• Anonym (ensam­ståend­e.)
    Äldre 16 Feb 16:03
    2814 visningar
    30 svar
    30
    2814

    vad har ni i hyra och vad har ni för andra utgifter?

    ca Inkomster efter skatt:
    Hon: 13300,-
    Barnbidrag: 2250,-
    Underhåll: 3400,-
    Bostadsbidrag: 2100,-
    Summa inkomster: 21050,-

    Utgifter:
    Hyra (eller ränta på huslån, exk. el vatten mm): 6423,- (inkl parkering)
    El vatten sophämtings avgifter mm: El ca: 450,-/mån
    Billån: -
    Lån (ex saker på avbetalning): Ca 1500,-
    KabelTV och bredband: 880,-
    Mobil: ca 600,-
    Trisslotter: 100,- (prenumererar men den ska jag säga upp)
    Bingolotter: 200,-
    Fritids/dagis: 760,-
    Gas: 262,-
    Radiotjänst: 173,-
    Hemförsäkring: 140,-
    Hyresgästföreningen: 80,-
    Kattförsäkringar: 145,-

    Jag brukar landa på runt 12-13000 varje månad just nu. Vissa räkningar är kvartalsvis (gasen tex) och sen är det ofta någon annan räkning som måste in (sonens fotboll, skolfoton, skolkläder, etc).

    Spar: 1000-1500,- just nu.
    Kläder: 1500,- (men det är för att jag ska slå ut kostnaderna över året och slippa stå med skägget i brevlådan när alla vinterkläder ska inhandlas. Så en del läggs på hög.
    Mat: 3000,-
    Bensin: 500,-
    Fickpengar: 2000,-

    Hur skulle du beskriva din ekonomiska situation? Väldigt bra med tanke på att jag är ensamstående men skulle vara bättre om jag inte hade dragit på mig några dumma lån.

    Har du råd till maten men måste skippa utlandsresan? Mat har vi absolut råd med och vi kan så småningom spara till en längre resa

    Har du fortfarande tjocktv men drömmer om en platt? Har två platta, en behöll jag när jag separerade och den andra köpte jag efteråt. Jag önskar jag hade råd att köpa en liten till sonens rum så han kolla på TV i sitt loft men det får vänta, inget viktigt just nu. Han har en tjock i sin myshörna som funkar absolut (bara jag som stör mig på att jag inte kommer fram till fönstret där den står nu men jag överlever nog det ;)).

    Lever du på existensminimum och oroar dig för ekonomin? Nej, inte i närheten men jag oroar mig hela tiden ändå, har alltid gjort hur bra vi haft det när jag bodde med exet. Jag försöker att lära mig att inte slösa men det är skitsvårt när man är van att kunna sprida pengar omkring sig (även om dom flesta tycker att det borde vara sååå enkelt)  men det ska nog gå, nästa månad förhoppningsvis :) Jag ska försöka hålla mig till budgeten jag har satt upp, lycka till din ekonomiske dumskalle ;) (jag pratar om mig själv nu alltså ;)).

Svar på tråden vad har ni i hyra och vad har ni för andra utgifter?