• Anonym (Louise)

    Aftonbladet hänger ut våra barn!

    Jag känner mig så kränkt. I dagens Aftonbladet hänger man ut mitt och mina vänners söner och hånar dem för att de har mobiltelefoner, precis som de flesta andra i Sverige. Som jag uppfattade det ville bara pojkarna hjälpa till och berätta vad klockan var efter direkt förfrågan från journalisterna. Hela reportaget är så uppenbart vinklat. Varför ska våra pojkar förlöjligas för att de har framgångsrika föräldrar? Varför ska de bära hundhuvudet för att en ung man i Märsta tjänar uruselt på sin tjänst? 

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14285457.ab
     

  • Svar på tråden Aftonbladet hänger ut våra barn!
  • TantForm
    Petronella01 skrev 2012-01-31 11:54:58 följande:
    Du måste skoja med mig. Du kan väl ändå inte mena att det är Majblomman som avgör vad som är fattigdom????

    Fattigdom är ett relativt begrepp. Fattigdom är ett föränderligt begrepp. Jag skulle tippa på att att det finns lika många definitioner av fattigdom som det finns människor i Sverige. Vissa tycker att fattigdom är att inte ha råd att köpa märkeskläder, andra tycker fattigdom är att inte ha råd att gå på teater ens en gång om året.

    Kan du svara på vem som har bestämmt att det ska vara just Majblommans definition av fattigdom som är den allenarådenade? Du eller?
  • Jag och mitt mammaliv

    Jag undrar vad som hänt om ngn från Saltsjöbaden ordnat safari genom en utsatt förort och talat om i de olika husen hur många som är socialbidragstagare etc... Jag tycker aldrig det är ok hänga ut folk oavsett vilken "klasstillhörighet" man har... Och återigen syns den svenska Jantelagen....

  • mellanD
    TantForm skrev 2012-01-31 11:22:39 följande:
    Därför att vi har helt olika syn på vad som är fattigdom. Majblommans definition av barnfattigdom är att inte ha råd att köpa glasögon, att inte ha råd att vara med på aktiviteter i skolan och att inte ha råd att åka på semester på sommarlovet.

    Jag tycker att dessa är ÄR viktiga frågor, men jag tycker att det är överdrivet att kalla det barnfattigdom. Ett samhälle där alla har exakt samma förutsättningar och gör samma saker är inte möjlig och inte ens efterstävansvärt. Hur man än vänder och vrider på det hela så är livet ett lotteri. Vissa föds i ett flykingläger i Eritrea, andra föds med en osynligt växande tumör i hjärnan, ytterligare andra föds av föräldrar utan förmåga att se sitt barns behov.

    Sen finns det också en aspekt till på det hela, som av vissa förstoras upp och av andra minskas ner. Och det är hur personers egna val påverkar ekonomin. Jag har en vän som jag har känt i många år. Hon är ensamstående med två barn. Och hon har det inte fett. Men hon ser inte att hennes rökning faktiskt är en del i det hela. 1,5 paket cigaretter om dagen, skulle  bli till både glasögon och en veckas semester i hyrd stuga.

    Problemet i dagens samhälle är att vi har blivit så otroligt fixerade vid prylar och märken. Och det gäller samhället i stort. Och självklart är det så att om alla o samhället vill ha allt, så kommer det finnas en stor grupp av människor som inte har råd med dessa prylar. Det är ett problem när det enda som räknas är att göra en utlandsresa eller tivolibesök på sommarlovet. När umgås, cykla till stranden, plocka blåbär, leka med grannens hund inte räknas som vettiga aktiviteter på ett sommarlov.

    Jag vet att det finns barn i Sverige idag som växer upp i fattigdom och misär. Men det handlar inte om det Majblomman kallar fattigdom, utan i de allra flesta fall om psykiska sjukdomar och missbruk som gör att föräldrarna inte har förmågan att förändra sin situation.
    Ja, det finns olika sätt att se på fattigdom, om  de ska härledas till ekonomiska problem, eller psykiska sjukdomar och missbruk är väl inte det centrala här - frågan är om dessa barn; som går i sämre skolor, får mindre stöd hemifrån, som ej uppmuntras att söka till högre studier, och som ofta har psykiska problem som en följd av sina föräldrars missbruk - ska "straffas" genom en betydligt lägre levnadsstandard än de barn som växer upp i ett välbärgat hem?

    Sen att människor tror att barn som växer upp hos missbrukare har samma förutsättningar som barn som växer upp hos en välfungerande familj i solsidan är för mig helt befängt, men det har ju inte DU skrivit trots allt! 
  • Argo
    mellanD skrev 2012-01-31 08:31:09 följande:
    mellanD skrev:

    Inte helt utjämna skillnader, men att se en utplaning i löneskillnader. Det är inte svårt att ombesörja, har vi gjort länge i Sverige med en progressiv beskattning. 

