• Cicek

Pojkar och hästridning?

Min son är precis fyllda 6 och har ridit i 1½ år, han älskar det! :) Det är en annan kille i hans grupp och de är jättebra kompisar. Ridning är underbart, nu är jag tyvärr höggravid och sängliggande men vi brukar ha det så mysigt tillsammans i stallet, han håller ju på att lära sig att rykta, kratsa hovar och pyssla om hästen.. när han får rida på små ponnier kan han dessutom hjälpa till att sadla och tränsa och det tycker han är jätteroligt. På sommaren brukar vi hyra en ponny och rida ut med honom. Han är väldigt säker på hästryggen, han travar och de har även börjat "hoppa" (dvs trava över bommar), och gör gymnastik på hästarna.. Min son är inte blyg, han spelar dessutom fotboll, men jag kan tänka mig att om man är lite blyg så är det ju mysigt som bara den att få ta hand om hästar osv, det är lättare då än en lagsport men det finns ändå aktiviteter man kan göra i stallet tillsammans med andra barn :) Det enda jag tycker är synd är andras reaktioner på att han rider, galet nog är det VUXNA som kommer med sina jävla åsikter och framför honom dessutom! Riktigt riktigt omoget av dem. Sonen trivs i alla fall i stallet, speciellt när jag är med honom och vi kan ha det roligt. Han längtar efter att få börja hoppa på riktigt, galoppera osv. Så jag tycker definitivt du ska låta din son rida, om ni bor i Stockholmsområdet kanske vi kan träffas någon gång och låta pojkarna rida ut tillsammans när det blir bättre väder :) Kul med kompisar som rider, speciellt andra killar, så de inte riskerar att känna sig utanför på något sätt om det mest bara är tjejer i gruppen!

• Cicek
    Paisley skrev 2012-02-16 21:46:29 följande:
    Vad kul att höra! Bara tråkigt och konstigt att de vuxna ska vara sådär. Jag menar vad är problemet?
    Jag vet, jag blir verkligen jättesur. Jag är inte överdriven vad gäller allt som har med genus att göra, men nu tycker min son jättemycket om hästar och det är klart som fan han ska få rida, jag kommer stötta det och uppmuntra honom till max! Blir så jäkla förbannad när folk kommer och säger att det är töntigt, löjligt, osv. Han påverkas ju av det! Och som du säger är det lite svårt när så mycket är anpassat till tjejer... allt ska vara rosa, glittrigt, hjärtan osv. och min son är en riktig "pojk-kille" egentligen så han gillar inte något av det. Inte superlätt när man ska köpa ridkläder och allt ska vara så rosa och puttinuttigt, man får ju springa runt som en galning för att hitta normala ridkläder för barn! :P Han gillar hästarna helt enkelt, även om han är så "pojkaktig" annars, han älskar att krama dem, mysa med dem, pyssla om dem och få rida. Som tur är har han världens bästa ridlärare för tillfället, och jag har lovat att när jag återhämtat mig efter förlossningen ska jag följa med honom till stallet varje helg och vi ska rida tillsammans. Jag kommer se till att han får fortsätta så länge han vill, jag har förklarat för honom att vissa tycker inte om att rida men att alla tycker om olika saker och ingen har rätt att säga till andra att någonting är löjligt, töntigt, tråkigt osv. Jag försöker se till att han får träffa andra som rider, gärna killar, ska ta med honom på Globen Horse Show och så, så att han får se att det är så mycket mer än bara allt det tjejiga..
  • Cicek
    Froststar skrev 2012-02-17 17:58:27 följande:
    TS, ta med din son på events och happenings där man kan se många killar till häst. T.ex. High Chaparral är ett utmärkt ställe, det är bara killar till häst där. HC är också värd för events och tävlingar, t.ex. Ranch Team Challenge, som är lagtävling i westernridning. Du kan också ta med sonen till medeltidsfestivaler där det ofta ingår riddarspel/tornerspel med, för det mesta, endast killar som tävlande. Tävlingar i fälttävlan har också en hel del manliga deltagare, speciellt större tävlingar. Klassisk / engelsk ridkonst - både tävlingar i hoppning och dressyr på hög nivå har flera manliga deltagare. Shower som t.ex. Appasionata har många manliga ryttare. Så det finns gott om förebilder.
    Vilken stad?? Jag vill så gärna ta med sonen till något sånt men har dålig koll på vad som finns i Stockholm :(
Svar på tråden Pojkar och hästridning?