• Anonym (mamma)

Tips till en blivande barnmodell?

Hej,

jag väljer att skriva detta anonymt då jag har fått ta emot mycket skit pga detta.

Min son är 7,5 år gammal och har efter många om och men bestämt sig för att han vill bli modell. Saken är den att han har blivit tillfrågad flera gånger, om han skulle vilja ställa upp på lite bilder. Mest lokala små barnklädesaffärer, en dansskola (han dansar inte ens) och såna som har velat ha honom som "ansiktet utåt"

För ca 3 år sedan var han ringpojke på sin gudmors bröllop och bröllopsfotografen de hade anlitat arbetar för en större reklamfirma eller nåt sånt, och hon frågade redan på bröllopet om hon kunde använda honom i någon kampanj. Då sa vi att om hon ville så fick hon visa upp en bild som hon tog på bröllopet, för sin chef eller vem det nu är som bestämmer. Måndag eftermiddag, alltså två dagar efter bröllopet ringde den ansvariga på firman och sa att de var väldigt intresserade av vår son. Men då hade vi hunnit prata lite och tyckte att han var alldeles för liten.
    Nu i julas så hade hans gudmor och hennes fru varit hos fotografen igen och tagit lite magbilder, och fotografen hade då frågat efter vår son. Bara en sån sak, att hon kom ihåg vår pojk! Så då kontaktade hon oss och vi pratade med våran pojke, och han vill jättegärna prova på att ta lite bilder.

Fotografen hade någon kampanj på gång hos någon stor el-leverantör och ville väl prova om våran kille skulle passa till den. Så hon bad oss att göra ett portfolie. En kompis som har foto som hobby, tog lite bilder på honom så nu ska vi bara skicka iväg dem.

Men nu undrar jag, ni som vet, hur går sånt här till? Hur blir barnen behandlade i modebranschen? Kommer han att få typ något avtal hos någon modell"agency" eller kan han vara skriven hos flera?
    Ni som har barn som är modeller, hur tycker ni att det har påverkat barnen? Vilka tips och råd har ni att ge?

Jag har inte pratat om detta med alls många, bara med hans gudmor+fru, fotografen och kompisen som tog bilder. Sedan så hade hans gudmor berättat, stolt som hon var förstås, för några gemensamma kompisar om detta och jag fick väldigt många elaka sms och meddelande på FB i stil med "Du kommer förstöra din son, han kommer bli stolt och obehaglig. Tror du han är ovanligt söt?" men det är ju inte det det handlar om ju.. visst är han söt men jag tror att den här fotografen har fastnat för något helt annat, karisma, eller bara det att han gör sig bra på bild.

Och sen, ursäkta stavningen, jag är ej svensk

• Svar på tråden Tips till en blivande barnmodell?
  • izzibizz

Vad kul. De enda råd jag kan ge är att det alltid är en vuxen med honom du eller din man. Samt att ni innan bilderna tas får reda på vad de ska användas till. Då kan man själv välja vilken kampanj eller reklam barnet ska synas i. En agent borde ni också ha.

• EmilyB

Vad är det för fel på detta landet när man inte kan stå för sina tankar om sitt barns modellande?
    Vad är felet med det? 
    Hade kunnat tänka mig att låta min dotter vara barnmodell om jag haft tiden.

Inte tillförde jag något nyttigt här men tycker iallafall inte att man ska skämmas för allt här i livet.

• Anonym (mamma)
    izzibizz skrev 2012-02-06 13:06:53 följande:
    Vad kul. De enda råd jag kan ge är att det alltid är en vuxen med honom du eller din man. Samt att ni innan bilderna tas får reda på vad de ska användas till. Då kan man själv välja vilken kampanj eller reklam barnet ska synas i. En agent borde ni också ha.
    Måste bara fråga; vad gör en agent i sådana här sammanhang? Kostar det att anlita en sådan?
  • Anonym (mamma)
    EmilyB skrev 2012-02-06 13:08:32 följande:
    Vad är det för fel på detta landet när man inte kan stå för sina tankar om sitt barns modellande?
    Vad är felet med det? 
    Hade kunnat tänka mig att låta min dotter vara barnmodell om jag haft tiden.

