• Fridayyy

    Hur tänker DU för att bli nöjd med livet?

    Vad gör man för att bli nöjd med sitt liv?

    Jag kan känna mig nöjd med vad jag har men det känns alltid som det fattas "något". Det finns en spärr hos mig som gör att jag har svårt att känna mig lycklig. Känner jag lycka kan jag genast känna mig pessimistisk och undra när nästa "olycka" ska komma.

    Vad har ni för knep för att bli mer nöjda och glada?

  • Svar på tråden Hur tänker DU för att bli nöjd med livet?
  • Saandrisen

    Ta dagen som kommer och det som händer det händer, man kan inte bestämma exakt hur livet ska se ut för det finns alltid val man ska göra och ibland väljer man fel och ibland så väljer man rätt.. Så ta dagarna som dom kommer. 

  • Fridayyy
    Saandrisen skrev 2012-01-30 14:39:41 följande:
    Ta dagen som kommer och det som händer det händer, man kan inte bestämma exakt hur livet ska se ut för det finns alltid val man ska göra och ibland väljer man fel och ibland så väljer man rätt.. Så ta dagarna som dom kommer. 
    Låter jättebra! har du alltid tänkt så`? Jag har väldigt svårt för det och måste träna mer på det!
  • Saandrisen
    Fridayyy skrev 2012-01-30 14:45:14 följande:
    Låter jättebra! har du alltid tänkt så`? Jag har väldigt svårt för det och måste träna mer på det!
    Japp. Jag lever mitt liv så, okej man är kanske inte lycklig varje dag men det funkar.. man har inte så mkt att vara orolig.. och ibland när jag kanske väljer dumma val så tänker jag "man lever bara en gång" 
  • SHAKAWKAW

    Jag tänker att det är de små sakerna i mitt liv som i slutändan gör mig lycklig. Och att jag måste acceptera det faktumet att vissa dagar är sämre, men att mitt liv ändock är ett fint liv.

    Jag lever även efter "c'est la vie" och "que sera, sera". Vissa kanske anser att det är ett slött tankesätt, men det bryr jag mig inte om. Jag anser att varje sak som händer på "min väg" är menat, och det är ingen idé att gå runt och gräma sig över det. Acceptera det och fortsätt leva.

  • Zooey

    jag har köpt boken "att välja glädje" av Kay Pollack och den hjälper mig när det är tungt!
    Kan få perioder när jag känner som dig! Jag har en form av jobbig PMS som påverkar också...

  • SHAKAWKAW
    Zooey skrev 2012-01-30 16:08:50 följande:
    jag har köpt boken "att välja glädje" av Kay Pollack och den hjälper mig när det är tungt!
    Kan få perioder när jag känner som dig! Jag har en form av jobbig PMS som påverkar också...
    Den har jag hemma, men har ännu inte börjat läsa den. Är den bra? Fungerar det?
  • Bonanza

    Jag tror på att värdesätta små stunder av total lycka. Om du går omkring och förväntar dig att vara lycklig hela tiden kommer du bara sätta press på dig själv och därmed bli mindre lycklig. 

    Bara var!

    Sedan när du njuter riktigt mycket, vältra dig i det. Njut! Var lycklig! Ju bättre du blir på att verkligen konstatera att du är lycklig när du är det, desto fler såna ögonblick kommer du uppleva.  


  • Zooey
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-30 16:10:21 följande:
    Den har jag hemma, men har ännu inte börjat läsa den. Är den bra? Fungerar det?
    man ska läsa den i omgångar så jag är bara på del 1 än...det känns bra när jag läst den men vissa dagar får jag läsa i den igen för att bli påmind om hur man ska tänka! Det är ju egentligen sunt förnuft men det blir lättare på nåt sätt när man har det i svart på vitt lixom!

    SÅ läs den! Jag tycker den funkar på mig, men som sagt det är en process, man får läsa den flera gånger och verkligen arbeta på sitt tänkande ( vilket är svårt)
  • Fridayyy

    Vissa människor lyckas ju tänka rätt, har de tränat sig i det eller kommer det från barndomen? Går det att träna sig till bättre tankar? Fungerar Mindfulness eller är det massor av träning för att kunna leva i nuet?

  • Zooey
    Fridayyy skrev 2012-01-30 16:30:07 följande:
    Vissa människor lyckas ju tänka rätt, har de tränat sig i det eller kommer det från barndomen? Går det att träna sig till bättre tankar? Fungerar Mindfulness eller är det massor av träning för att kunna leva i nuet?
    det är nog både och! men den boken handlar om det! Sen finns det ju mängder av mindfulness böcker att läsa! TEsta!
  • Fridayyy
    Zooey skrev 2012-01-30 16:38:52 följande:
    det är nog både och! men den boken handlar om det! Sen finns det ju mängder av mindfulness böcker att läsa! TEsta!
    Ja, jag ska se om jag hittar nån bra bok!
  • litenlind

    När jag känner mig nere försöker jag tänka att jag kanske kräver för mycket av mig själv eller av livet. Att jag begär för stora steg för snabbt om ni förstår hur jag menar. Då försäker jag att sänka kraven lite och vips så blir det mycket lättare att nå mål, vilket leder till att jag känner mig nöjd med mig själv och det leder till glädje. 

