• Äldre 22 Feb 12:07
    1334 visningar
    5 svar
    5
    1334

    Att sluta amma, vad är bäst, hjälp!

    Hejsan kära familjelivare!

    Jag har en dotter på 14 månader som jag ammar när hon ska sova, och samsover med. Det är alltså en gång på förmiddagen, sedan på kvällen och en eller två gånger på natten.

    Nu är det så att jag från och med idag har börjat ta en medicin somo inte är lämplig för amning. Den går ur kroppen efter 12 timmar, vilket innebär att jag skulle kunna amma kväll och natt med inte på dagen.

    Jag har just fått lillan att somna efter två tröstlösa timmar gråt.

    Hur skall jag nu göra för att det blir mest smärtfritt för lillan? Skall jag strypa amningen helt, eller bara amma under natten, eller amma kväll och natt? Tänkte att om jag slutar helt är det kanske lättare att vänja av sig än att hon får ibland och ibland inte och blir superledsen för att hon inte förstår varför hon får den ibland och ibland inte. Hatar verkligen att se henne så ledsen, är jättejobbigt, så vill ju såklart göra bästa för henne.

    Hon tar inte napp och suger inte på tummen eller annat.

    Hon somnar om man är ute med vagnen, men känns ju vettigare att hon lär sig somna i sängen än att skapa en ny vana som man måste bryta.

    Tips och råd?

    Tack på förhand!


  • Svar på tråden Att sluta amma, vad är bäst, hjälp!
  • Äldre 22 Feb 14:57
    #1
  • Äldre 22 Feb 17:13
    #2

    I ditt läge (om hon och du trivs med amningen) så hade jag valt att begränsa och inte tagit bort helt......men det beror ju på vad DU känner. Går inte att säga att det finns något rätt eller fel. Jag har slutat nattamma båda mina men exempelvis fortsatt amma till sömns på kvällen och även dagtid efter det. De har inte blivit eller verkat förvirrade. Det funkar inte att sjala henne till sömns? Det fungerade väldigt bra här som ersättning till tutte.

    Vad jag försöker få sagt är väl helt enkelt att barn inte måste ha allt eller inget för att inte bli förvirrade. Vad vill du? Mår du och hon bra av att amma till sömns och/eller nattetid och det fungerar med medicineringen så gör det. Och så pratar du helt enkelt med henne om att det inte går på dagen. Barn blir besvikna och ledsna ibland. Det är liksom en del av livet .   

  • Kryssa­rinnan
    Äldre 22 Feb 17:33
    #3

    Om du har en partner så kan denne försöka natta henne på annat sätt. Vi slutade amma genom att min man läste sagor för F tills han somnade. Det tog en eller ett par veckor. Om F ville amma och blev ledsen så fick han det så klart, men det gick över. 

    En annan idé är att prata med henne om dina bröst och att de t.ex. är "trötta" och hon bara får på kvällen/när det är mörkt, kanske förstår hon. 

    Har inga andra bra tips på hur man slutar amma tvärt. 

  • Äldre 22 Feb 17:34
    #4

    Vad är det för medicin du äter?
    Har du kollat på http://www.janusinfo.se/v/Lakemedel-amning/  där står oftast lite mer utförligt än på fass.

    Har du pratat med läkaren om det finns något alternativ som funkar med amning? (det brukar ofta göra det men man måste stå på sig lite)

  • Äldre 22 Feb 17:47
    #5

    Tack för era svar! Ja tja, det är både och. Å ena sidan tycker jag det är mysigt att amma för bådas skull, å andra sidan är jag väldigt låst vid att alltid vara hemma vid hennes läggningstid plus att hon nyper och bits. Men Jag vill liksom inte ta ifrån henne någon hon verkligen uppskattar utan en bra anledning, och tänker att det ändå är så kort tid. Hade det inte varit för medicinen hade jag fortsatt.


    Flickan och kråkan skrev 2012-02-22 17:13:48 följande:

    I ditt läge (om hon och du trivs med amningen) så hade jag valt att begränsa och inte tagit bort helt......men det beror ju på vad DU känner. Går inte att säga att det finns något rätt eller fel. Jag har slutat nattamma båda mina men exempelvis fortsatt amma till sömns på kvällen och även dagtid efter det. De har inte blivit eller verkat förvirrade. Det funkar inte att sjala henne till sömns? Det fungerade väldigt bra här som ersättning till tutte.

    Vad jag försöker få sagt är väl helt enkelt att barn inte måste ha allt eller inget för att inte bli förvirrade. Vad vill du? Mår du och hon bra av att amma till sömns och/eller nattetid och det fungerar med medicineringen så gör det. Och så pratar du helt enkelt med henne om att det inte går på dagen. Barn blir besvikna och ledsna ibland. Det är liksom en del av livet .   


    Jag försökte söva henne genom att bära henne och vagga och sjunga och smeka, men hon var så otroligt ledsen tills hon somnade av utmattning typ =( Hon förstår nog inte att om inte får, men har försökt berätta. Jag skall amma henne till sömns ikväll i alla fall, för min tutte exploderar snart ;)
    Kryssarinnan skrev 2012-02-22 17:33:48 följande:
    Om du har en partner så kan denne försöka natta henne på annat sätt. Vi slutade amma genom att min man läste sagor för F tills han somnade. Det tog en eller ett par veckor. Om F ville amma och blev ledsen så fick han det så klart, men det gick över. 

    En annan idé är att prata med henne om dina bröst och att de t.ex. är "trötta" och hon bara får på kvällen/när det är mörkt, kanske förstår hon. 

    Har inga andra bra tips på hur man slutar amma tvärt. 
    jag tänkte det innan också, och min man brukar sitta med henne och läsa sagor varje kväll till hon börjar bli tuttig och då blir hon jätteledsen om hon inte får. Annars vill jag inte att hon ska förknippa mamma med tutte och pappa med ingen tutte, för då känns det som att hon alltid kommer vilja ha från mig? Eller?
    Helene OSV skrev 2012-02-22 17:34:40 följande:
    Vad är det för medicin du äter?
    Har du kollat på www.janusinfo.se/v/Lakemedel-amning/  där står oftast lite mer utförligt än på fass.

    Har du pratat med läkaren om det finns något alternativ som funkar med amning? (det brukar ofta göra det men man måste stå på sig lite)
    tack för länken! Det är Concerta jag äter (adhd-medicin). Men kollade på länken du skickade och där stod detta

    Risken för ett friskt fullgånget barn anses vara låg. Kommentar: Passerar över till bröstmjölk i låg grad. Barndosen beräknas till 0,0025-0,0154 mg/L (moderns dos 15-80 mg/dag). Den relativa barndosen beräknas till 0,16-0,2 %. Inga negativa effekter har rapporterats hos två ammade barn (1).

    Svårt. Om de bara har koll på två barn? Men halterna måste de ha mätt kanske. Hm. Hon är ju inte nyfödd heller utan över ett år, men man vill ju inte chansa.
Svar på tråden Att sluta amma, vad är bäst, hjälp!