• mrmarple

    Jag har herpes överallt!

    Mår så fruktansvärt dåligt. Fick för ett tag sedan reda på att jag förmodligen har herpes (nästan säkert). Till skillnad mot alla andra som verkar få en primär infektion å sen aldrig får tillbaka de eller får de sällan har jag fått det en gång varje/varannan månad i 8 månader nu.
    Dessutom har herpes viruset  nu spridit sig till mina händer, armar och armbågar och jag har en känsla av att de kommer fortsätta spridas. Vad fan har jag för kasst immunförsvar!? Jag är livrädd för att de ska fortsätta spridas! Någon som haft det på händer och vet om de smittar därifrån också? Jag är extremt renlig av mig efter allt detta ändå sprids de:(

    Det känns dessutom så jävla orättvist:( Jag tar verkligen hand om mig, tränar, äter, studerar och ser bra ut. Mycket intresserade tjejer men trots det så har jag inte legat runt för jag är inte sån. Ändå är det jag som åker på det! Inte mina vänner som ligger med 20 pers utan kondom.
    Jag kan knappt ha sex så som jag har det nu, dessutom är sexlusten borta och jag känner hur detta kommer förstöra mitt liv! 

    Jag ska till läkaren snart för 5e ggn och nu vill jag inte ha mer recepfria grejer!

    Ni som äter tabletter mot detta, funkar det? Får ni mindre utslag? Inte lika mycket, får ni inte alls kanske? Vad är det ni äter och hur ofta gör tar ni det? Biverkningar? Finns det helt enkelt något hopp för mig eller ska jag behöva leva i ensamhet i resten av livet?

    Ursäkta om det är många frågor men det känns som man sitter med pesten. Är förövrigt man om de spelar någon roll.

          

          

      

  • Svar på tråden Jag har herpes överallt!
  • Mabaja

    Herpes kan du inte få på händer och liknande utan finns bara vid slemhinnor som munherpes och i underlivet.

  • Anonym (.)
    Mamma till W skrev 2012-02-23 19:40:42 följande:
    Herpes kan du inte få på händer och liknande utan finns bara vid slemhinnor som munherpes och i underlivet.

    jag sökte för ett skumt exem flera år sen, det satt nedanför armhålan, typ där BHn går mot ryggen, ett område stort som två 5kronor. han sa att det var en herpesinfektion som brutit ut där.. så nog går det att få på andra ställen med

  • Mabaja

    Då har utvecklingen gått framåt då. När jag blev diagnosticerad så fanns det endast kring slemhinnor.

  • Anonym

    min son fick herpes på sitt långfinger så man kan få herpes var som helst......

    hoppas det löser sig för dig...herpes är skit att ha..

  • Anonym

    Jag hade samma problem, eller nej, hade det bara i underlivet men fick nya infektioner så fort en hade läkt ut. Till slut fick jag en medicin som heter Valtrex. Det var det första som hjälpte för mig. Efter behandlingen var avslutad så får jag fortfarande utbrott men nu är det mer normala. Kommer kanske 1--2 gånger per år och är lindrigare.

  • mrmarple

    Tyvärr går det att ha herpes på andra ställen:( att ha det på händerna gör mig jättenojjig då jag är rädd att sprida det. Menar tänk om man får hela kroppen sån.
     
    Hur ofta måste man ta valtrex? 1-2 ggr per låter inte så farligt

  • mrmarple

    Såg förövrigt att herpes typ 1 och 2 behandlas annorlunda? och att man kan ha båda dessa på alla ställen. hoppas man kan ta valtrex då..

  • Anonym
    mrmarple skrev 2012-02-23 21:36:12 följande:

    Tyvärr går det att ha herpes på andra ställen:( att ha det på händerna gör mig jättenojjig då jag är rädd att sprida det. Menar tänk om man får hela kroppen sån.
     
    Hur ofta måste man ta valtrex? 1-2 ggr per låter inte så farligt


    Jag minns inte riktigt, det var ett par år sen nu men jag vill minnas att jag fick äta det rätt länge, kanske runt 6-8 veckor eller nåt sånt. Och den var dyr medicinen, det täckte hela högkostnadsskyddet. Men det var värt att äta för som sagt så har det blivit mycket bättre sen dess. Nu är det liksom helt hanterbart.
  • mrmarple

    De får kosta vad de vill.
    Men du menar att du åt de 6-8 veckor och nu äter du ingening? och de har blivit så mkt bättre? låter ju lovande isf.

    Inga återfall under dessa år? 

  • Anonym

    Jag minns inte riktigt hur länge jag åt det, typ under en stor del av sommaren. Men ja, det har blivit väldigt mycket bättre och går inte att jämför med hur det var innan. Utan tvekan värt det.

  • Anonym

    det är väldigt vanligt att tandläkare har herpes på fingrar har jag hört så de e nog inte alls bara i slemhinnor.

  • Anonym

    Sluta äta socker och börja dricka en kopp varmt vatten/the/kaffe med en matsked kokosolja i varje dag så slipper du det helt eller åtminstone glesar ut skoven. Jag vet att det funkar!

  • Anonym (Skitgrej)

    Jag har återkommande herpes på lillfingret och min mor har på knäet så det kan absolut sätta sig utanför slemhinnorna

  • wilmas

    Fick genital herpes 1980. I underlivet, låret och ett finger. I underlivet och på låret har jag bara haft det den första gången sas. Fingret har jag haft det på ca 3 gånger. Blev smittad i Usa och fick där två Gammaglobelinsprutor. Är det en vanlig åtgärd i Sverige också? Har inte haft något utbrott sedan 1991. Hade gudskelov inga blåsor när jag födde mitt barn. Herpesviruset ligger latent i kroppen och blir aktivt vid tex dåligt imunförsvar, mens, stress etc

    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/sok-pa-sjukdom/

  • 1lingon1blåbär
    Mamma till W skrev 2012-02-23 19:40:42 följande:
    Herpes kan du inte få på händer och liknande utan finns bara vid slemhinnor som munherpes och i underlivet.

    Herpes kan bryta ut överallt på kroppen, det smittas dock bara via slemhinnor!

    Och det smittas inte så lätt, man kan bada med någon annan i ett badkar utan att det skulle smittas.

    Att ditt sprider sig har antagligen med immunförsvaret för stunden att göra, inte att du på något sätt är orenlig. Om du har herpes på läppen så får du det inte på armen för att du nyss petat på läppen och sedan kliat dig på armen.

    Däremot blir det bara så i kroppen, hur vet jag inte...men det ligger latent i kroppen och tar sig sedan ut där det vill. De första utbrotten är oftast de värsta, men med tiden blir det betydligt bättre. Jag lovar!   
  • Anonym
    Mamma till W skrev 2012-02-23 19:40:42 följande:
    Herpes kan du inte få på händer och liknande utan finns bara vid slemhinnor som munherpes och i underlivet.
    nej det kan smittas till händer osv. därför är det viktigt med god handhygien!
  • Anonym

    Jag hade ständiga herpesutslag på läpparna i perioder, ofta två gånger per år, som värst tre gånger på en månad. Jag började äta b-vitamin och sedan dess har jag inte haft en enda blåsa. 

Svar på tråden Jag har herpes överallt!