• Anonym (orolig)

    Förlorat barn - igen!

    Igår fick jag ett besked som man aldrig vill ha... Utan att gå in på detaljer så har en i min närhet förlorat ett barn, ett barn till! För flera år sedan förlorade h*n ett barn i en olycka och nu har h*n förlorat ett barn till i vad som verkar vara en olycka till. Vi vet inget ännu... Det gör så ont i mig att se denna person drabbas igen!
    Jag är orolig för denna person, hur kan jag visa att jag finns där utan att vara för påträngande? Vad kan jag göra? 

  • Svar på tråden Förlorat barn - igen!
  • Evelina b

    Finnas där som du alltid gjort tidigare! utan att vara påträngande kan du försöka bete dig som ni gjorde innan och visa att du verkligen bry dig. Utan att ta upp själva  ämnet så gör saker som du vet att personen tycker om.

  • Anonym

    Visa att du finns för den famljen. Ring och sms . Man svarar inte om man inte orkar. Ja förlorade min dotter för 2 mån och är tacksam över de som hör av sig..men många som har fegat ur. Men man behöver verkligen all stöd!!

    kram 

  • Anonym

    Visa att du finns där, visa att du lyssnar om de vill prata, men var kravlös. Hjälp till med praktiska saker, åk över med en matkasse och ställ utanför dörren om de inte orkar möta dig.

    Fråga vad du kan göra för dem. En del vill prata om sin förlust, andra inte. En del vill gå på en promenad och prata om något helt annat en stund. Det finns inte ett enda rätt sätt att stötta någon i deras sorg utan det kräver kommunikation. Om de svarar "vet inte" när du frågar vad du kan göra, ställ ledande frågor. "ska jag städa?" "vill du ha hjälp med tvätten?" "vill du ha sällskap, vi behöver inte prata alls om du inte vill, men jag kan sitta här och läsa en bok så du slipper vara ensam"

    och så vidare. 

  • Anonym (orolig)

    Vi bor en bit ifrån varandra men har kontakt per telefon nästan varje dag. Kanske  ska tillägga att det var ett vuxet barn som gick bort även om det förstås är lika jobbigt. 

  • Anonym (tänk lixom)

    kocka en stor gryta mat, åk dit och sätt dig ansikte mot ansikte till dom och bara prata! sätt dig och bara lyssna finns där.. gör inte som alla andra och skicka en bukett blommor och sen tro att du stöttat. visa att du är en äkta vän!!! hon lär ju inte bli arg att du kommer och visa att du bryr dig, vill hon att du ska gå så lär hon säga det...

  • Binegar

    Jag tycker att du ska klargöra rätt ut i klara ord så som du sa har.
    "Jag vill att du ska veta att jag alltid finns här för dig när helst du behöver mig. Men jag vill inte verka för på."

  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-01-28 09:07:35 följande:
    Igår fick jag ett besked som man aldrig vill ha... Utan att gå in på detaljer så har en i min närhet förlorat ett barn, ett barn till! För flera år sedan förlorade h*n ett barn i en olycka och nu har h*n förlorat ett barn till i vad som verkar vara en olycka till. Vi vet inget ännu... Det gör så ont i mig att se denna person drabbas igen!
    Jag är orolig för denna person, hur kan jag visa att jag finns där utan att vara för påträngande? Vad kan jag göra? 
    tror det räcker att du finns där som stöd o vän ,o hjälp till med det du kan göra. vet du varför olika människor drabbas av allt , jo det är för att någon annan ska va tacksam... brukar man säga...
Svar på tråden Förlorat barn - igen!