Inte tillförde jag något nyttigt här men tycker iallafall inte att man ska skämmas för allt här i livet.

Ja jag vet Men har fått så tråkiga, ja rent av elaka komentarer, innan. Så jag kände att jag måste vara anonym.

Dumt, jag vet!
  • izzibizz

De hjälper till att ordna jobb, sköta kontakten mellan er och företaget som ska använda modellen. Ja det kostar.

• Anonym (Fotografens fru)

En seriös modellagentur tar inte betalt av dig för att din son ska vara med i deras portfolios - bara så du vet! Ni får ut ett arvode efter att agenturen fått sin del, thats it.
    Det är sällan hets med plåtningar när det gäller barn, föräldrarna är alltid med och det är inte långa dagar, men räkna med att du får ta ledigt från jobbet för man fotgraferar sällan helger. Min man jobbar som assistent till en fotograf som tar många reklam och modebilder så jag vet hur det fungerar. 
    Ta gärna kontakt själv med en större agentur som Mikas och Stockholmsgruppen, barn brukar ligga under kategorin "people"
    Lycka till! 

• HelleGbg

Sök upp en seriös agentur i närmsta stad, tex om du bor i Gbg, Avenue Modeller Eller Mikas i Sthlm. , för du ska satsa seriöst, och inte gå på annonser i små blaskor. Så att du har en trygghet i ryggen när det gäller modellandet. En seriös agentur tar inte betalt.  Däremot får du lön (barnet) Och så kan det dras en liten procent på det för agenturens arvode. Men det är inga storsummor som iafni ska betala!

• HelleGbg
    Anonym (Fotografens fru) skrev 2012-02-06 14:43:09 följande:
    En seriös modellagentur tar inte betalt av dig för att din son ska vara med i deras portfolios - bara så du vet! Ni får ut ett arvode efter att agenturen fått sin del, thats it.
    Det är sällan hets med plåtningar när det gäller barn, föräldrarna är alltid med och det är inte långa dagar, men räkna med att du får ta ledigt från jobbet för man fotgraferar sällan helger. Min man jobbar som assistent till en fotograf som tar många reklam och modebilder så jag vet hur det fungerar. 
    Ta gärna kontakt själv med en större agentur som Mikas och Stockholmsgruppen, barn brukar ligga under kategorin "people"
    Lycka till! 
    oj, såg nu först att du hade skrivit ungefär samma...
  • Anonym (mamma)

Tack alla!

Jag funderar lite på de här riktigt stora modellagenturerna. Hur pass "lätt" eller svårt är det för barnen att bli valda för olika plåtningar? Hur stor är efterfrågan, och utbudet? (Förlåt att jag använder så grovt språk men hittar inte orden på svenska)

Har någon av er barn som jobbar/jobbat inom modebranschen?

• Tittij

Mina barn är med i Stockholmsgruppen. Såg det som en kul grej när jag var mammaledig. Dottern har aldrig varit iväg på nånting medan sonen (nu 18 månader) varit med på 3 castings. En ledde till en plåtning får Haléns.

Det är en del pyssel och lite betalt så man gör det för att det är skoj. Nu när jag jobbar igen kommer vi inte åka på castings. Däremot får företag gärna direktboka honom (ligger bilder på alla barn på Stockholmsgruppens hemsida som företagen kan kika på).

Klart du ska låta killen vara modell om han gillar det. Min lilla kille tyckte dock inte att det var så skoj. Man ska stå still och hur kul är det när man är liten? :) Men prova!! Lycka till! 

• Tittij

Som svar på din förra fråga:
    En agentur förmedlar uppdragen och sköter bokningarna. De betalar ut lön till er efter slutfört uppdrag. Och det kostar inget att vara med.  

Svar på tråden Tips till en blivande barnmodell?