• NHult

    klipp klipp Sterilisering (vasektomi)

    Klipp-Klipp,
    Nån som har erfarenhet av, eller har steriliserat sig.
    Fördelar nackdelar ?
    Hur går det till ?
    Gör det ont, under efter osv.
    Läktid ev problem osv.

    Berätta gärna om era erfarenheter.

  • Svar på tråden klipp klipp Sterilisering (vasektomi)
  • Anonym (Håkan Engström)

    Hej allihopa.

    Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Det har nu gått 7 månader sedan min vasektomi. Från början gick det bra. Jag jobbade redan dagen efter, det gjorde lite ont men det var på inga sätt outhärdligt. Jag hade till och med sex efter en dag, vilket gick bra. Såklart kändes det ovanligt, men det gjorde inte ont. Allt verkade lugnt, vad smidigt.

    Sedan började problemen. Jag märkte redan efter någon vecka att orgasmerna kändes helt annorlunda. Innan hade orgasmen känts överallt. I prostatan, i pungen, i penis och ja egentligen hela bäckenområdet, men efter operationen var det som om något bokstavligen var bortklippt. Bara prostatan spände sig, ingen känsla alls i pungen och själva känslan i penis hade nästan helt försvunnit också. Det gjorde inte direkt ont, men det var inte så himla skönt heller.

    Jag försökte kontakta dem som gjorde ingreppet men läkaren hade ingen tid, förrutom i enstaka samtal på dagtid någon gång i veckan då jag jobbade och inte kunde. Jag mejlade och mejlade men fick inga svar.

    Och efter ett par månader kom smärtan. En konstant molande värk i pungen som också är mycket öm. Bitestikeln på vänster sida har svullnat upp och värker.

    Nu såhär efter sju månader har jag värk, orgasmerna känns inte bra och intresset och lusten till sex är nästan borta. Visst är det mysigt att gosa med frun, men själva sexet känns inte längre så bra eller lockande.

    Och allt detta har väl också gjort mig nedstämd och deprimerad. Har visserligen fått en tid för återbesök nu, men mina förhoppningar att någonsin bli återställd är tyvärr rätt små :(

  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Håkan Engström) skrev 2018-04-28 12:00:33 följande:

    Hej allihopa.

    Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Det har nu gått 7 månader sedan min vasektomi. Från början gick det bra. Jag jobbade redan dagen efter, det gjorde lite ont men det var på inga sätt outhärdligt. Jag hade till och med sex efter en dag, vilket gick bra. Såklart kändes det ovanligt, men det gjorde inte ont. Allt verkade lugnt, vad smidigt.

    Sedan började problemen. Jag märkte redan efter någon vecka att orgasmerna kändes helt annorlunda. Innan hade orgasmen känts överallt. I prostatan, i pungen, i penis och ja egentligen hela bäckenområdet, men efter operationen var det som om något bokstavligen var bortklippt. Bara prostatan spände sig, ingen känsla alls i pungen och själva känslan i penis hade nästan helt försvunnit också. Det gjorde inte direkt ont, men det var inte så himla skönt heller.

    Jag försökte kontakta dem som gjorde ingreppet men läkaren hade ingen tid, förrutom i enstaka samtal på dagtid någon gång i veckan då jag jobbade och inte kunde. Jag mejlade och mejlade men fick inga svar.

    Och efter ett par månader kom smärtan. En konstant molande värk i pungen som också är mycket öm. Bitestikeln på vänster sida har svullnat upp och värker.

    Nu såhär efter sju månader har jag värk, orgasmerna känns inte bra och intresset och lusten till sex är nästan borta. Visst är det mysigt att gosa med frun, men själva sexet känns inte längre så bra eller lockande.

