• Viktigast

    Barn med extremt känslig hud

    Min lille kille är 3 ½ månad och har extremt känslig hud.
    Dels är han väldigt torr på fötter, ben och armar men också får han eksem och utslag och blir lätt röd/irriterad i hudvecken.
     
    Jag var lika när jag var liten och jag hoppas att han inte ärver mina allergier för jag har haft ett helvete med allt detta. Jag har fortfarande i vuxen ålder problem med eksem och torr hud.
     
    Det räcker med en droppe kranvatten på hans hud för att ett område ska blossa upp och blir rött. Jag misstänker dock att vårat kranvatten innehåller höga halter av klor då det både smakar och luktar så pass mycket att jag inte dricker av det utan att ha kokat det först.
    Jag kokar numer vattnet innan jag använder för tvätt och bad av den lille. Det verkar hjälpa lite.
    Jag använder aldrig våtservetter eller tvättlappar man köper i butiken utan har gjort egna tvättlappar av frotté som inte är blekt. Det verkar också hjälpa lite men helt bra är det inte.

    Varje morgon ligger han och luftar rumpan minst 30 minuter och när han sprattlar mycket med benen gnids skinkorna mot varandra så att det blir illrött mellan dem.
    Han har också kommit på att man kan dra i snoppen och han har dragit så mycket i den att det har blivit små sprickor så nu får han ha vantar på sig.

    Den torra huden smörjer jag med miniderm men det räcker inte till utan jag får komplettera med feta krämer.
    På natten sover han i bara blöja och så har jag på ett tjockt lager av fet hudsalva och sätter små strumpor av bandageväv på fötter, ben och armar. Det hjälper att hålla huden ganska smidig och inte spricka upp men han är fortfarande extremt torr.

    När det gäller tvättmedel och sköljmedel har vi provat oss fram och det som fungerar bäst är flytande ariel sensitive och softlan. Sköljmedel måste jag använda ganska mycket av så att kläderna håller sig väldigt mjuka. Annars skaver kläderna mot huden och han får sprickor och sår.
    Vi har provat alternativ som innehåller mindre parfym eller ingen alls men det blir värre.
    Sängkläder, tvättlappar och handdukar koktvättas.

    Har många gånger fått påpekanden från vänner och bekanta som säger att jag måste hålla honom ren, vilket jag ju gör men kanske upplevs det att ett barn som har de här problemen med huden inte tvättas ordentligt?

    När jag tvättar/badar honom kan jag inte använda schampo eller tvål. Inte ens barnolja.
    Det är olivolja som gäller.

    Inuti händerna och mellan fingrarna samlas lätt korvar av ludd och jag tycker att hans händer luktar illa. Att de luktar illa beror på att han ofta kladdar lite med mjölkersättningen och bara vatten tar inte bort lukten som blir.
    Det luktar liksom surt. Någon som vet hur jag ska få bort lukten när jag inte kan använda tvål?

    Jag har funderat på om det är maten som gör hans hud känslig. Han äter babysemp.
    Vi provade på inrådan av BVC att ge Nan1 pro men det hjälpte inte något alls.
    Om jag tar lite av hans mat på en tops och drar på ett problemfritt område som mage eller rygg blir det efter en stund illrött och små prickar uppstår runt om.
    BVC säger att det är helt normalt och de vill inte skriva ut recept på annan mat då de anser att det är övergående och inget allvarligt.
    Tog upp detta senast på läkarbesöket för 2 veckor sedan men läkarna som närvarade var av samma åsikt som sköterskan. Jag behöver inte göra något mer än vad jag redan har gjort.

    Jag som har levt med de här problemen som barn, tonåring och vuxen vet hur jobbigt det är och det är inget jag önskar min son så det känns frustrerande att BVC inte hjälper oss med detta.
    Om de saknar kunskap eller möjlighet att hjälpa oss borde de ju kunna remittera oss vidare men det vill de inte göra då det enligt dem inte är något farligt/allvarligt.

