 25... Kunde du föda vaginalt eller blev det kejsarsnitt?

    Hoppas jag får fortsätta må bra då, jag håller tummarna för det. För vill ju ha grynen inne i magen så länge som möjligt.

    Min läkare sa att jag skulle ha papper och penna framme och skriva ner alla frågor jag hade tills nästa gång jag kom dit... Men det står helt still... Vad ska jag fråga? Jag vet ju ingenting.... Så vet inte vad jag ska fråga heller då... Några tips på vad du tror att jag behöver veta? Vad jag kan tänkas vela fråga som du undrade över? =)

    Det enda jag vet är att barnmorskan som gjorde ultraljudet sa att det var en tjock och fin skiljevägg och det var bra, för det tyder på att de inte delar moderkaka och att det är mindre risk för bebisarna. Vilket låter skönt...

    tack för att du tagit dig tid att svara på alla mina frågor. Jag känns skönt att prata med någon som varit med om detta...

  • Dohgon

    jag åkte in på förlossningen och blev kvar första gången v 28. men åke fram och tillbaka och stannade det många gånger. men som tur var så slutade det med igångsättning v 38+6 pga havandeskapsförgiftning =)

    jag vet faktiskt inte vilka frågor man har riktigt. jag födde vaginalt, men kanske fråga lite om hur förlossningen kommer se ut beroende på hur ettan ligger? samt hur det ser ut med att stanna kvar på sjukhuset, vilka vikter på bebisarna som gäller för att an måste stanna osv. det skulle jag velat veta. och fråga hur dt är med överburenhet. i värmland får man tydligen på över tiden lika mycket som enlinggravida om det inte finns risker för barnet. samma i göteborg. men vet inte hur det ser ut annars. kräv iaf igångsättning innan du går över är nog mitt tips för det är inte bra för livmoodern att göra det.

    mår du dåligt så stå på dig! jag hade problem att bli sjukskriven, men fick igenom det till slut ändå. och jag riskerade som sagt att få dem allt för tidigt.

    lycka till och fråga på om du vill veta mer =D

  • AgnesGN

    Skönt ändå att de små stannade så pass länge i magen. Är ju där de är tänkt att vara som längst.

    Tack för tipsen ang. frågorna. Ska ta med mig några av dem. En sak vet jag och det är att de är garanterat ute den 16 juni, för läkaren sa att här i Umeå går man inte över tiden, och det känns bra.

    Bra att veta att jag måste vara den som är tydlig med hur jag mår. När jag var där sist så sa läkaren att jag kommer ju bli sjukskriven men att vi aldrig kan veta från när, beroende på hur jag mår. Just nu hoppas jag att jag mår bra så länge som möjligt. Men är ganska trött redan och det är tufft att jobba heltid...

  • Dohgon

    förstår verkligen att det blir tufft med heltid, men lyssna bara på kroppen så går det bra. känner du att det inte går så se till att få gå ner i tid en period. men var även tydlig med vilka problem du har när du väl pratar med läkaren då.
    som tvillinggravid är det sällsynt att försäkringskassan nekar sjukskrivning med just av den anledningen att det är en risk graviditet.

    vet att jag hade massor av frågor när jag var gravid, men kommer inte ihåg dem alls längre så är svårt att ge några tips också =)

    Hoppas allt går bra för er alla =)

Svar på tråden Nätverk för tvillingföräldrar