• lillis­79
    Äldre 21 Feb 11:06
    5288 visningar
    43 svar
    43
    5288

    hur behandla svamp i min katts ansikte???

    min 3-åriga katt lider av fruktansvärd klåda under hakan och pälsen mellan ögon/öron, det är som klumpar i huden, fick kortison utskrivet av veterinär mot eksem men jag tror det är svamp för kortisonet har inte hjälpt ett smack efter 3 veckors behandling.
    behöver min katt antibiotica? eller finns det något receptfritt till djur jag kan smörja på???


    Göteborgare
  • Svar på tråden hur behandla svamp i min katts ansikte???
  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 11:19
    #1

    ingen som vet??Skäms


    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 15:33
    #3
    IceJossan skrev 2012-02-21 12:51:44 följande:

    Är prover tagna så att man vet att det är svamp?


     


    Det du beskriver låter nämligen även som foderallergi.


    kortisonet hade isåfall tagit bort klådan om det varit foderallergi men det hjälper inte, vi har testat allergifoder före kortisonbehandlingen men ingen förbättring, allergi-prover har tagits.. det ser ut som svamp när jag googlat bilder.. frågan e hur jag behandlar det? har precis varit hos veterinären och betalat 1000 kr ör undersökning samt kortison så jag har inte råd att gå dit igen just nu.. det var utslängda pengar att gå dit för uppenbarligen blev katten feldiagnostiserad :(
    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 20:12
    #7

    Ringorm kan det inte vara, katten har haft klåda länge och varken den andra katten, jag eller min sambo har fått det så jag tror med största sannolikhet det är svamp. Har telefontid med kattens veterinär i morgon så får se vad hon säger, hoppas jag slipper betala tusen kr till nu när han blivit felbehandlad och det bara var 2 v sedan han blev undersökt ;(

  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 20:21
    #9

    Jo han har allergi och det får han kortison för och det har hjälpt bra i 2 år men nu senast har det inte tagit bort klådan så det kan vara så att han fått en infektion eller svamp i såren för det tar inte kortison bort utan då behövs nog antibiotika vilket veterinären oxå nämnde senast kunde ske..

  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 20:30
    #11

    Nej vi kör med tabletter och skulle ge en kur på 1 tablett i 7 dagar sen minska ner till en halv i 7 dagar och när vi gjort det förut har klådan och såren försvunnit redan efter 4 dagar. Den här gången blev det inte bra ens efter 14 dagars kur så det är ett tydligt tecken på att han fått något annat i såren han kliat upp

  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 21:18
    #13

    Som tur e så är Lukas en mycket glad pigg och busig katt trots klådan. Nu kör vi hills optimal care, men vi har även testat hills z/d (allergi-foder) och royal canins allergi-foder men inget av dem gjorde någon skillnad mot det foder vi har nu. Han har blivit allergi-testad men det visade bara allergi mot gräs och pollen!, konstigt för han har lika mycket klåda på vintern och då finns det knappast pollen..

  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 21:54
    #15

    Oki :) var köper jag detta foder?? Aldrig hört talas om det förut

  • lillis­79
    Äldre 21 Feb 22:18
    #18

    Han har väldigt känslig mage, spyr när han fått kokt skinka tex så vet i katten om foder med högt kött-innehåll är så bra för just honom.. Han älskar hills och har jätteblank fin tjock päls och är en mycket aktiv glad katt så jag vet inte om jag vågar byta foder förrän jag hört med veterinären angående spannmålen i fodret.. Det går ju ändå inte att undvika när han äter gräset utomhus

  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 11:26
    #21
    lennartsdotter skrev 2012-02-22 00:01:08 följande:
    Hudsvamp på katt är ganska ovanligt så ni bör ta skrapprover, eventuellt hudbiopsi, innan ni öht kan tänka på att behandla mot svamp. Anti-svampmedel är ofta oerhört starka och kan ge leverpåverkan och ska inte ges om man inte vet vad man har att göra med.
    nej är det svamp så krävs antibiotika sa veterinären, har telefontid med henne ikväll så får se vad hon säger om vidare behandling..
    nemo1 skrev 2012-02-22 11:04:20 följande:
    Eller så provar du med att enbart ge blötmat, utan fisk.
    det är inte maten för då hade han inte kliat sig när han äter kortison.
    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 11:47
    #22

    nu har jag talat med kattens veterinär. hon sa att lukas troligast fått en infektion i såren han fått av att klia sig så hon skickar mig ett e-recept på 10 dagars penecillin-kur och samtidigt ska jag tvätta såren med klorhexedin och höja dosen kortison i 7 dagar. så hoppas nu det hjälper Glad