    Finns det kanske fler här som har barn med känslig hud och/eller allergier?
    Vad har ni gjort för att underlätta för era barn? Har ni hittat någon orsak till problemen?

    Jag är utredd många gånger för mina allergier men är inte laktosintolerant och jag har inte celiaki. Däremot reagerar jag på livsmedel som människor sällan reagerar på och det fnyser läkarna bara åt.

    Vi har hund i hemmet som tom jag reagerar på men hon verkar inte vara orsaken till hans problem då det varken blev bättre eller sämre när vi höll henne borta från hemmet under 6 veckor. 

  • Svar på tråden Barn med extremt känslig hud
  • Momalicious

    Kan du inte testa att köpa mjölkfri ersättning ändå? Det är ju dyrare än om du har recept men hjälper det kommer du garanterat få recept.
    Jag skulle iaf börjat med att boka ett läkarbesök, inte genom BVC eftersom de inte verkar vilja hjälpa. Den läkaren kanske är lite vettigare.

  • skånegås

    Verkar ju som att han inte tål ersättningen... Prova att köpa någon mjölkproteinfri på apoteket och se om han blir bättre så kan du nog få utskrivet från BVC sedan. Finns många olika... Althera, pepticate, nutramigen bl.a och funkar inte någon av dem så gör nog neocate det, men den verkar det som att man måste ha recept för att få prova...

    Lycka till och titta in i mjölkallergitråden-bebisar! Du kan också ringa till barnmottagningen om du inte får hjälp från bvc för så ska det inte vara. Berätta att han får kontaktutslag av maten!!! Allergier verkar ju vara väldigt ärftligt också och ju tidigare man upptäcker desto bättre!

  • rockaroll

    Usch vad jobbigt. Min lillkille har också känslig hy, men inte på långa vägar som din verkar ha. Har du provat att smörja in honom med olivolja eller annan kallpressad olja? Det gör under med huden! Du kan även blanda i nån matsked olja i ersättningen. Hör dock med BVC om vilken olja du ska ha då.

  • Viktigast

    Jag har frågat på Apoteket efter mjölkfri ersättning men jag måste ha recept för att få köpa det och BVC vill inte skriva ut recept på sådan mat
    När jag märkte att hans problem började ringde jag till barnallergimott. men jag måste tydligen ha en remiss från barnläkare för att få komma dit och barnläkaren på BVC hävdar att det inte är någon idé att skicka oss till barnallergi för att man ändå inte gör allergitester på så små barn.
    Läkaren tycker att vi gör helt rätt som provar oss fram på egen hand i hemmet.
    Känns som att jag inte kommer någonstans med BVC alls i den här frågan.
    Har dock ringt och bokat in en tid på den VC jag tillhör och det är en nyöppnad privat VC så antagligen är de mer hjälpsamma där även om de inte har någon BVC eller barnläkare.

    Olivolja används flitigt till huden vid bad och tvätt men jag tycker inte att det hjälper mer än att huden hålls mjuk och smidig för stunden. Den gör ju dessvärre fläckar på kläder som inte går bort i tvätten och det luktar fruktansvärt illa men det är ju ett litet pris man får betala för den nytta den gör.

    Rapsolja har vi i maten då den har bäst sammansättning av omega 3 och omega 6. Enda nackdelen är att han får vattniga diarréer ett par gånger i veckan sedan vi började med olja i maten oavsett mängd.

     

  • skånegås

    Men säger du på apoteket att du vill köpa en burk althera så ska man få köpa!!!! Ge dig inte!!! Fy vad jag blir ledsen... Och du är inte den enda Kom im i mjölkallergitråden!!!!!!

  • Viktigast

    Är det vanligt att man är känslig mot annat vid mjölkallergi?

    I morse sköljde sambon av sina glasögon under kranvatten.
    Han torkade av sina händer men de var fortfarande fuktiga.
    När han sedan skulle gå strök han lillen över kinden och sa hej då.

