• pyret12345

    Fråga till AP föräldrar; låta pappan åka bort 3 dagar med 2 åring?

    Detta är en fråga till AP föräldrar. Jag tänker mycket utifrån anknytning / separation och undrar om min lilla dotter på 2 år och 2 mån ska få åka iväg med sin pappa och hälsa på farmor och farfar 60 mil bort fredag-söndag. Jag är Ian tvekan den största anknytningspersonen i dotterns liv, hon är väldigt mammig och är hemma med mig hela dagarna. Min man har inte varit pappaledig, men är ändå en väldigt närvarande pappa som min dotter såklart älskar! Nu ska min dotter bli storasyster om 4 månader och då hon aldig sovit utan mig tränar vi nu på att hennes pappa ska kunna natta henne ( annars duger bara mamma) vilket har gått bra senaste gångerna OM jag inte är hemma. Hon har aldrig sovit borta från mig och jag ska ärlig talat säga att jag får tårar i ögonen av bara tanken på att hon i enkel helg ska vara 60 mil ifrån mig!!! Nu är resan planerad till om 6 veckor så vi har tid på oss att fortsätta vår "pappa-nattnings-träning" och hennes farmor kommer dessutom ned en vecka så hon har farmor färskt i minnet om de reser iväg sedan. Hon är totalt tokig i sin farmor som passat henne dagtid många gånger och farmorn har bott hos oss på semestrar ect. Så - min dotter är ju både med sin trygga farmor och trygga pappa. Ska jag "låta dem" åka? Kan det skada anknytningen att jag som främsta anknytningsperson "försvinner" i tre dagar? Kan det bli en chock för dottern? Tänker att det är bra träning inför BB och dessutom kommer min man inte bli glad om jag "förbjuder" dem att åka... Men - det värker enormt i mammahjärtat! Hur ska jag tänka? SÅ tacksam för råd av andra AP föräldrar!!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fråga till AP föräldrar; låta pappan åka bort 3 dagar med 2 åring?
  • lövet2

    Jag är inte AP definitionsmässigt, men jag är lagd ganska mycket åt det hållet. För min del säger jag ja. Har själv rest bort 2-3 dagar varje gång jag avslutat amningen med ett barn (efter 1 år alltså) och det har varit bra för alla parter. Inga ledsna barn, pappan har kommit närmare barnen och jag har fått behövlig egentid efter 1 års amning.

  • skogsvitter

    Ja. I vår familj har pappan varit med dottern 1-2 dagar i den åldern, jag skulle nog inte tycka att 3 dagar var några större problem heller faktiskt. Det hade varit en annan sak om barnet var betydligt yngre. Men självklart, det beror ju också på hur nära relation barnet har med sin pappa. I ert fall verkar han ju dock vara en närvarande förälder och hon har med all sannolikhet en anknytning även till honom. Det skadar absolut inte någon anknytning hos så här gamla barn, de har redan en väl etablerad anknytning som så smått börjat bli en del av deras personlighet. Snart kommer anknytningen inte vara relationsspecifik alls längre, så som den är när de är yngre.

  • MangaGirl

    Vi hade en liknande sits inför lillasysters ankomst. Vi fick kämpa hårt för att pappa skulle få natta och sova med storebror men nu när kampen är tagen var det värt det hundra ggr om - att se deras ännu mer tajta relation är fantastiskt! Klart de ska åka, hon är som sagt med sin närvarande far! Våga lita på att det är bra för din dotter så kanske det värker lite mindre i hjärtat?

Svar på tråden Fråga till AP föräldrar; låta pappan åka bort 3 dagar med 2 åring?