• frökenEm

Hjälp mig, blir så arg när mitt barn inte sover på natten!!

Jaaa, så hemskt är det.

På sista tiden känner jag att jag blir så himla ARG på natten när jag inte får sova.

Har en go kille på 2 år och 3 mån som vi älskar över allt annat jag och min sambo. Våran gosse har alltid sovit ganska bra, nuförtiden somnar han vid 19.30 och sover till någon gång ca 24.00, då han ofta vill komma till oss.. Emellanåt har han tappat nappen, så man får hitta den i mörkret åt honom.
    Men till saken, jag blir så himla arg på natten när han gnäller, småskriker över något, sparkar mig i ryggen osv. Jag skulle aldrig göra mitt barn illa på det sättet, men jag svär högt, suckar, säger bestämt godnatt med arg röst. Inte den personen som jag är på dagtid direkt. Jag mår ju så dåligt efteråt när jag har blivit så arg.... Vet inte varför det har blivit så, vet att jag är en känslomänniska men det känns som om känslorna får ta över helt just nu! Sonen har haft otur och varit mycket förkyld den senaste tiden och vet inte om det är detta som spelar in, för han sover ju så klart bättre när han är frisk.

Undrar egentligen när han ska börja sova en hel natt?? Även om han är frisk så är jag uppe några gånger på natten när han gnäller av nån anledning eller om blöjan har läckt. Vill bara sooova på natten, vet att jag låter bortskämd men vill bara höra åsikter och få tips och hjälp.. Låg vaken inatt efter att lillkillen somnat efter mycket skrik mellan oss och kände mig som världens sämsta mamma... Kanske ska tillägga att sambon går upp 4.30 på morgonen och inte får sova så många timmar på natten, ifall någon undrar varför han inte nämns så mycket. 
    Snälla hjälp mig, vill inte vara en arg trött mamma!! Peppning tack!!

Kram från en ynklig trött mamma 

• Svar på tråden Hjälp mig, blir så arg när mitt barn inte sover på natten!!
  • FlitigaLis

Det finns självlysande nappar, tror det är Philips avent som har de. Gör det lite lättare att hitta de i mörkret

• mamau

Kanske dags att ta fajten och lära honom sova i egen säng hela natten?

• AnnaL1

Dela nätterna med din man och sov på soffan varannan natt! När ni väl kommit ikapp lite med sömnen båda två kommer det kännas bättre och gå lättare att - som nån ovan sa- ta fajten och få barnet att sova i egen säng. 

• skånegås

Du är inte ensam om det hjälper att höra. Ofta har det med sömnbrist att göra (och kanske en sekundär depression). När man har lite reserver reagerar man inte lika. Prova att lägga dig samtidigt med sonen några kvällar i veckan. OCH vissa nätter kan visst sambon ta nätterna. Min make går iofs inte upp förrän 5.10, och har ett farligt jobb, men ibland måste man få hjälp för att orka alla andra nätter. Låt honom t.ex. ta lördag OCH söndag natt om det funkar bättre. Prata med honom!!!

Mina har börjat sova hela nätter i 2-3 års åldern...  men prova att lägga dig tidigare 2-3 dagar i veckan till att börja med. SAmbon med så han orkar hjälpa. Vissa kvällar lägger jag mig kl. 20 och enstaka vid 19... Allt för att orka. För att vara snäll mot sig själv. Man får då bättre ork och det man inte hinner på kvällen orkar man då nästa dag istället.

Styrkekram!!!

• frökenEm

Tack för svar!! Ja, min sambo säger också att jag ska lägga mig på soffan så han kan ta sonen, men det är väl jag som har tänkt att sambon behöver sova för att orka. Och istället är det nu jag som inte orkar..... Jag är så himla dålig på att koppla bort barnskriket bara, sitter käpprak upp när han skriker det minsta....

