• Äldre 15 Feb 03:21
    6635 visningar
    2 svar
    2
    6635

    Hyperekogen tarm

    Vi var på 20 veckors ultraljud idag och fick reda på att vår lilla son har hyperekogen tarm. Är jätteorolig nu och måste vänta en hel månad innan vi har uppföljande ultraljud. De tog blodprov på mig och min man idag så vi får snart reda på om vi bär genen till cystisk fibros. Jobbigt att man inte kommer ha en glad graviditet längre utan oroa sig över det värsta. Någon som har erfarenhet av hyperekogen tarm från ultraljudet?

  • Svar på tråden Hyperekogen tarm
  • Äldre 6 Feb 13:38
    #1

    Hej,

    Får jag fråga hur det gick för er? Vi har själva fått samma resultat från ultraljudet, dvs hyperekogena tarmar och är nu oroliga som sjutton. 

    Berätta gärna hur det gick för er sen...

    Mvh

  • Vnm
    Äldre 20 Feb 23:13
    #2

    Jag vet att tråden är gammal men när jag själv googlade hittade jag knappt nåt om detta. Därför berättar jag här om min upplevelse. Kanske kan jag ingjuta lite lugn och hopp hos ngn annan.

    I min senaste graviditet fick vi på RULet beskedet om att bebisen hade Hyperekogen tarm. Dem gjorde väldigt stor sak av det på SöS (på gott och ont) med enormt många uppföljningsultraljud både på SöS och hos experter på KS samt FVP. Det gissades på en massa saker, urachusrest mm. Enligt FVP (som mer eller mindre tvingades på mig. Dem var så övertygade om att det var ngt väldigt galet) var det inget kromosomfel, ingen cystisk fibros vilket kändes bra men oron låg som ett tungt täcke över hela graviditeten. Vi fick lov att bestämma oss för att sitta lugnt i båten och vänta o se. När vi närmade oss slutet av graviditeten pratades det om att ev behöva föda på KS efts vården där skulle vara bättre för ett ev sjukt barn.

    Men så på sista ultraljudet i slutet april, början maj så var det borta..?! det har växt (?) bort.. Välmående, stor och stark bebis föddes i början av juni. Jag har inte fått ngn förklaring efteråt, ingen uppföljning. Men det kan se och verka himla illa för att sedan bara försvinna. Ville bara att DU som är orolig o försökt googla dig klok ska veta det.

Svar på tråden Hyperekogen tarm