    Och allt detta har väl också gjort mig nedstämd och deprimerad. Har visserligen fått en tid för återbesök nu, men mina förhoppningar att någonsin bli återställd är tyvärr rätt små :(


    Det där låter jättejobbigt. Hoppas du får hjälp. Frågan är hur mycket som beror på steriliseringen och vad som kan tänkas ber på andra orsaker. Hur gammal är du? En bekant som gjorde vasektomi sa att sexet kändes likadant efteråt, men efter några år blev han impotent. Han tror dock inte att impotensen beror på ingreppet utan det förklaras av andra orsaker.
  • Anonym (Håkan Engström)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2018-04-28 12:09:18 följande:
    Det där låter jättejobbigt. Hoppas du får hjälp. Frågan är hur mycket som beror på steriliseringen och vad som kan tänkas ber på andra orsaker. Hur gammal är du? En bekant som gjorde vasektomi sa att sexet kändes likadant efteråt, men efter några år blev han impotent. Han tror dock inte att impotensen beror på ingreppet utan det förklaras av andra orsaker.

    Jag är säker på att åtminstone 99% beror på vasektomin. Och läser man på nätet är det känt att 15% har smärtor efter 7 månader och att upp till 1%, har så pass ont att det försämrar livskvalitén.


    onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1464-410X.2007.07128.x


    Så smärtan finns väl dokumenterad, och problemen vid orgasm verkar vara svår att mäta men söker man på nätet finns det jättemånga som upplevt samma sak. Se exempelvis här:


    www.postvasectomypain.org/t/i-lost-the-max-in-my-climax/1852/4


    Och självklart påverkar dessa problem psyket, man blir rädd att det aldrig ska gå att återställa, och läser man i forum etc så verkar hoppet om att bli återställd mycket, mycket litet. Samtidigt vet jag ju att forum av det slaget ju har ett skevt urval av personer. Personer som blivit bra igen hänger inte där. Så hoppet lever.


    Men visst är det tungt.

  • Anonym (Håkan Engström)

    Måste skriva igen och meddela att det faktiskt blivit rejält mycket bättre. Var riktigt dålig för några veckor sedan, men sedan dess har det faktiskt blivit mycket bättre. Nu gör det knappt ont alls och känslan i orgasmerna har faktiskt blivit bättre (eller så är det jag som vant om mig, men jag tror inte det).


    Det som nu återstår är en ömhet när man klämmer på vissa ställen i pungen, en slags nervsmärta som sprider sig där nere. Men även det tycks bli bättre och bättre.


    Talade också med min läkare som genomförde operationen som sa att det inte borde bli någon förändring i den sexuella funktionen efter vasektomin. De nerver som påverkar sitter liksom inte där, menade han. Så det var nästan som att han inte riktigt trodde på mig när jag berättade om de problem jag haft.

    Men hur som helst. Det är i princip bra nu. Jag ångrar inte längre ingreppet och är sjukt nöjd med att det tillslut faktiskt blev bättre. Kan tillägga att frun är rätt rejält nöjd. Jag kommer aldrig för tidigt längre, kan hålla på mycket längre, hon behöver inte oroa sig och det resulterande kladdet är aningen mindre, vilket faktiskt mest är praktiskt.


    Så kör på, och tänk på att läkningen kan ta ett rätt bra tag, över ett halvår uppenbarligen, men att det blir bra tillslut.

  • Anonym (gäst)

    Hej

    jag gjorde vasektomi för 6 dagar sen, efter operationen så svullnade min högra testikel så det var större än en tennisboll. Det gjorde inte så ont, men jag var även helt lila over testiklarna och det spred sig upp ovanför penisen och till ljumskarna. Nu har jag svårt att sitta och stå, det gör ont men det är en hanterbar smärta. Sjukskrev mig på jobbet då jag har svårt att stå och sitta. Det går bra att ligga (utan smärta då) Idag på telefon sa dem att jag haft en blödning och kroppen kommer ta hand om det själv. Det kommer att gå över sa dem, så nu tanker jag vila och se om det går över. Nu är vänstra testikeln väldig bra men högra är fortfarande lite hård och svullet.

    Jag är lite orolig fortfarande att något gått fel, är det någon som upplevt samma sak?