    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 13:53
    #26
    IceJossan skrev 2012-02-22 13:47:43 följande:
    Men spannmål och gräs är helt skilda saker. Din katts kost består av ca 50 % spannmål i dagsläget, om inte mer. Hill's innehåller mycket spannmål. Om katten äter lite gräs ute är det för att magen behöver nåt att binda hårbollar med, det utgör en minimal del av kattens kost. Spannmål och gräs är inget att jämföra med varandra.
    oki fast jag tror ju mer på foder som säljs hos veterinären än från en zoo-butik..
    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 13:58
    #27
    nemo1 skrev 2012-02-22 13:17:46 följande:
    Men hur vet du att det inte är fodret? Har du provat fiskfri blötmat? Väldigt många katter är fiskallergiska.
    det är ingen fisk i det fodret han går på nu och vi har testat flera olika allergifoder men ingen bättring på ngt av detta.. han har även blivit allergitestat på foderallergi men det visade inget. han kan lika gärna vara allergisk mot kvalster, damm, plast ja vad som helst..
    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 14:13
    #28

    här e mitt lilla troll när han kollar tv :)



    och ett i hans favvo-fönster


    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 14:24
    #30
    IceJossan skrev 2012-02-22 14:17:09 följande:

    Tyvärr är det inte alltid rätt. Frågar man veterinärer och personal i djuraffärer om blötmat är bra att ge får man oftast som svar att katter blir feta av blötmat, att det orsakar tandsten, att det är onödigt för att det innehåller så mycket vatten... Istället rekomenderar de torrfoder från Hill's och Royal Canin som innehåller hutlösa mängder onödigt spannmål och dessutom kostar skjortan.


     


    Frågar man om man kan ge rått kött och råa kycklingvingar som är helt naturligt för en katt så skrämmer de ofta upp en med att det är livsfarligt med ben och bakterier i detta.


     


    De säger liksom emot väldigt mycket fakta om kattens anatomi - en katt fångar sitt bytesdjur, till exempel möss och småfåglar, och äter dem råa. De bär på bland annat salmonella och annat farligt, men detta är katten gjord för att klara av och blir ytterst sällan sjuk. Vem har egentligen sett en katt fånga sin fågel, dra ut på åkern och hämta lite vete, kila hem och flå, bena ur och koka en gryta på fågel och vete, hälla bort vattnet och sen äta? Nej det är inte riktigt så det går till. Den näringslära som veterinärer och personal i djuraffärer får anordnas av foderföretagen själva (till exempel Hill's och Royal Canin), och vad vill dessa företag? Jo de vill sälja sina produkter och därmed tar de fram "näringslära" som förklarar att just deras foder är det allra bästa.


     


    De ser till sin egen vinning, de tittar inte på vad katten faktiskt behöver. Och tragiskt nog så hakar veterinärer och "kunnig personal" på i tron om att det de lärt sig av foderföretagen faktiskt är helt korrekt. Men i själva verket är det rättså förvridet, för katten är som sagt byggd för att äta rå föda. Med ben i.


    men det där med blötfoder, ger man det mest för vätskans skull eller??
    mina katter dricker mycket vatten varje dag, de älskar att dricka från kranen i badrummet :)
    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 17:30
    #33

    Tack så mycket för alla råd, ska forska vidare i ämnet foder och se om jag hittar något bättre än mjau blötfoder som de får nu..

  • lillis­79
    Äldre 22 Feb 19:33
    #36
    nemo1 skrev 2012-02-22 17:56:06 följande:
    Mjau blötfoder är ett utmärkt val, tänk bara på att ta de som inte innehåller fisk. Mjau tetra är bättre en burkarna tycker jag då burkarna innehåller konserveringsmedel. Bozita är också väldigt bra, samma svenska tillverkare som Mjau. Men om du ska försöka se vad katten inte tål så kan du inte samtidigt ge något torrfoder.
    köper bara tetra men de är inte så glada för blötfoder, de äter väl vars en matsked om dagen sen vill de bara äta torrfoder :(
    Göteborgare
  • lillis­79
    Äldre 11 Mar 07:40
    #37

    Har nu testat foder utan spannmål (acana grasslands) i några veckor och även uteslutet allt med fisk men han kliar sig fortfarande! :( så foderallergi är det inte! Vet inte vad jag nu ska göra!????

  • lillis­79
    Äldre 11 Mar 13:24
    #40

    Nej inte testat det, ska kolla upp var det finns att köpa. Tack för tipset ;)

  • lillis­79
    Äldre 16 Mar 16:07
    #41

    någon som vet något bra blötfoder utan spannmål eller fisk????

Svar på tråden hur behandla svamp i min katts ansikte???