    En annan metod är att arbeta för en mindre segregerad skola, för att försäkra sig om att alla elever de facto får en liknande nivå på utbildningen. Vidare specialstöd och specialpedagoger till de barn som behöver detta. Till detta skulle man kunna lägga en ökande förekomst av skolläkare och skolkuratorer för att fånga upp de barn som har tuffa hemförhållanden. Ytterligare en utjämnande funktion.
     
    I Sverige har vi länge haft en utjämnande politik, det är inga konstigheter?

    Naturligtvis är begreppet fattigdom relativt, men välbärgade människor använder ofta det argumentet för att döva sitt dåliga samvete över att de har så mkt, när vissa barn inte har ngt alls. Ett barn som behöver glasögon, men inte får det blir ju inte mer seende, och klarar inte skolan bättre, för att barnen i Biafra har det värre. Precis som välbärgade människors iPhones inte blir mindre värda för att alla barn i Sverige har råd med glasögon.

    Sverige är idag ett väldigt jämlikt land med ett gott skyddsnät. Verkligt fattiga barn (och då menar jag barn som inte får frukost hemma innan de går till skolan och inte de som inte har råd med märkesjeans och Thailandsresor) finns visst men inte i den omfattning som förespeglas i kvällspressens reportage. 

    Om ett barn behöver glasögon men inte får det är det inte heller då ”fattigdom” som är problemet. Samhället ställer i normalfallet upp med glasögon till barn. 

    Så länge du inte tvingar på folk detaljregler för allt i deras liv så kommer det att vara barn som föds till föräldrar med sämre förutsättningar att kunna ta hand om dem. Det handlar om hur långt du är villig att ingripa i varje människas liv för att hindra barn från att ”ha otur”. De gränserna kan man ju diskutera.

    Grundskolan och gymnasium är gratis. För de kostnader som tillkommer på universitet finns CSN. Alla (fattig som rik) har samma regelverk om de vill försöka utbilda sig ur sin ”otur”.

  • TantForm
    mellanD skrev 2012-01-31 12:00:13 följande:
    Ja, det finns olika sätt att se på fattigdom, om  de ska härledas till ekonomiska problem, eller psykiska sjukdomar och missbruk är väl inte det centrala här - frågan är om dessa barn; som går i sämre skolor, får mindre stöd hemifrån, som ej uppmuntras att söka till högre studier, och som ofta har psykiska problem som en följd av sina föräldrars missbruk - ska "straffas" genom en betydligt lägre levnadsstandard än de barn som växer upp i ett välbärgat hem?

    Sen att människor tror att barn som växer upp hos missbrukare har samma förutsättningar som barn som växer upp hos en välfungerande familj i solsidan är för mig helt befängt, men det har ju inte DU skrivit trots allt! 
    Fast jag tror att det är ytterst få som tror att barn till exempelvis missbrukare och psykiskt sjuka har exakt samma förutsättningar som ett barn till en akademiker i ett medelklassvilla område.

    Däremot så finns det en massa åsikter om vad man ska göra åt det hela. Åsiktsspannet löper från extremen att alla ska beskattas till 100% och sedan få en medborgarlön som är lika för alla och alla bostäder ska vara av samma ty och ligga i likvärdiga områden av samma uppbyggnad, till åsikten att allt ansvar vilar på individen. Inga regler ska reglera den personliga sfären och staten ska ha ett så minimalt inflytande som möjligt på samhället och skatter ska inte tas ut alls.
  • ElizaDay

    Du verkar ju bara ha ett behov av att hävda dig, och visa att du lever i ett välbärgat område. Du verkar nästan stolt över att din son var med i tidningen.. Pinsamt säger jag bara, pinsamt!

  • Frontline
    Anonym (Louise) skrev 2012-01-29 19:49:19 följande:
    Det kan jag inte svara på, men jag är ganska säker på att min son och hans vänner inte går runt med ägg i fickorna i händelse av att en chartrad buss skulle köra förbi.
    Haha detta är lite korkat att skriva att du är ganska så säker på att din son inte skulle göra det...

    Min bror och hans fru har jämt sagt att deras son är är guds bästa barn, han skulle aldrig göra nånting utan han pluggar stenhårt och tränar fotboll samt gör sin läxor utöver det är han hur skötsam som helst.

    Vad dom inte vet om är att han dricker alkohol,röker, bryter sig in på festplatser och anordnar fester mm
    Vi nämnde detta för dom men det kunde inte stämma inte han inte..

    Räcker med att kolla in hans facebook så ser man mängder av bilder som han och hans kompisar har lagt upp där dom super, röker och bär sig åt...

    Så att säga att ens barn aldrig skulle göra nått är som att kasta sten i glashus...

    Nu vet min bror och hans fru att deras son inte var så upphöjd till skyarna som dom trodde sen polisen har kallat in han på förhör för några saker han gjort...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Alle
    katze skrev 2012-01-31 11:10:17 följande:
    du bör kanske kolla upp vad ironi är.
    Jag vet vad ironi är.

    Det som jag ser som det största problemet är väl att personerna på bilden är identifierbara.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

    Är inte detta ironi....

