• Anonym (?)

Det luktar död i mitt sovrum

Gick in i mitt sovrum för en stund sedan för att lägga mig och känner direkt när jag kommer in att det luktar död, alltså ruttet, kadaver. Jag blir lite ställd, börjar fundera på vad det kan vara som luktar. Jag började fundera längs med om det kan vara något djur som dött i ventilationen och då slår det mig - vägg i vägg med mitt sovrum ligger vardagsrummet till min granne. Ventilationstrumman går raka spåret in till honom från mitt sovrum, det är ett sådant där gammalt, "öppet" ni vet. Han är rätt gammal, typ 60-70 och sjuk, har svårt att gå och har hjälp i hemmet... Jag kan ju inte gå och knacka på nu kl tolv på natten, men det känns väldigt obehagligt hela grejen. Tänk om han har lämnat in och så ligger man och sover i hans liklukt. *brrr*

Jag vet inte vad jag ville med tråden riktigt, bara få skriva av mig och lufta... :-/

• Svar på tråden Det luktar död i mitt sovrum
  • Anonym

Usch vad obehagligt, hur har det gått?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-04 10:51:44 följande:
    Jag är förvånad över hur någon kan veta hur ett lik luktar. Jag har då ingen aning om hur en död människa luktar!
    I början luktar en död människa lite sött...obeskrivbar doft. Man kan inte säga att den luktar som socker, tuggummi, melon eller annan söt doft. Obeskrivbar men söt.

Efter ytterligare ett tag så blir det en unken doft, som ruttet kött men ändå finns sötman kvar som nu är mera kväljande.

Ytterligare så doftar det åt "ruttet kött"-hållet men ändå inte av samma typ som det doftar av en rutten köttbit...en rutten köttbit är ju "ren" medans en kropps förruttnelse har så mycket anat som inre organ, gaser, mer blod och så vidare.

Den söta doften är dock ett inslag hela tiden men det blir kväljande sött till slut- väldigt svårt att beskriva!
  • Nancie
    Anonym skrev 2012-02-04 11:40:06 följande:
    I början luktar en död människa lite sött...obeskrivbar doft. Man kan inte säga att den luktar som socker, tuggummi, melon eller annan söt doft. Obeskrivbar men söt.

Efter ytterligare ett tag så blir det en unken doft, som ruttet kött men ändå finns sötman kvar som nu är mera kväljande.

Ytterligare så doftar det åt "ruttet kött"-hållet men ändå inte av samma typ som det doftar av en rutten köttbit...en rutten köttbit är ju "ren" medans en kropps förruttnelse har så mycket anat som inre organ, gaser, mer blod och så vidare.

Den söta doften är dock ett inslag hela tiden men det blir kväljande sött till slut- väldigt svårt att beskriva!
    Jag vakade över min pappa förra året och hansdöende-process varade i tre dygn.
    Ofta pendlar den döende i temperatur otroligt snabbt och temperaturen kan ibland bli uppåt 40 grader. Dessutom "svettas" den döende mycket i dessa perioder.
    "Svetten" som kommer ut är ju väldigt oljig och den "svett-oljan" luktade riktigt gott!
     En otroligt söt doft, nästan som en blandning av melon, lite mint och en svag parfymerad doft- som den gamla tidens hårvatten!
    Doften är väldigt svag men ändå absolut kännbar!
  • Hillbilly

Ring på hos honom och fråga om han också känt att det luktar...på så vis får du ju reda på om han lever...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-04 11:40:06 följande:

Jag tror aldrig jag luktat på ruttet kött. Men tack för beskrivningen. Jag har hört och förstått att det har en viss söt lukt, det känns rätt logiskt. Jag har också förstått att det är en lukt som sätter sig i allt.

Låter riktigt obehagligt. Jag är glad över att jag inte känt den. Men om kroppen till en börjar luktar mest söta sopor så tror jag aldrig att jag skulle börja tänka så att det är en död kropp.. utan att det är just sopor. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-04 13:45:12 följande:
    Jag tror aldrig jag luktat på ruttet kött. Men tack för beskrivningen. Jag har hört och förstått att det har en viss söt lukt, det känns rätt logiskt. Jag har också förstått att det är en lukt som sätter sig i allt.

Låter riktigt obehagligt. Jag är glad över att jag inte känt den. Men om kroppen till en börjar luktar mest söta sopor så tror jag aldrig att jag skulle börja tänka så att det är en död kropp.. utan att det är just sopor. 
    Jo, till slut skulle du förstå att det rörde sig om mer än "sop-doft" då doften stegras hela tiden.
    Exakt hur illa eller hur fort det börjar lukta riktigt illa, beror även på omgivningens temperatur och ibland även på vad som finns i den dödes system (såsom droger eller annat)

För mig är inte doften jämförbar med något annat- inte ens sop-doft är en bra beskrivning och det är som du säger-doften sätter sig i allt!
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-02-04 10:51:44 följande:
    Jag är förvånad över hur någon kan veta hur ett lik luktar. Jag har då ingen aning om hur en död människa luktar!
    människor består av samma saker som djur, så har man luktat på ett dött djur vet man hur lik luktar.
Svar på tråden Det luktar död i mitt sovrum