Tips till en blivande barnmodell?
Hej,
jag väljer att skriva detta anonymt då jag har fått ta emot mycket skit pga detta.
Min son är 7,5 år gammal och har efter många om och men bestämt sig för att han vill bli modell. Saken är den att han har blivit tillfrågad flera gånger, om han skulle vilja ställa upp på lite bilder. Mest lokala små barnklädesaffärer, en dansskola (han dansar inte ens) och såna som har velat ha honom som "ansiktet utåt"
För ca 3 år sedan var han ringpojke på sin gudmors bröllop och bröllopsfotografen de hade anlitat arbetar för en större reklamfirma eller nåt sånt, och hon frågade redan på bröllopet om hon kunde använda honom i någon kampanj. Då sa vi att om hon ville så fick hon visa upp en bild som hon tog på bröllopet, för sin chef eller vem det nu är som bestämmer. Måndag eftermiddag, alltså två dagar efter bröllopet ringde den ansvariga på firman och sa att de var väldigt intresserade av vår son. Men då hade vi hunnit prata lite och tyckte att han var alldeles för liten.
Nu i julas så hade hans gudmor och hennes fru varit hos fotografen igen och tagit lite magbilder, och fotografen hade då frågat efter vår son. Bara en sån sak, att hon kom ihåg vår pojk! Så då kontaktade hon oss och vi pratade med våran pojke, och han vill jättegärna prova på att ta lite bilder.
Fotografen hade någon kampanj på gång hos någon stor el-leverantör och ville väl prova om våran kille skulle passa till den. Så hon bad oss att göra ett portfolie. En kompis som har foto som hobby, tog lite bilder på honom så nu ska vi bara skicka iväg dem.
Men nu undrar jag, ni som vet, hur går sånt här till? Hur blir barnen behandlade i modebranschen? Kommer han att få typ något avtal hos någon modell"agency" eller kan han vara skriven hos flera?
Ni som har barn som är modeller, hur tycker ni att det har påverkat barnen? Vilka tips och råd har ni att ge?
Jag har inte pratat om detta med alls många, bara med hans gudmor+fru, fotografen och kompisen som tog bilder. Sedan så hade hans gudmor berättat, stolt som hon var förstås, för några gemensamma kompisar om detta och jag fick väldigt många elaka sms och meddelande på FB i stil med "Du kommer förstöra din son, han kommer bli stolt och obehaglig. Tror du han är ovanligt söt?" men det är ju inte det det handlar om ju.. visst är han söt men jag tror att den här fotografen har fastnat för något helt annat, karisma, eller bara det att han gör sig bra på bild.
Och sen, ursäkta stavningen, jag är ej svensk