• Anonym

    Köpa lägenhet till sin 17-åring?

    Hej!  Min dotter är 17 och ska efter sommaren byta linje och börja på en skola i en annan stad 30 mil bort. Vi diskuterar hur hon ska bo i våran familj nu. Ett av alternativen är att hon bor inackorderad hos någon, kanske en pensioner. Antar att det kommer kosta runt 4000 i månaden i hyra + mat och sånt. Men jag har spekulerat lite, hade det varit en bra lösning att köpa en lägenhet till henne? En etta vill säga. Då får jag tillbaka pengarna när lägenheten säljs och hyran blir lägre, runt 2500 i månaden, då hon ska ta ett deltidsjobb hade hon kunnat betala hyran själv. Det kan ju kännas lite dumt att lägga ut så mycket pengar som en lägenhet kostar, men om jag och min man får tillbaka pengarna senare är det ju inget problem. Hon själv vill ju såååååå gärna ha en lägenhet, men det känns som att jag skämmer bort henne något fruktansvärt om jag köper en till henne. Vad tycker ni? Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Köpa lägenhet till sin 17-åring?
  • koas

    Om hon får betala hyra tycker jag inte alls att du skämmer bort henne. Du gör ju en bättre investering då än att skicka iväg 4000 i månaden i flera år. Det är en bättre lösning både för er och för henne så köp!

  • koas

    Sen kan det ju bli så att hon trivs så bra på den nya orten att hon vill vara kvar där, och då kan ju hon enkelt köpa den av er sen.

  • Anonym (Svårt.)

    Det du får tänka på är om föreningen / styrelsen beviljar delat ägande.

    Vi i vår förening beviljar aldrig att föräldrar köper lägenhet åt sina barn ( undvika spekulationer) den som äger lägenheten ska vara skriven på lägenhetsadressen och så är det i många föreningar.

    Alltså ska du va skriven på adressenoch ev få styrelsenmedgivande att hyra ut i andra hand - vilket finns många resriktioner kring men upp till varje styrelse och vad som står i föreningens stadgar. 

    Så ta noga reda på vad som gäller i just den föreningen som blir aktuell.

    Det har hänt att vi nekat medlemskap i förening men där affären redan varit klar och då är det bara att sälja igen!   

  • Anonym (Svårt.)
    Din mamma skrev 2012-02-12 16:20:43 följande:
    Anonym (svårt.): Varför?

    Måste man redovisa varför man vill vara anonym?

    Ber om ursäkt det måste jag ha missat!  
  • Anonym
    Anonym (Svårt.) skrev 2012-02-12 16:10:37 följande:
    Det du får tänka på är om föreningen / styrelsen beviljar delat ägande.

    Vi i vår förening beviljar aldrig att föräldrar köper lägenhet åt sina barn ( undvika spekulationer) den som äger lägenheten ska vara skriven på lägenhetsadressen och så är det i många föreningar.

    Alltså ska du va skriven på adressenoch ev få styrelsenmedgivande att hyra ut i andra hand - vilket finns många resriktioner kring men upp till varje styrelse och vad som står i föreningens stadgar. 

    Så ta noga reda på vad som gäller i just den föreningen som blir aktuell.

    Det har hänt att vi nekat medlemskap i förening men där affären redan varit klar och då är det bara att sälja igen!   
    Varför är det så egentligen? Kännes några gifta par som bor på landet för det mesta men har lägenhet inne i centrala stockholm, som för det mesta bara står när de inte är där. Blir det några problem om jag står som ägare och betalar hyran och allt ( min dotter betalar hyran direkt till mig ), fast hon bor där? Ser inte riktigt varför det inte skulle gå.

    Tack alla för era snabba svar :)
  • Anonym

    Om man nu inte kan låta sitt barn bo i bostadsrätten kan ni kankse skriva barnet där från början, kan ju inte spela någon roll om ni betalar lägenheten om han står skriven där??

  • evilgirl
    Anonym (Svårt.) skrev 2012-02-12 16:23:34 följande:
    Måste man redovisa varför man vill vara anonym?

    Ber om ursäkt det måste jag ha missat!  
    tror personen menade varför det är sådana regler inom bostadsrättsföreningen och inte varför du är anonym här :)
  • Anonym (Svårt.)
    Din mamma skrev 2012-02-12 16:20:43 följande:
    Anonym (svårt.): Varför?

    Förlåt - missförstod.

    Ja det är helt enkelt för att man inte ska kunna spekulera - köpa när det är billigt och sälja när priserna går upp.

    Däremot kan ju barnet vara skrivet på adressen och att man skriver pappaer emellan sig så man inte blir blåst av sitt barn som kanske får för sig och sälja och behålla pengarna - jodå sånt förekommer o då står föräldern på lån men äger ingen lägenhet..

    Bankerna brukar också vilja att den som står på lånen ska vara den som är skriven och bor på adressen - lägenheten blir ju pant för lånet och då måste du själv äga.

    Men jag vet också föreningar som beviljar delat ägande tex 10% på den som bor där och 90% på annan, i detta fall förälder. 
  • SaraD

    Det stämmer att många föreningar (de flesta) kräver att det är den som bor där som äger lägenheten, så kolla upp det innan ni köper den.

    Man kan ju, som någon annan skrivit skriva lägenheten på er dotter, men att ni betalar den/står på eventuella lån. Ni kan ju då skriva ett skuldebrev mellan er och er dotter för att lösa det (att ni i er tur lånar ut pengar till dottern som hon kan köpa lägenheten för).

  • Iwy

    Mina föräldrar köpte en lägenhet till mig strax innan min 18-årsdag och under tiden jag bodde där så stod jag som delägare 50% & mamma 50%, emellan oss hade vi en deal att eftersom att de betalade lägenheten så skrev jag över min del sen när jag flyttade på mamma och hon sålde den. Det fungerade bra med HSB där att göra så, men kolla som tidigare nämnt med styrelsen Lycka till!


    Ikuinen
Svar på tråden Köpa lägenhet till sin 17-åring?