• Ett leende om dagen

    Hur bra är ni på engelska?

    Startar en omröstning då jag är nyfiken på hur det står till med engelskakunskaperna hos FL:s medlemmar

    Flört 

     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur bra är ni på engelska?
  • Mascaraklumpar

    Mellan bra och mycket bra, skulle jag saga. Det hors inte att det inte ar mitt modersmal nar jag pratar, men mitt ordforrad ar inte det basta.

    Min man kommer forresten fran storbritannien, och under de 7 ar han bott har har han traffat typ tre eller fyra svenskar som talat helt flytande engelska. Lustigt att det finns sa manga har pa FL som gor det...

  • Anova

    Jag skulle nog säga att min engelska är mycket bra, speciellt muntligt. Men i och med att jag är dyslektiker har jag lite svårt att stava. Jag har ofta fått beröm för mina engelskakunskaper. Har inga som helst problem att föra en avancerad fackmässig dialog i de ämnen jag är skolad inom.

    Men jag säger som en vän till mig.. Mina kunskaper i engelska är lite begränsade, då jag inte kunde det engelska ordet för spindelled.

  • Pallas

    Röstade på flytande, då mina tre år i Californien lärde mig flytande vardagstal, fraser, skämt, kulturella och sociala anspelningar på amerikansk populärkultur, en del facktermer i begränsade fält, myndighetsspråk, udda vardagsord osv. Filmer utan text eller engelskspråkig skönlitteratur reflekterar jag sällan över att de är på ett annat språk. 

  • Pallas
    Anova skrev 2012-02-16 00:33:13 följande:
    Men jag säger som en vän till mig.. Mina kunskaper i engelska är lite begränsade, då jag inte kunde det engelska ordet för spindelled.
    Alltså, detta tycker jag inte är en språklig begränsning, det är en teknisk begränsning. Första gången jag skulle beställa en länkarmsbussning på svenska (mitt modersmål) visste jag inte vad det hette. Inte heller visste jag att det var en backventil till vevhusventilationen jag var ute efter. Fortfarande skrattar de åt mig när jag kommer in på Meca och börjar: "jo, det är så  här att jag vill ha en grej med en moj på, som jag tror har den här funktionen [fäktar med armarna] och sitter ungefär här [ritar upp en motorskiss med pekfingret på disken]".
  • Pallas
    Pallas skrev 2012-02-16 00:44:52 följande:
    Röstade på flytande, då mina tre år i Californien lärde mig flytande vardagstal, fraser, skämt, kulturella och sociala anspelningar på amerikansk populärkultur, en del facktermer i begränsade fält, myndighetsspråk, udda vardagsord osv. Filmer utan text eller engelskspråkig skönlitteratur reflekterar jag sällan över att de är på ett annat språk. 
    Framför allt lärde jag migdet emotionella värdet av olika ord. Jag hade tex inte innan vår Kalifornienflytt fattat att "tits" uppfattades så fult som det gjorde. 
  • Ett leende om dagen
    Mascaraklumpar skrev 2012-02-16 00:26:39 följande:
    Mellan bra och mycket bra, skulle jag saga. Det hors inte att det inte ar mitt modersmal nar jag pratar, men mitt ordforrad ar inte det basta.

    Min man kommer forresten fran storbritannien, och under de 7 ar han bott har har han traffat typ tre eller fyra svenskar som talat helt flytande engelska. Lustigt att det finns sa manga har pa FL som gor det...
    Tycker också det är lite märkligt. Men sen beror det ju på hur man definierar flytande också.

     
  • Pallas
    Ett leende om dagen skrev 2012-02-16 01:01:12 följande:
    Tycker också det är lite märkligt. Men sen beror det ju på hur man definierar flytande också.

     
    Jo, mycket handlar om definitionen.
  • K89

    är verkligen dålig på tala engelska när det gäller att prata med någon(inte uttala orden), men kanske beror på att jag blir nervös :P
    förstår hur bra som helst när nån annan pratar o behöver sällan kolla/ha undertexter på filmer/tv-program :) 

  • Lenora

    Talar flytande men är bättre i skrift.

    Jag har bott i England i över 10 år och arbetat här under många år. Trots detta har jag en brytning som man kanske inte märker omedelbart, men definitivt efter en längre konversation.

    Jag gör fortfarande misstag och säger tokiga saker trots att jag till och med arbetat som översättare en tid.

    Innan jag flyttade hit hade jag toppbetyg från både gymnasiet och universitetet i engelska men var helt vilse en bra tid. Det är så många dimensioner och nyanser i ett språk som är svåra att förstå innan man lever i kulturen. Affärsengelska är ett helt annat kapitel för sig som tar tid att lära sig.

    De allra flesta engelsmän är oerhört förstående och hjälpsamma, även om man får ta ett och annat skämt om de tokigheter som man säger. Till och med humorn här är lite annorlunda. 

Svar på tråden Hur bra är ni på engelska?