  • Anonym (Fimpad)
    Anonym (gäst) skrev 2018-06-18 10:45:29 följande:

    Hej

    jag gjorde vasektomi för 6 dagar sen, efter operationen så svullnade min högra testikel så det var större än en tennisboll. Det gjorde inte så ont, men jag var även helt lila over testiklarna och det spred sig upp ovanför penisen och till ljumskarna. Nu har jag svårt att sitta och stå, det gör ont men det är en hanterbar smärta. Sjukskrev mig på jobbet då jag har svårt att stå och sitta. Det går bra att ligga (utan smärta då) Idag på telefon sa dem att jag haft en blödning och kroppen kommer ta hand om det själv. Det kommer att gå över sa dem, så nu tanker jag vila och se om det går över. Nu är vänstra testikeln väldig bra men högra är fortfarande lite hård och svullet.

    Jag är lite orolig fortfarande att något gått fel, är det någon som upplevt samma sak?


    Det är nog som dom säger en blödning så ta det lugnt.

    Är du orolig ok till läkaren å visa upp det.

    Har gjort det själv för många år sen, ångrar det inte en sekund.

    Värsta delen är å lämna spermaprov, så jäkla osexigt å ta fram ett prov i ett rum på ett labb...
  • Anonym (gäst)

    efter 3 veckor ,s å har jag inte ont längre, men jag har ett tjockt hart lager ovanför höger testikel, och det blöder fortfarnade från såret där dem har sytt.
    Vet någom om det är ett problem, är det någon anna som uplevt samma sak? Jag tror att det kan vara invekterat där dem har sytt. Och tråden har fortfarande inte ramlat av. Ska dem inte ramla av efter en vecka?

  • Anonym (Fimpad)
    Anonym (gäst) skrev 2018-07-02 23:42:10 följande:

    efter 3 veckor ,s å har jag inte ont längre, men jag har ett tjockt hart lager ovanför höger testikel, och det blöder fortfarnade från såret där dem har sytt.
    Vet någom om det är ett problem, är det någon anna som uplevt samma sak? Jag tror att det kan vara invekterat där dem har sytt. Och tråden har fortfarande inte ramlat av. Ska dem inte ramla av efter en vecka?


    Ska inte blöda efter tre veckor, gå till läkaren eller vc å kolla att det inte är en infektion.
  • Anonym (Håkan Engström)

    Ytterligare någon månad har gått sedan vasektomin i november. Och nu är det sämre än någonsin. Potensen är rejält förstörd. Jag kan liksom inte längre knipa med musklerna runt snoppen som behåller blodet längre, ingen aning varför, och så har det varit sedan ingreppet.

    Det gör nu också mer eller mindre konstant ont. Testiklarna är väldigt ömma, men smärtan kommer mer från området ovanför utemot ljumskarna och sprider sig i hela området så jag får ihållande värk i ländryggen också.

    Det gör också ont så fort jag får erektion, en smärta som tilltar ju närmre orgasmen jag kommer. Och efteråt är det massvis med värk kvar jag måste ta Ipren för att kunna somna med.

    Kliniken som gjorde ingreppet har sommarstängt så bag har inte kunnat kontakta dem, men om två veckor ska jag begära att få komma på en efterkontroll och hoppas på någon form av behandling, kanske en återställning. Jag tror även jag ska anmäla patientskada.

  • NHult
    Anonym (Håkan Engström) skrev 2018-07-29 10:35:14 följande:

    Ytterligare någon månad har gått sedan vasektomin i november. Och nu är det sämre än någonsin. Potensen är rejält förstörd. Jag kan liksom inte längre knipa med musklerna runt snoppen som behåller blodet längre, ingen aning varför, och så har det varit sedan ingreppet.

    Det gör nu också mer eller mindre konstant ont. Testiklarna är väldigt ömma, men smärtan kommer mer från området ovanför utemot ljumskarna och sprider sig i hela området så jag får ihållande värk i ländryggen också.

    Det gör också ont så fort jag får erektion, en smärta som tilltar ju närmre orgasmen jag kommer. Och efteråt är det massvis med värk kvar jag måste ta Ipren för att kunna somna med.

