• anelia

    Känns som både jag och barnen straffas

    Hej!
    Har två underbara grabbar som fyller fyra år på tisdag. 

    Jag är inne i en period där jag förstorar upp det negativa med tvillingar.
    Har en otrolig längtan efter att få vara gravid igen. Men sambon tycker att det är mer än tillräckligt med två barn.
    Jag har själv alltid sagt att jag ska ha två barn. Men det fanns inte i min vildaste fantasi att de skulle komma från samma graviditet. Just nu känns det som att tvillingarna är ett stort straff jag fått av någon anledning som jag inte kan komma på. Varför skulle jag bara få vara gravid en gång?

    Känner ofta att även grabbarna blir "straffade" för att de är tvillingar.
    Hur många syskon som inte är tvillingar får gemensamma födelsedagspresenter/julklappar av släkten? Är det deras fel att de är födda på samma dag? Ska inte de få sina egna presenter som alla andra barn?           
    Och även om de skriver egna önskelistor så kan de få gemensamt eller till och med kan en av dem få det brorsan har önskat sig?!?!

    Ghhaaaa!! Tror jag blir galen!!

  • Svar på tråden Känns som både jag och barnen straffas
  • strojes

    Jag tycker ni ska prata med släkt och vänner i er bekantskapskrets om att era pojkar är två egna personer med egna viljor/önskningar och ska således behandlas så också.
    Jag har själv ett tvillilngpar som nu är 4 år (tjejer) och vi gjorde klart från början att vi inte ville att folk skulle kalla de för tvillingarna utan använda namnen. De får egna paket på födelsedagar och jul.

    Nu har jag en tjej som är 7 år så jag har två graviditeter bakom mig och är nöjd. "Planen" var två barn men naturen ville lite annorlunda Glad. Hur jag hade resonerat om tvillingarna kom först är ju svårt spekulera i nu men jag gissar att jag hade känt mig lite snuvad på en graviditet så det är nog inte omöjligt att vi hade valt en trea i det läget.

    Visst är det jobbigt ibland men så otroligt härligt att se de leka tillsammans. Vilken glädje de har av varandra! Försök ta tillvara på alla bra dagar och tänk på dem när ni har sämre dagar.
    Välj en bra period att framföra dina tankar och känslor kring graviditet och ett eventuellt tredje barn för din sambo. Och be honom lämna sin sida av det hela. Be honom precisera vad han menar är jobbigt med barnen ni har mm.
    Lycka till!

Svar på tråden Känns som både jag och barnen straffas