• candydarling

När var ni tillbaka på start vikten

Jag var tillbaka på min startvikt 5 dagar efter förlossningen. Bara amning, ingen träning.

• candydarling
    skogsvitter skrev 2012-02-29 10:07:13 följande:
    Du måste ha fått prematurt om du redan fått ditt barn? Såg att bf inte var förrän 24 mars?? Hoppas allt gick bra i alla fall!

Jag gick också ner allt direkt efter förlossningarna, men då beror det ju naturligtvis inte på amningen utan på att det mesta av vikten faktiskt bestod av bebis, moderkaka, vätska etc och när detta försvann så försvann ju också vikten. Amningens effekter märker man långsiktigt, äter man inte tillräckligt så tar ju bebisen näring från dina sparade resurser istället och det är därför vissa går ner i vikt under amningsperioden. Många går ju dock inte ner alls, eftersom de äter tillräckligt för både sig själva och bebisen. Andra går upp istället, jag har tex gått upp under amningsperioden och vägt mer 8 månader efter förlossningen än vad jag gjort 1 vecka efter Eftersom jag hellre ätit lite mer och mått bra (och haft en bebis som mått bra) än att ha ätit snålt bara för att jag är rädd för min vikt men på köpet fått en hungrig bebis och en galet hungrig mamma istället
    Mycket riktigt, lillkillen valde att kika ut 5 veckor för tidigt. Allt gick finemang :)
  • candydarling

jag äter bara sötsaker en dag i veckan, men övrig kost håller jag nyttig. äter ofta i små portioner. sen beror det kanske lite på om du rör dig något eller om du sitter still? amning ska förbränna ca 500 kcal om dagen vad jag hört, äter du mer än du gör av med så kommer viktnedgången stanna av. men alltså visst, någon chokladbit om dagen är ingen fara, akta dig för att äta fr mycket bara.

Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten