• Fialottis

    Våningssäng till tvillingar

    Undrar hur tidigt ni har skaffat våningssäng till era tvillingar? Har ni haft någon "mellansäng" från spjälsäng innan ni gick till VS?
    Känns som om det skulle behövas, de är ju ganska små när man lämnar spjälsängen..

  • Svar på tråden Våningssäng till tvillingar
  • Coruscant

    Vet bara att när man köper våningssäng brukar de stå att man ska va ca 6 år för att sova "där uppe". Finns väl viss risk att trilla ner. Hur gamla är tvillingarna - och känner du att båda/den ena ligger mera stilla och skulle klara av att ligga "uppe". Hoppas du får fler svar av andra med erfarenhet.

  • vavi

    bytte ut spjälsängarna när de var ca 2 år. genast blev läggningen ett problem eftersom de sprang upp och ned i sina sängar. ett gott råd; behåll spjälsängarna så länge som möjligt. jag bytte till två växa-sängar som jag ställt nära varandra. ibland kryper de över till varandra och vill sova ihop men ibland blir det bara massa bus då, så då får jag "tvinga" dem att sova i sina egna sängar. de är 3 år nu.
    lycka till vad du än kommer fram till att göra!

  • Fialottis

    Tack för tipsen! Än är det inte aktuellt, de har inte fötts än :) Vi bara diskuterade det igår mannen och jag..

  • Sommar08

    Hej vi valde snigel sängar till våra 4 små lagom Stora ett tag och jätte billiga :) Dom går lätt att plasera i även ett litet rum :)

  • Sommar08

    Hej vi valde snigel sängar till våra 4 små lagom Stora ett tag och jätte billiga :) Dom går lätt att plasera i även ett litet rum :)

  • strojes

    Vi bytte från spjälsängar kring 1,5 år har jag för mig. En av tjejerna klättrade ur sin säng... De fick vanliga 90*200 sängar som står i vinkel mot varandra. Skönt att som förälder kunna ligga bekvämt så har vi alternativ ifall det blir mycket stök när de kommer in till oss på nätterna.
    Sängarna går att ställa på varandra för våningssäng. Tjejerna är nu 4 år och kan vara ganska vilda i sömnen så än är det inte aktuellt. När vi testat ett tag med dessa sängar kommer vi köpa en nättare våningssäng i metall på ikea.

  • Ayse

    Jag är ensam med mina tvillingar så jag valde IKEA-sängen Kura. Övre bädden är drygt en meter upp och sedan lade jag en tjockare madrass med bäddmadrass på golvet. Jag behöver kunna vara nära bäda två när jag nattar dem, samt att de inte ska ha möjlighet att fara upp och ut ur sängarna som de vill. De är mycket skojfriska så fort det är läggdags. Mina barn är snart 3,5 år. Killen har alltid legat väldigt stilla när han ska sova så han sover överst, vilket har fungerat bra. Men självklart är det lite oroligt. Vi har våra sängar i samma rum så det fungerar ok eftersom jag är nära och hör på natten så fort någon ropar eller vill något. Flickan som snurrar runt hej vilt när hon sover ligger längst ned. Emellanåt ligger hon på golvet, men bara att flytta upp igen.

  • nick name
    Fialottis skrev 2012-02-09 11:48:39 följande:
    Undrar hur tidigt ni har skaffat våningssäng till era tvillingar? Har ni haft någon "mellansäng" från spjälsäng innan ni gick till VS?
    Känns som om det skulle behövas, de är ju ganska små när man lämnar spjälsängen..
    Jag har en våningssäng till mina tjejer som är 3 år 8 mån. Det är en sk familjesäng med en 80cm säng uppe och en 120cm nere.
    Det funkar jättebra men det beror nog på hur barnen är när de sover - det är bara en som "kan" sova där uppe. Hon har full kontroll på kroppen till skillnad mot den andra som har lite sämre balans.
     
  • Kaxelsmamma

    Vi har också funderat på våningssäng till barnen i sommarstugan då rummet som de ska dela är litet. Men som sagts här tidigare så känns en 2 åring för liten att lägga i överslafen så det blir 2 växasängar tills de blir för små sedan våningssäng.

Svar på tråden Våningssäng till tvillingar