    Kliniken som gjorde ingreppet har sommarstängt så bag har inte kunnat kontakta dem, men om två veckor ska jag begära att få komma på en efterkontroll och hoppas på någon form av behandling, kanske en återställning. Jag tror även jag ska anmäla patientskada.


    Hur har dey gått för dig?
    Bloggar lite här på FL
  • Anonym (Nej tack)

    Har En vän som blev tvingad av sin fru... ett par ungar hade de ihop, ett år senare tog hon ut skilsmässa

    Tänk er själva vad som händer om han träffar en kvinna som vill ha barn? Visst det kanske går att återskapa men ändå inte 100:/... så nej tack

  • Anonym (M34)

    Ja gjorde min vasektomi för 3 dagar sedan och jag upplever inte att det har påverkat min vardag speciellt mycket än så länge. Jag känner visserligen av en lätt smärta ovanför min vänstra testikel men det är i princip bara vid tryck så det är inget som hindrar speciellt mycket. När det gäller sexlust och potens känns det inte som att operationen inverkat alls men eftersom det är för tidigt för att ha sex så kan jag ännu inte svara på om allting fortfarande fungerar i skarpt läge.

    Själva operationen var nästan helt smärtfri. Det var bara sticken från bedövningssprutan som kändes lite.

  • Anonym (Steriliserad)

    Jag blev steriliserad för 15 år sedan.

    Inga problem alls, gjorde litet ont men behövde inte smärtstillande.

    Efter några veckor gjorde det fruktansvärt ont, tog några piller och det var över några dagar senare, inget sedan dess.

    Är du säker på du inte vill ha barn är detta perfekt för er båda.

  • Anonym (AG)
    Anonym (Håkan Engström) skrev 2018-07-29 10:35:14 följande:

    Ytterligare någon månad har gått sedan vasektomin i november. Och nu är det sämre än någonsin. Potensen är rejält förstörd. Jag kan liksom inte längre knipa med musklerna runt snoppen som behåller blodet längre, ingen aning varför, och så har det varit sedan ingreppet.

    Det gör nu också mer eller mindre konstant ont. Testiklarna är väldigt ömma, men smärtan kommer mer från området ovanför utemot ljumskarna och sprider sig i hela området så jag får ihållande värk i ländryggen också.

    Det gör också ont så fort jag får erektion, en smärta som tilltar ju närmre orgasmen jag kommer. Och efteråt är det massvis med värk kvar jag måste ta Ipren för att kunna somna med.

    Kliniken som gjorde ingreppet har sommarstängt så bag har inte kunnat kontakta dem, men om två veckor ska jag begära att få komma på en efterkontroll och hoppas på någon form av behandling, kanske en återställning. Jag tror även jag ska anmäla patientskada.


    Hej.

    Hur har det gått för dig efter dina komplikationer med vasektomi?

    Mvh AG
  • Danne59

    Steriliserat igenom 20 år. Ingen problem als. Inte potens, känsla eller virilitet.
    om inte flera barn, bästa lösningen.
    ledsen på er som haft problem, jag tror de flesta har det som jag.

  • Anonym (man48)
    Anonym (man48) skrev 2014-02-16 10:33:32 följande:

    också nyknipsad. Busenkel operation, två besök; första där läkare skulle bedöma min psykiska hälsa (vet jag vad det är jag önskar och förstår jag konsekvensen?) och andra besöket där operationen utfördes.
    Jag arbetade som vanligt fram till operationen och arbetade hemma nästa dag.
    Operationen tog c:a en halvtimme. Lokalbedövad och ibland var det lite obehagligt även om det aldrig gjorde direkt ont.
    Direkt efteråt så kändes det som jag hade blivit "lite misshandlad" där nere...

    Här där jag bor så har det hittills kostat mig 300 kr per besök, dvs 600kr.


    Detta var 8 år sedan, har aldrig ångrat mig och inga negativa konsekvenser.
    I nuvarande förhållande ligger vi minst flera gånger om dagen.
Svar på tråden klipp klipp Sterilisering (vasektomi)