    Två minuter senare var han alldeles röd på kinden. En reaktion som spred sig ända upp till ögonbrynet och ner på halsen ända till bröstet. Det syns inte lika tydligt på bilden som i verkligheten, men man ser ändå tydligt hur röd han är.




    I armvecken är han röd konstant. Oavsett vad jag gör eller vad jag smörjer med.



     
  • skånegås

    Soja och mjölk är en vanlig kombination liksom ägg och mjölk... och har man en allergi finns ofta fler. Man kan ju reagera luftburet om man är väldigt känslig också. Så som din lille ser ut så är något fel!!! Prova köpa ersättning från apoteket en gång till och leta på någon annan vårdgivare! Ofta behöver man gråta lite för att de ska ta en på allvar tyvärr...

  • Tibell

    Skulle absolut tro att din lille kille är en allergiker.
    Han är alldeles för lik min tös och hennes hudproblem som liten :/
    Att han reagerar på vatten kan bero på att han är så himla känslig i huden.
    För pappan hade inte ätit eller hållt i något innan han strök honom på kinden ? Använt tvål ?
    Hans utslag i armvecket ser lite ut som svamp.. Provat med svampsalva där ?

    Hur som ska du ta dig till närmsta apotek och köpa en burk mjölkfri ersättning.
    Sedan ringer du och beställer tid på allergimottagningen och se till att få ett pricktest gjort.
    Men oavsett vad det visar så kan han ändå ha allergier..så lita inte på testerna till 100%
    Hoppas lillkillen mår bättre snart.. Lycka till !!

  • Trasan0606

    Stackars liten. Använder ni fortfarande mjölk/ost mjölkprodukter hemma? Han kan ju reagera på det via luften om han är jättekänslig. Kan även finnas mjölk i tandkräm, hudkräm osv.

    Som Skånegås nämner så är det vanligt att man reagerar på annat också och eftersom han är så otroligt känslig så skulle jag nog pröva att ta bort mjölk, soja och ägg helt från er kost i ett par dagar/vecka och se om det blir bättre och stå på dig på BVC eller hos läkaren. Be att få få träffa barnläkare och göra pricktest, inte säkert dock att det ger utslag men ändå.

    Lycka till!

  • ellebelle

    Låter definitivt som mjölkproteinallergi! Min dotters hud var likadan från 2 månaders ålder tills vi vid 4 månaders ålder pricktestade henne och fick påvisat mjölkprotein- och äggallergi. Jag började direkt utesluta detta ur min kost (helammade henne) och så klart ur hennes också när det var dags för mat och successivt blev huden bättre och bättre för att efter 2-3 månader vara helt bra. Den är fortfarande bra och problemen har inte återkommit sedan hon sattes in på mjölk- och äggfri kost. Poängen är att man visst kan göra pricktest alternativt blodprov på så små barn och det är bvc:s förbannade skyldighet att skiva ut mjölkfri ersättning på recept om det är vad som krävs för att er lille kille ska bli bättre!!!
    Kan tillägga att min dotter var hur känslig som helst innan mjölken uteslutits ur min mjölk och hennes mat. Hon tålde inte heller parfymerat tvättmedel eller att bada och dyl och jag upplevde inte heller att miniderm räckte. Det gick åt mängder med babyolja och bepanthen och miniderm och vi smorde henne vid varje blöjbyte, när mjölken var borta ur hennes kost räckte det med smörjning en eller ett par gånger i veckan och nu när hon är äldre smörjer vi henne i stort sett bara efter bad.
    Hoppas du får hjälp av bvc, kämpa för att få prova mjölkfri ersättning åtminstonde, om de nu inte vill göra allergitest!!! Vi gjorde testet på en privat barnläkarmottagning som finns här i stan, de kanske är mer välvilligt inställda till att göra sånt, det kanske finns en sådan där ni bor också? Tipset fick vi dock från bvc så de var ju också mer välvilligt inställda.

Svar på tråden Barn med extremt känslig hud