• Anonym (lakan)

Solarium - frågor

Jag ska åka utomlands om drygt en månad och är i dagsläget vit som ett lakan. Jag började fundera på att få lite grundfärg i solarium innan jag åker så att jag inte ser så vit och tråkig ut de första dagarna där. Jag är medveten om att solarium inte är så väldans nyttigt och att grunda för att inte bränna sig inte är någon idé för det gör man ändå, bara att det syns mindre. Men just denna gången så tar fåfängan över :-P. 

Hur som helst, jag har inte solat solarium på typ 15 år och på den tiden så gick det inte särskilt bra. DÅ låg man ju och svettades enormt och halkade omkring i sin svett i det trånga smala solariet. Dessutom fick jag värmeutslag och fick ofta avbryta solningen. SÅ ser det ju inte ut idag utan det är rejäla fläktar och stora solarium och t om  solarier man står upp i. Så till mina frågor:

1. Är ståsolarium bättre, i så fall hur?
    2. När ska jag börja sola, hur många gånger och hur ofta?
    3. Är det bättre att använda solskyddsfaktor och sola fler gånger än att vara utan?
    4. De solarium som är aktuella är obemannade drop-in, var kan jag köpa glasögon? (storstad)
    5. Något annat att tänka på?

Min tanke är inte att bli brun som efter en vecka vid medelhavet utan mer att inte vara vit. Lite grundfärg så man ser lite fräschare ut. 

• Svar på tråden Solarium - frågor
  • Moratösen

Jag har solat en del i solarium på senare tid och tycker att ståsolarium är jättebra men den ger oftast dubbel effekt mot dom vanliga ligg. Har aldrig använt glasögon utan står helt enkelt och blundar. Sista ggr har jag använt mej av en kräm som gör brännan mer jämn och fräsch, utan den så brände jag mej för minsta lilla.

Med stå så slipper du den fula randen som kan bli på sidorna av kroppen när du ligger ner.

• Anonym (lakan)
    Moratösen skrev 2012-02-23 13:53:24 följande:
    Jag har solat en del i solarium på senare tid och tycker att ståsolarium är jättebra men den ger oftast dubbel effekt mot dom vanliga ligg. Har aldrig använt glasögon utan står helt enkelt och blundar. Sista ggr har jag använt mej av en kräm som gör brännan mer jämn och fräsch, utan den så brände jag mej för minsta lilla.
    Med stå så slipper du den fula randen som kan bli på sidorna av kroppen när du ligger ner.
    Tack. Vad är det för kräm? Är det solskyddsfaktor i den också?
  • Tokstolla

Man bör skydda ögonen! UVljuset är väldigt starkt. 

Du kan ju alltid springa in på ett vanligt gym och köpa glasögon OM det inte finns en apparat som säljer det i ditt närmsta obemannade solställe.  

• Anonym (lakan)
    Tokstolla skrev 2012-02-23 14:44:09 följande:
    Man bör skydda ögonen! UVljuset är väldigt starkt. 

Du kan ju alltid springa in på ett vanligt gym och köpa glasögon OM det inte finns en apparat som säljer det i ditt närmsta obemannade solställe.  
    Nej, jag var och inspekterade ett ställe jag fick tips om som dessutom låg nära mitt hem och där fanns ingen automat. Funderar på om det går att köpa i typ större sportaffärer tex?
  • Moratösen

Jag minns tyvärr inte vad krämen heter då jag köpte den i en automat inne på solariet, det är solskyddsfaktor i den iaf.

Glasögon brukar finnas på sportaffärer om jag inte minns helt fel.

Svar på tråden Solarium - frågor