Sonen va jätteduktig på att sova i sin säng från bebis till han blev lite över året. Då började han klättra ur spjälsängen, han fick efter ett tag en stor säng och sprang upp mycket från den i början. Ingen mer än vi skulle bli supernöjda än om han skulle sova i sin säng! När vi somnar honom på kvällen läser vi en bok, säger godnatt och sitter utanför dörren med dator/tidning. Det funkar bra. Men på natten när han väl vaknar till är det enda som gäller våran säng, och jag har inte orkat bråka.

När börjar de egentligen sova hela nätter? Han är ju ändå snart 2 1/2! Vet att det inte finns något givet svar...

• Selfish Geene

bygg en mur av täcken/kuddar mellan dig och barnet

(det är ok att känna sig arg och irriterad när man inte får sova på nätterna, även om orsaken är en högt älskad unge) 

• straw2008

Ett tips om han tappar nappen är att ha många nappar i sängen. Vårt barn har säkert 10 nappar i sängen o hittar alltid själv.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Qliana

Min 5 åring vaknar fortfarande på natten, kanske 5 gånger i veckan.
    Och min 4 åring började sova hela nätter för länge sen. Kanske var hon 2 år då vi tog bort vällingen. Jag kommer inte ihåg. Det är så olika....

• skånegås

Man kan också prova att han får sova i ert rum så han känner att ni finns där och han slipper vakna... Vi har i perioder madrass på vårt sovrumsgolv där 5-åringen ligger. Annars kan man sälla en enkelsäng intill dubbelsängen för att kunna samsova och ändå få plats... Vi var 4 inatt. Jag, maken, 11 månbebis och 5,5-åring som kom i natt...

• AnnaL1
    frökenEm skrev 2012-02-22 08:29:45 följande:
    Tack för svar!! Ja, min sambo säger också att jag ska lägga mig på soffan så han kan ta sonen, men det är väl jag som har tänkt att sambon behöver sova för att orka. Och istället är det nu jag som inte orkar..... Jag är så himla dålig på att koppla bort barnskriket bara, sitter käpprak upp när han skriker det minsta....
    Jag förstår hur du tänker där, jag känner likadant. Du är väldigt omtänksam mot din sambo, men som du redan insett själv -du måste också få sova. Och om din sambo själv vill, så låt honom.

Sen visst kommer du ändå vakna när du hör sonen, men det är en enorm skillnad bara att slippa behöva gå upp! Och snart nog kommer du nog inte vakna fullt så lätt de nätter du vet att din sambo tar ansvaret. Men det tar lite övning att kunna slappna av.

Om sonen sov bra förr kommer han säkert börja göra det igen snart. Jag har förstått att det där går i perioder. Men att ta in hans säng eller en madrass i ert sovrum lät väl bra om det får plats?  Tills ni har ork att ta fajten om att sova i egen säng. (Tjatar lite mer om det, för jag tror det är nödvändigt förr eller senare.)
  • frökenEm

Tack igen för alla fina svar!! Blir nästan lite tårögd när ni skriver så bra!

Många bra tips! Kan bli svårt att få in en säng till i vårt sovrum, men en madrass skulle ju gå.

Det är säkert så att man kopplar av mer och mer när man inte behöver ta minsta skrik. Det blir sån tråkig ond cirkel av allt, sambon blir arg på mig när jag blir så arg och gapar på sonen och jag får dåligt samvete efteråt.....

Tror vi ska prova redan ikväll att jag lägger mig på soffan, så får vi se hur det går.

Vi försöker lägga oss tidigt på kvällarna, ca 21.30-22, men vissa kvällar kanske man behöver lägga sig tidigare. Det konstiga är att jag inte känner mig trött på dagarna, utan på natten känner jag bara ilskan över att inte få sova! Hoppas alla dumma förkylningar ger sig snart, inatt försökte han verkligen sova men hostan störde typ var 5:e minut och då blev han arg. Sen drömmer han nog mycket också verkar det som.

Många nappar i sängen är ju också bra! Tack alla fina mammor där ute! Ni är bäst! 

Svar på tråden Hjälp mig, blir så arg när mitt barn inte sover på natten!!