• 080808ks

    Tvillingar 4 år som fortfarande bits

    Våra tvillingar har bitit varandra till och från under hela deras uppväxt. Från början var det Leon som alltid bet Lex men efter att Lex förstått hur effektivt det är att bitas är det han som mest bitit Leon. Till vår förfäran så bet Lex en dagiskompis i fingret igår och det känns otroligt tråkigt. Vi har bara gått och väntat på att det skulle hända :( Nu är jag rädd för att han kommer att använda det som "vapen" för att få som han vill även på dagis.

    Vad kan man göra? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-11 22:09
    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Tvillingar 4 år som fortfarande bits
  • Kerstin W

    Mina är bara två år men när det har inträffat har bitaren fåt ett kraftfullt "NEJ det här vill jag inte att du gör!" från oss föräldrar. Sen har vi vänt bort vår uppmärksamhet från honom och koncentrerat oss på det bitna barnet. Det var det råd vi fick och vi tycker att det har fungerat väldigt bra. Vår NEJ reaktion är betydligt starkare än vid andra tillfällen då barnen gör något vi inte önskar. Men vi vill verkligen vara tydliga med att det inte accepteras att bitas under några omständigheter.

    Jag googlade lite för att se vad det finns för råd ang detta ämne...
    Vad jag förstår ska personalen på förskolan ha en handlingsplan och för den finns det mallar som t ex "Få bukt med bitproblem" och "Handlingsplan – barn som biter" på Förskoleforum.se 
    En annan sak jag så var detta dokument.
    *Handlingsplan   Vid incident då barn biter eller blir bitna 
    www.kavlinge.se/download/18.623ebe951283992156080004891/Barn+som+biter.pdf 

    Känns såklart jobbigt när ungarna bits och nästan ännu värre när andras barn faller offer. Men som med allt annat - på sikt löser det sig:)


Svar på tråden Tvillingar 4 år som fortfarande bits