• FinastE2010

    Måste man verkligen skriva ut mellannamnet?

    Ska lägga till mitt barns pappas namn som mellannamn. Vi vill dock att han bara har ETT efternamn som används då han elelr jag tex. måste skriva under papper eller liknande. Måste man då verkligen skriva ut både mellannamn och efternamn som de på skatteverket sa? Ni som har ett mellannamn, där det namnet är tex den andre förälderns efternamn, skriver ni alltid under med båda mellannamnet och efternamnet som att båda två skulle vara efternamn om ni föstår hur jag menar?

    Dom menar ju att det fungerar som ett efternamn ungefär istället för dubbelnamn som man hade förr men mellannamn är ju inte efternamnet om ni förstår? Så har jag verkligen skyldight att skriva under med det och även han när han då blir äldre om de inte KRÄVER fullständigt namn med ALLA namnen?

    Hoppas ni förstår hur jag menar!

  • Svar på tråden Måste man verkligen skriva ut mellannamnet?
  • Biinzan

    Jag har ett mellannamn och 2 efternamn. Jag använder endast ett efternamn när jag skriver under papper. Det blir enklast så. 
    Sedan den nya regeln så är ju ett av mina efternamn, mitt mellannamn. Så jag har ju egentligen 2 mellannamn och ett efternamn.. Superkrångligt. 


    Emilia, 11-04-13 <3
  • sinkadus

    Vår son har pappans namn som mellannamn och jag märker att många tror att det är hans efternamn eftersom det kommer före själva efternamnet typ på vårdcentralen och andra ställen. Jag tror t.o.m. att han i framtida skolsystem i klasslistor kommer att sorteras på mellannamnet, vilket är minst sagt udda. Det finns namnlagar, men inga myndigheter kan utläsa namnet rätt ändå...

    I början skrev vi ut båda namnen, mest av "respekt" för att han faktiskt fått båda våra efternamn, men nu kör vi bara efternamnet (mitt) på alla förskolelappar etc. Till myndigheter gäller väl generellt båda namnen, mellannamnet och efternamnet på blanketter etc, men i vardagen kör vi bara med efternamnet!

    Hoppas du förstår vad jag menar... 

  • FinastE2010
    Biinzan skrev 2012-02-01 11:48:37 följande:
    Jag har ett mellannamn och 2 efternamn. Jag använder endast ett efternamn när jag skriver under papper. Det blir enklast så. 
    Sedan den nya regeln så är ju ett av mina efternamn, mitt mellannamn. Så jag har ju egentligen 2 mellannamn och ett efternamn.. Superkrångligt. 
    Haha ja det lät besvärligt. Enligt hon på skatteverket så sa hon att enligt lagen ska man skriva under med mellannamn och efternamn efetrsom mellannamnet är hans pappas efternamn. Eller missförstod jag det hela? Jag ska väl inte behöva använda hans pappas efternamn som är barnets mellannamn när man skriver under "vanliga" papper Sen förstår jag man kanske måste skriva ut HELA namnet ibland och då även hans "andra" förnamn som det heter nu som inte är hans tilltalsnamn, på tex. pass och liknande men jag ska väl inte behöva skriva både mellannamneet (pappans efternamn) och hans "riktiga" efternamn i "dagliga livet" i tex sjukvård, skola o annat? Vad jag vet så har sonens pappa aldrig använt sig av sin pappas efternamn som är hans mellannamn.
  • colanappen

    jag har ett mellannamn (mitt efternamn som ogift) jag skiver bara under med efternamn aldrig haft några problem med det...
    har till och med skickat papper till skatteverket med bara efternamnet i underskrift aldrig fått någon reaktion på det...

  • FinastE2010
    sinkadus skrev 2012-02-01 11:51:21 följande:
    Vår son har pappans namn som mellannamn och jag märker att många tror att det är hans efternamn eftersom det kommer före själva efternamnet typ på vårdcentralen och andra ställen. Jag tror t.o.m. att han i framtida skolsystem i klasslistor kommer att sorteras på mellannamnet, vilket är minst sagt udda. Det finns namnlagar, men inga myndigheter kan utläsa namnet rätt ändå...

    I början skrev vi ut båda namnen, mest av "respekt" för att han faktiskt fått båda våra efternamn, men nu kör vi bara efternamnet (mitt) på alla förskolelappar etc. Till myndigheter gäller väl generellt båda namnen, mellannamnet och efternamnet på blanketter etc, men i vardagen kör vi bara med efternamnet!

    Hoppas du förstår vad jag menar... 
    Ja jag förstod hur du menar. Ja det är ju det man vill ju inte förklara hela tiden vilket som är hans riktiga efternamn. Men nu när jag gör namnändring kommer då t.ex. vårdcentralen vi har nu bli uppdaterade om hans namnändring?
  • FinastE2010
    colanappen skrev 2012-02-01 11:53:52 följande:
    jag har ett mellannamn (mitt efternamn som ogift) jag skiver bara under med efternamn aldrig haft några problem med det...
    har till och med skickat papper till skatteverket med bara efternamnet i underskrift aldrig fått någon reaktion på det...
    Okej vad bra! Då kommer jag helt enkelt bara fortsätta använda namnet som jag gjort hittills vad bra! Men det kanske funkar annorlunda om man är gift och bara har kvar sitt gamla efternamn som mellannamn? Man kanske är emr skyldig att skriva ut om det gäller barn med båda föräldrars namn, eller? Kanske var konstigt resonemang från min sida. :P
  • sinkadus

    Ja, VC bör bli uppdaterade automatiskt!

    Ja de ropar typ A... B... men aldrig C... (som är mitt efternamn) för dels blir hela hans namn så långt och dels är själva efternamnet (mitt) det längsta så det får aldrig plats på raden typ. Men förskolan har fattat vad han heter och jag presenterar honom som A... C... och tänker att tids nog så "sätter det" sig. Sonen 2,5 år är dock väldigt MEDVETEN om vad han heter och rabblar A... B... C...

    Vi valde bådas namn och ett är ju nu tvunget att vara just mellannamn enligt rådande namnlag. I framtiden kan sonen välja bort ett om han vill, eller byta ordningen sins emellan. Då har han fått chansen till bådas namn.   

Svar på tråden Måste man verkligen skriva ut mellannamnet?