    Försök se de små sakerna, om det så bara är att glädjas över en krokus, eller att solen har börjat värma. När man väl är inne i ett glädjeflow är det mycket lättare att se och känna  glädje överallt. 


    Allt du önskar kan du få
  • murderdoll13

    Jag blir aldrig nöjd, för jag finner ingen egentlig mening.

  • SIN74

    Kaj Pollacks bok att välja glädje är helt suverän. Den finns att köpa som dvd. Han är en mycket bra föreläsare.

    Den är lättläst!

  • Bluesman

    Att försöka ta dagen som den kommer och att göra det bästa av den,och inte oroa sig för morgondagen. Försöka att hitta en trygghet i livet,och lära sig hantera olika situationer. Att vara nöjd med den man är, inte vara avundsjuk utan vara nöjd med det man har. Och att vara tacksam över allt det vackra som finns för oss,samt lära sig uppskatta andra människor, och att vara ett föredöme för andra,om man har möjlighet. Att hjälpa andra om man kan. Kanske skaffa sig ett fritidsintresse om man inte har ett.  Framför allt göra andra människor glada,det kan ge så mycket glädje tillbaka. Till sist något av det kanske viktigaste här i livet: Sluta stressa! Det var några av mina tankar eller tips för den som vill.  Mvh Bluesman.

  • LilijaCom
    Bluesman skrev 2012-09-30 19:23:50 följande:
    Till sist något av det kanske viktigaste här i livet: Sluta stressa!
    Kanske råkar hamna lite OT nu, men har du något bra tips på hur man slutar stressa?
    Något att tänka på eller göra? Jag har skitsvårt för att varva ner & släppa alla "måsten"!


  • LilijaCom

    Kan själv lista mina bästa tips:

    - Ta en stund var-varannan dag & tänk/skriv ner allt du är tacksam för! Stort & smått!

    - Om där är något problem som gnager i huvudet - ta en stund & skriv ner det & fundera på olika lösningar & skriv ner dem också. Ibland behöver man bara se det konkret på papper istället för att ha det surrandes i huvudet.

    - Gör sånt du tycker om. Ofta & mycket.

    - Våga säga NEJ när du inte vill/orkar/hinner något.

    - Sätt upp mål & känn hur grym du är när du uppnår dem! Satsa stort direkt, eller börja smått. Vad än passar dig!


  • Bluesman
    LilijaCom skrev 2012-10-01 08:50:35 följande:
    Kanske råkar hamna lite OT nu, men har du något bra tips på hur man slutar stressa?
    Något att tänka på eller göra? Jag har skitsvårt för att varva ner & släppa alla "måsten"!


    Mina tips för att sluta stressa: Att låta saker få ta den tid det kräver. Även göra  saker i rätt tid så att man slipper stressa, t.ex. gå upp lite tidigare på morgonen så att man hinner göra det man ska. Och framför allt sluta att stirra på klockan, jag tror att många stressar  upp sig på grund av det. Jag har själv kämpat i många år för att bli av med stress,jag har nämligen väldigt låg stresstålighet. Blev sjukskriven 2 veckor för några år sen pga för mycket stress. Massage och vila var rätta medicinen för mig. Jag är frisk idag och mår bra. Ett bra tips är oxå att unna sig själv egentid,bara att få göra det man själv vill kan vara befriande. Musik har fungerat mycket bra på mig oxå,rätt sorts musik har haft läkande kraft på mig. Lyssnar varje dag på musik i hörlurar när jag jobbar. Ett annat tips är att man måste lära sig att lyssna på kroppen, känner man sig trött så måste man vila. Det kan vara en svår balansgång, men som indianerna sa en gång: Kroppen och själen måste vara i harmoni annars mår man inte bra. Lycka till, mvh Bluesman.
  • cattitude

    Jag irriterar mig inte på andra så onödigt mycket, vare sig på deras sätt att bete sig eller deras pikar och kommenterer mot mig. Deras dåliga dagar eller problem låter jag vara deras, inte mina. Jag låter aldrig nån trycka ner mig eller få mig att känna mig sämre än dem, det är bara jag sim kan påverka mitt "öde". Min tid här på jorden är otroligt dyrbar, så jag spenderar den väl på familj och vänner, inga oviktiga saker omkring mig

Svar på tråden Hur tänker DU för att bli nöjd med livet?