    "Alla samhällen har sina slutna områden där man ser med misstänksamhet på utomstående. Ju mer isolerat lokalsamhället är, desto större är misstron mot främlingar.


    Saltsjöbaden tycks vara det mest isolerade samhället i Sverige, kanske det mest isolerade i Europa."

    Tro fasen att det blir uppståndelse, det fanns säkert nån FB-grupp som uppviglade till ungdomarnas beteende. Och med tanke på att denna lilla grupp "Allt åt alla" endast har 10 medlemmar så har de ju garanterat lyckats med sitt syfte.


    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • katze
    Alle skrev 2012-01-31 14:30:25 följande:

    Är inte detta ironi....

    "Alla samhällen har sina slutna områden där man ser med misstänksamhet på utomstående. Ju mer isolerat lokalsamhället är, desto större är misstron mot främlingar.


    Saltsjöbaden tycks vara det mest isolerade samhället i Sverige, kanske det mest isolerade i Europa."

    Tro fasen att det blir uppståndelse, det fanns säkert nån FB-grupp som uppviglade till ungdomarnas beteende. Och med tanke på att denna lilla grupp "Allt åt alla" endast har 10 medlemmar så har de ju garanterat lyckats med sitt syfte.


    om det handlat om ironi skulle det i klartext heta inga samhellen har slutan omraden där man ser...
    saltsjöbaden är inte isolerat
    osv.
    det handlar pa sin höjd om sarkasm
  • Anonym (tagga ner)
    TheCoopers skrev 2012-01-31 09:24:20 följande:
    Ja det är konstigt . De betedde sig som snorungar ... jag hade skämts ögonen ur mig om mina barn betedde sig så . Oavsett om själva "resan" var löjligt och onödig så finns det ju ingen ursäkt för hur ungarna uppförde sig . Man kan gå därifrån .. man behöver inte bete sig som apor ..

    Precis. Jag hade inte brytt mig ett dugg om en liknande buss kommit hit, och inte hade jag försvarat mina barn heller om de betett sig så illa. Det visar bara att pengar inte är lika med uppfostran.
  • Jojile
    katze skrev 2012-01-31 10:53:41 följande:
    jag kan inte föreställa mig att du handlat anurlunda i den aldern. jag säger inte att det är rätt att kasta ägg men jag förstar hur det blev sa.
    Du kan inte föreställa dig? Skämtar du? Du tycker alltså att beteendet som ungdomarna hade är helt OK? Och för din info, jag hade absolut inte gjort så. Inte heller någon av mina vänner hade gjort så. Oavsett vem som var där och vad denna hade för syfte. Och framförallt, även om jag hade tyckt att det var coolt så hade jag aldrig vågat eftersom jag hade varit livrädd för att mina föräldrar skulle få reda på hur jag betett mig.

    Och jag förstår inte hur det blev så att man gick och hämtade ägg och kastade på någons egendom.
  • MammasSmåHjärtan
    Anonym skrev 2012-01-30 21:16:15 följande:
    Då får man inte åka buss någonstans längre då förstår jag......

    Ingen sightseeing här inte!!

    hade dom åkt till en annan storstad där "rikemansfolk" bor så hade dom blivit bättre bemötta!!

    jo men inte med aftonbladet i spetsen...som gjort för att hänga ut folk.... och att skylla på beeteende hos dessa pga av vart dom bor är ju vettigt...not..... folk beter sig som skit vart dom en bor...det e folket inte inkomst eller ort som spelar in.
  • Anonym

    Vadå aftonbladet? Du vill ju bara ha uppmärksamhet, det märks och det är mer än pinsamt.

  • Anonym
    honkie skrev 2012-01-30 00:27:08 följande:
    tycker hela tråden, artikeln och handlingen stinker misslyckande. givetvis blir ungdomarna provocerade om de hör att några miffon anordnar klassresor för vänstern och att överklassen ska visas upp som några jävla noshörningar på safari. resan skulle inte gjorts, artikeln skulle inte skrivits och om du ts, verkligen tycker det är kränkande, så borde du inte startat denna tråd. ett enda stort jävla trippelmisslyckande.

    jag växte upp i en ganska kriminell stad som beskrevs som sveriges chicago. hade jag och mina vänner hört att det skulle ordnas safari för anala människor som vill kika på vildar så hade vi givetvis kastat molotov cocktails på bussen... utan tvekan.
    Eskilstuna ?
  • PruttPottan
    TheCoopers skrev 2012-01-31 09:35:44 följande:
    Vi är "framgångsrika"  ( vilken löjlig beskrivning ) men mina barn har inte heller IPhone eller IPad för jag ser ingen anledning till att de ska ha en . Mina värderingar förändras ju inte för att jag har mer pengar i veckan .

    Just det ordet jag vänder mig emot.. Så himla nedvärderande.

    Framgångsrik = pengar eller att klara sig jävligt bra utan?

    Men eftersom jag inte har skit så använder vi oss av sånna där soltavlor i trädgården ;)
    ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
Svar på tråden Aftonbladet hänger ut våra barn!